מבחן דרכים: אאודי Q3 - כלי מהנה, שימושי ועתיר סטטוס

במבט ראשון נראית אאודי Q3 כדגם מוקטן של Q5: הפרופורציות דומות, בחרטום יש גריל ענק עם נוכחות-מותג מובהקת, והכול עטוף באריזה אלגנטית-מוצקת, שאופיינית לרכבי פרימיום ■ אך במבט שני מתגלים הניואנסים

בחודשים האחרונים, נכנס פלח רכבי היוקרה הישראלי לכוננות ספיגה. המצב הכלכלי באירופה ובארה"ב עדיין נראה קודר, הבונוסים בשוק ההון הולכים ומתכווצים, ומעל לכל מרחפת רוחו של ירון זליכה, שהוועדה בראשותו סימנה לעצמה, כיעד אסטרטגי, להרחיב את היבוא האישי בכל דרך ובכל מחיר. היבוא האישי, למי שששכח, מתמקד רובו ככולו ברכבי פרימיום ויוקרה.

לנוכח הפורענות המתקרבת, מגבירים השחקנים הוותיקים בפלח את המאמצים השיווקיים. ב.מ.וו, למשל, שעברה באחרונה לשליטת דלק-רכב, תחל בחודש הבא מתקפה שיווקית נרחבת על פלח היוקרה, שתכלול דגמים חדשים במחירים נמוכים משמעותית מאלה שהיו מקובלים בעבר. יבואנים אחרים כבר החלו במבצעים אגרסיביים, וכמעט כולם מקפידים לגלות כיום נוכחות בכל נישת שוק אפשרית, גם על חשבון קניבליזציה. העיקר שהלקוחות יישארו בבית.

העתק קומפקטי

דילמה כזו עמדה, ככל הנראה, גם מאחורי ההחלטה לייבא לישראל - במהירות שיא - את Q3 החדש של אאודי. מבחינת מיצוב, הרכב נדחק כיום לנישה צרה במערך המוצרים של המותג, שתחומה מלמטה על-ידי פולקסווגן טיגואן, שנתפס כרכב פנאי-פרימיום לכל דבר; ומלמעלה על-ידי אאודי Q5, שהוא הרכב הנמכר ביותר בישראל בפלח רכבי הפנאי-שטח-פרימיום, עם קרוב ל-500 מכירות בשנה שעברה בלבד.

עיצובו של Q3 מעצים את הדילמה השיווקית. במבט ראשון, ולעתים גם בשני, הוא נראה כמו העתק מוקטן - ביחס של 3:4 - של Q5 הפופולרי. הפרופורציות דומות, בחרטום יש גריל ענק עם נוכחות-מותג מובהקת, והכול עטוף באריזה אלגנטית-מוצקת, שאופיינית לרכבי פרימיום. גם ההשפעה על הציבור הישראלי אפקטיבית לא פחות משל האח הגדול, Q5, שעולה עוד כ-100 אלף שקל. למרות אורך צנוע של פחות מ-4.4 מטר - קצר יותר מהרבה משפחתיות - הפך רכב ההדגמה שלנו, שהגיע בצבע כתום מטאלי עם חישוקי 18 אינץ' אופציונליים, למושא תשוקתם של עוברי אורח.

גם תא הנוסעים נראה, במבט ראשון, כמו גרסה מוקטנת של Q5, אך מבט שני מגלה הבדלים בניואנסים. מערך הפיקוד קומפקטי יותר, מסך מערכת הניווט ממוקם בצורה מעט מגושמת מעל הקונסול המרכזי ולא בתוכו, וגובה הישיבה מעל הכביש מעט נמוך יותר. פרט לכך, הוא מציע סביבת נהג עשירה, שעטופה בחומרים פלסטיים מוצקים ואיכותיים ובחומרים מתכתיים-קרירים, שהפכו לסימן הזיהוי של המותג. מפתן הכניסה-יציאה ממוקם בגובה מתאים-לכל-גיל, שאינו דורש כפיפת גב מבני גיל הזהב ומאפשר כניסה אלגנטית גם לנהגות עם מיני ונעלי סטילטו. גם המרחב מלפנים סביר.

מאחור העניינים מעט יותר דחוקים, בשל בסיס הגלגלים המוגבל - 2.6 מטר בלבד - וספסל אחורי קומפקטי יחסית. שני מבוגרים בגודל מלא, יכולים להתמקם במושב האחורי של Q3 בנוחות סבירה, אך מי שבונה על שלושה יצטרך לחפש את מבוקשו בכלים גדולים יותר. תא המטען מכיל כ-450 ליטר, ומספיק לכל השימושים הטיפוסיים, אבל את אופני ההרים תצטרכו להתקין מאחור.

מתורבת ועתיר יכולת

אאודי Q3 מוצע בחו"ל גם עם מנוע בנזין בהספק 170 כ"ס וגם עם שני דיזלים עתירי מומנט. אבל לישראל מגיעה בינתיים רק הגרסה הבכירה, עם מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 211 כ"ס. זהו מנוע חזק, מתורבת ועתיר יכולת, שמניע דגמים רבים של אאודי. במצב החסכוני-נקי, שהוא ברירת המחדל, מתוכנתת תיבת ההילוכים לספק בעיקר את מאווייהם של לקוחות רגועים. תגובת הדוושה ללחיצה מתונה למדי, העברת ההילוכים חלקה ועצלה וצבירת המהירות אינה דרמטית.

אבל שימוש נמרץ בקיק-דאון, או העברת תיבת ה-DSG למצב ספורט, הם מתכון בדוק להעלאת מפלס