בעקבות המחאה: האם הממשלה תדון בקריטריונים לדיור בר-השגה?

כיום הסיוע מוטה באופן מוחלט לטובת החרדים, מפני שהקריטריון העיקרי הוא מספר הילדים במשפחה - למשפחה חרדית 7.7 ילדים בממוצע לעומת 2.6 אצל החילונים ■ דיון מיוחד בנושא ייערך בעוד כשבוע במועצת מקרקעי ישראל

נושא הדיור הוא הנושא הטעון ביותר כיום, מבחינת צדק חלוקתי-חברתי. ב-30 בינואר יגיע רגע המבחן של מחאת הדיור: ישיבה מיוחדת של מועצת מקרקעי ישראל תתכנס על מנת לדון בנושא הקריטריונים לקביעת זכאות צעירים להטבות בפרויקטים עתידיים של דיור בר השגה, על שני מסלוליו - דיור להשכרה בשכר דירה מפוקח ומוזל ופרויקטים של "מחיר למשתכן".

במרכז הוויכוח עומד הסעיף של "מיצוי כושר השתכרות". ועדת טרכטנברג המליצה שהסעיף יהיה תנאי סף בחלק המכריע (80%) של הפרויקטים, ולפחות תנאי תעדוף משמעותי בקריטריונים. נקודת המוצא של הוועדה הייתה סיוע עד לעשירון השביעי, כדי "לתת עדיפות לאוכלוסיות אשר ממצות את כושר ההשתכרות שלהן, אך שכרן אינו גבוה מאוד ולכן עדיין מתקשות לעמוד בנטל הוצאות הדיור".

כיום הסיוע מוטה באופן מוחלט לטובת הציבור החרדי, מפני שהקריטריון העיקרי והקובע הוא מספר הילדים במשפחה, ומפני שמספר הילדים הממוצע לאישה חרדית הוא 7.7, בעוד שהממוצע בכלל האוכלוסייה היהודית הוא של 2.6 ילדים לאישה.

היועמ"ש פסיבי

אם יש ועדה מכובדת וראויה אחת שעל ראש הממשלה למנות, זוהי "הוועדה הציבורית לקביעת קריטריונים לסיוע בדיור בר השגה". ועדה כזו, עם אישי ציבור מכל המגזרים, לא קמה. יתרה מכך, הממשלה מתחמקת מלדון בשאלת הקריטריונים לדיור בר השגה. בכך נפתחת הדרך לשר השיכון אריאל אטיאס לעקוף את הצורך בדיון בממשלה, והוא יביא הצעה לקריטריונים ישירות לפורום שהוא עומד בראשו, מועצת מקרקעי ישראל, ב-30 בינואר. לפי שעה הביא אטיאס רק שלושה קריטריונים לשולחנו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, והם שירות צבאי, ותק בנישואין ומספר הילדים.

היועמ"ש וצוותו משחקים משחק פסיבי. בהודעתו הדגיש היועמ"ש שהוא כלל לא בחן את הקריטריונים של ותק בנישואין ומספר הילדים אלא רק את קריטריון השירות הצבאי, וקבע: במחצית הדירות בפרויקטים של דיור בר השגה, אפשר לתת ניקוד עודף בשיעור של 20 נקודות מ-100 נקודות ליוצאי צבא ושירות לאומי.

"כשיסתיים גיבושם"

ככל הידוע כעת, אטיאס אינו מתכוון להביא לשולחן המועצה ב-30 בינואר את הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות. השאלות המתבקשות הן מהם בכל זאת הקריטריונים שיובאו למועצה לסיוע בדיור בר השגה, מיהם חברי הצוות המגבש אותם, האם אטיאס מגבשם באופן אישי ומהו משקלם בסך כל הניקוד.

לשאלות "גלובס" בנושא זה השיב השר אטיאס: "הקריטריונים למכרזי דיור בהישג יד נמצאים בגיבוש. כשיסתיים גיבושם, תפורסם על כך הודעה מסודרת. כל הפרסומים האחרונים בנושא הם באחריות הכותבים בלבד".