יש חיים אחרי די פארם

"יד הזהב" של כלל ביוטכנולוגיה נכשלה, אך לכת"ב עוצמות אחרות מעבר לדי פארם

זה כנראה היה חייב להגיע. לאחר שורה של הצלחות, נגע גם הכישלון באחת החברות המובילות בפורטפוליו של כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב). כזה הוא תחום הביומד: פשוט לא ניתן להצליח בו כל הזמן. כישלונות רבים מול הצלחה בודדת הם עניין שבשגרה בו, וכת"ב הצליחה עד כה לנצח את הסטטיסטיקה לא רע.

הירידה שנרשמה אתמול במניית כת"ב, 8.1%, מייצגת כמעט במדויק את הערך שאיבדה החברה המוחזקת די פארם, שדיווחה על כישלון בניסוי בתרופת הדגל. התגובה הזו מעידה על כך שמשקיעי כת"ב מגיבים לכישלון באופן בוגר, ומענישים את החברה האם רק על החזקתה זו. תרחיש אימה אפשרי שלפיו המשקיעים יגיבו באופן גורף, ויענישו את החברה האם על "אובדן מגע הזהב" שלה, לא התממש.

המוצר של די פארם הוא המוצר המתקדם היחיד בפורטפוליו של כת"ב, ולא נחתמה לגביו עסקה עם תאגיד תרופות בינלאומי. רוב ההצלחות של כת"ב עד היום היו במוצרים שזכויות השיווק שלהם כבר נרכשו על ידי טבע, המחזיקה 14% במניות החברה.

בעבר אמר מנכ"ל די פארם , ד"ר אלכס קוזאק, כי היו גם הצעות להסכמי רישוי עם די פארם, וכך גם הצעות לרכישתה, אך היה קשה להשיג לחברה שווי ראוי, משום שחברות התרופות שבעו כישלונות בתחום השבץ. בשוק לא הופתעו היום מכך שהחברה המתקדמת הראשונה בה כת"ב נכשלת, היא זו שבה החברות הגדולות בענף, ובראשן טבע, לא היו מעורבות.

אי-ודאות בכת"ב

אלו הם ימים סוערים עבור בעלי המניות העיקריים בכת"ב, כלל תעשיות (56%) וטבע (14.4%). קבוצת אי.די.בי מנהלת מגעים למכירת השליטה בכלל תעשיות (כת"ש) לידי קבוצת ויולה, עסקה שאם תצא לפועל אינה בהכרח חדשות רעות עבור כת"ב. בעלי ויולה, בראשות שלמה דברת, הם אנשי הייטק והון סיכון במקור, ויש להם ניסיון רב בהשקעות בתחום מדעי החיים.

בויולה יכולים להעריך את הסיכונים הגלומים בכת"ב, את טווחי הזמן הדרושים להבאת מוצר לשוק, וכן ליצור עבורה קשרים עם גורמים בינלאומיים המנוסים במימון מיזמי הון סיכון. עם זאת, ויולה פחות מקושרת בבורסה בת"א, בה כת"ב נסחרת.

הצד השני של המשוואה, טבע, הוא אולי חשוב אף יותר. ענקית הגנריקה עוברת כעת שינויי הנהלה, עם כניסתו של ג'רמי לוין לתפקיד המנכ"ל במקום שלמה ינאי. לוין יצטרך להחליט איזה דגש יושם על הפרויקטים שנרכשו מבחוץ, כמו אלה של כת"ב.

טבע אמנם מחזיקה רק 14.5% מכת"ב, אך היא אחראית להמשך הפיתוח של ארבעת המוצרים המובילים שלה: התרופה נגד כוויות של מדיוונד, התרופה לסוכרת של אנדרומדה, התרופה למגוון סוגי סרטן של קיורטק, והתרופה לסרטן הדם של גמידה סל. אופן הפיתוח של המוצרים הללו אצל טבע, והצלחתם הקלינית והשיווקית, יקבעו את התמלוגים שתקבל מהם כת"ב.

מעבר לכך, כדאי לזכור שלכת"ב עצמה יש עוצמות משלה מעבר לאלה של בעלי השליטה שלה. שתי חברות פורטפוליו מתקדמות יחסית בבעלותה, ביוקנסל בסרטן ואברהם פארמה בתחום האלצהיימר, הן עדיין עצמאיות ובקופת המזומנים שלה היו 262 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון השלישי של 2011. באחרונה הקימה כת"ב גם קרן להשקעה בתחום המכשור הרפואי, שאין לה קשר לטבע, אבל יכולה דווקא לעניין מאוד את ויולה.