עורך דין נוסף טוען: "השופטת אלשיך 'שיפצה' פרוטוקול דיון"

בעקבות חשיפת "גלובס" על תלונה שהגיש עו"ד רפאל ארגז נגד השופטת ורדה אלשיך, לפיה היא "שיפצה" פרוטוקול דיון שכלל ויכוח חריף עמו, מתייצב לצדו כעת עו"ד חיים ארבל, שהשתתף באותו דיון: "הדברים שתוקנו - אין להם אחיזה במציאות"

התפתחות משמעותית בפרשת הפרוטוקול החשוד כמשופץ שניהלה שופטת בית המשפט המחוזי ורדה אלשיך, שעל בסיסו התלוננה אלשיך נגד עו"ד רפאל ארגז לוועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין: בעקבות חשיפת "גלובס" ותגובתה של השופטת אלשיך, שפורסמה בעיתונות באמצעות הנהלת בתי המשפט, מתייצב כעת עורך דין נוסף שהשתתף בדיון, ומפריך את גירסתה של אלשיך. עו"ד ארגז עצמו מבקש את הגנתה של לשכת עורכי הדין במסגרת מאבקו נגד התלונה המשמעתית נגדו.

‏מדובר בדיון שהתקיים באולמה של אלשיך בספטמבר 2011, בעניין כינוס נכסיו של אברהם יעקובסון. חובותיו של יעקובסון עומדים על כ-36 מיליון שקל, והנושה העיקרי שלו הוא בנק הפועלים. עו"ד ארגז נשוי לנושה נוספת של יעקובסון, ובאותו דיון ביקש להתמנות למנהל מיוחד בתיק.

הדיאלוג בין אלשיך לארגז בדיון היה חריף, ולאחר שאמרה לו כי אם יטען יחויב בהוצאות, משך ארגז את בקשתו. בהמשך הדיון התפתח דין ודברים סוער באולם, נוכח טענתה של אלשיך כי ארגז הסתיר ממנה מידע בדבר עמדתו המעודכנת של בנק הפועלים בתיק.

‏אלשיך הכתיבה לפרוטוקול דברים חריפים נגד ארגז, ואף הודיעה כי הפרוטוקול ישמש לצורך הגשת תלונה נגדו לוועדת האתיקה בלשכה, מטעם הנהלת בתי המשפט.

אלא שעותק הפרוטוקול שצורף לתלונה כלל 36 שינויים ותוספות ביחס לפרוטוקול המקורי, שעותק ממנו קיבל ארגז מהקלדנית של אלשיך, כחצי שעה לאחר תום הדיון. לכן יכול היה ארגז לערוך השוואה מפורטת בין הפרוטוקול המקורי לזה ה"משופץ", ובעקבות זאת פנתה הלשכה להנהלת בתי המשפט וביקשה הבהרות לכך.

כך, נוספו בפרוטוקול המשופץ דברים הן מפי השופטת עצמה, והן מפי משתתפים נוספים בדיון. בין היתר, נוסף להחלטתה של אלשיך בעניינו של ארגז המשפט הבא: "אין ספק כי הוא (עו"ד ארגז, י"י) נהג כך מכיוון שיש לו עניין אישי בבקשה, ובהשארתם של הליכי הכינוס על כנם". למשפט "יושב עו"ד ארבל ושומע כאילו עו"ד ארבל מטעה כביכול את בית המשפט, ולא אומר מילה", נוספו המילים "הכול מתוך אינטרס אישי".

"תיקונים מהותיים"

‏בתחילת השבוע מסרה אלשיך, באמצעות דוברת בתי המשפט, כי "בית המשפט, בטרם קם ממושבו, תיקן השמטות מקריות או שגיאות לשוניות של הקלדנית, בהתאם לסמכותו על-פי סעיף 81(א) לחוק בתי המשפט. עדכון ההחלטה נעשה לאחר שבאולם שררו נסיבות שהקשו על ניהולו התקין של הדיון, ולאור דברים נוספים שהושמעו מפי באת-כוח הכנ"ר. התיקונים שבוצעו הינם טכניים ובודדים ואינם משנים מהותית".

ואולם, לאחר חשיפת הפרשה ב"גלובס", פנה בא-כוחו של החייב יעקובסון, עו"ד חיים ארבל, לוועד מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, והפריך את גירסתה של אלשיך. ארבל מתייצב לצדו של עו"ד ארגז, אף שזה ייצג צד שכנגד באותו דיון בפני אלשיך.

"אני ער לתוצאות העלולות להיות למכתבי זה מצד בית המשפט והמותב הרלוונטי", כתב ארבל, "אולם ערך אמירת האמת ועשיית המשפט גובר על כל אינטרס אישי שלי".

‏"במשך 14 שנותיי כעורך דין", מוסיף ארבל במכתבו לוועד המחוז, "לא נתקלתי מעולם בפרשה חמורה וקשה כפי שהתרחשה באולמה של השופטת אלשיך. במהלך הדיון בבית המשפט, שהתנהל באווירה פוגענית ומעליבה כלפי עורכי הדין, התנהל פרוטוקול של הדיון, אולם הפרוטוקול לא נמסר לידי מי מהצדדים. עם סיום הדיון נתבקשו הצדדים להגיע למזכירות בית המשפט, לצורך קבלת הפרוטוקול. לאחר כמחצית השעה מסיומו של הדיון, הגענו למזכירות, אני ועו"ד ארגז, וקיבלנו פרוטוקול של הדיון, שאותו ביקשתי מהמזכירה כי תאמת את מקוריותו".

‏‏"לפני מספר ימים", ממשיך ארבל, "נדהמתי לגלות כי בית המשפט הוציא תחת ידו פרוטוקול חדש, עם תיקונים מהותיים. לא נתבקשה כנדרש התייחסות מרשי לתיקון הטעויות, אשר היו מעל ומעבר לתיקון טעות סופר בלשון המעטה. במהלך הדיון לא נאמרו המילים כי לעו"ד ארגז יש עניין אישי בבקשה, וכי קיים לו אינטרס אישי בהשארת החייב בהליכי כינוס. הפרוטוקול המקורי", חותם ארבל, "שיקף נאמנה את הלוך הרוחות בדיון, אולם הדברים שתוקנו לאחר מכן - אין להם כל אחיזה במציאות, בלשון המעטה".

"אירועים חסרי תקדים בחומרתם"

‏גם עו"ד ארגז עצמו פנה לוועד מחוז תל-אביב בעקבות הפרסומים וביקש את הגנת הלשכה, כאיגוד מקצועי של עורכי הדין, מפני תלונתה של השופטת אלשיך. "אבקש את עזרת והגנת ועד המחוז", כתב ארגז, "שכן אני סבור כי לא אוכל להתמודד עם המצב שאליו נקלעתי ללא תמיכה".

לדבריו, "האירועים סביב הדיון הינם חסרי תקדים בחומרתם, תוך שהתנהלות השופטת עלולה להביא לפגיעה חמורה ביותר באמון שרוחש הציבור במערכת המשפט. מעשיה החמורים של השופטת עלולים היו להביא לחיסול עתידי המקצועי. בפרשה חמורה זו ניסתה שופטת בכירה ביותר לטפול עליי האשמות-שווא, תוך זיוף פרוטוקול הדיון, והכול מתוך כוונה מודעת ושקולה להביא לחיסול הקריירה המקצועית שלי".

‏לדברי ארגז, "טענתה של אלשיך כי מדובר ב'השמטות מקריות של קלדנית' אינה אלא ניסיון להסתיר ולחפות על מעשיה החמורים של השופטת, תוך הטלת האשמה על הקלדנית. ברור כי הניסיון המגוחך להטיל את האשמה על הקלדנית אינו עומד במבחן השכל הישר. על מנת לכסות על מעשיה, ערכה השופטת גם תיקוני הגהה קטנים, על מנת שתוכל לטעון אחר-כך כי כל שרצתה הוא להעמיד דברים על דיוקם".

‏ארגז מציין במכתבו כי הוא שוקל הגשת תלונה למשטרת ישראל, בעקבות מה שהוא מגדיר "זיוף הפרוטוקול".

היום (ד') אחר-הצהריים אמורים לדון בנושא ועדת האתיקה המחוזית וכן ועד מחוז תל-אביב של לשכת עורכי הדין, בין היתר בשאלה אם לדחות את תלונתה של אלשיך נגד עו"ד ארגז, וכן אם לנקוט הליך רשמי של תלונה נגד השופטת.

הנהלת בתי המשפט: "לא הגיעה אלינו כל פנייה"

מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה כי "עד היום לא הגיעה כל פנייה למנהל בתי המשפט ביחס לדברים המיוחסים לכאורה לשופטת אלשיך, והדיון בנושא מתקיים בכלי התקשורת בלבד - שלא זה המקום לקיימו. בנסיבות אלה, כל הפרסומים בעניין מבוססים על שמועות וספקולציות מפי צד אחד. אין לנו מה להוסיף מעבר לתגובה שנמסרה זה מכבר".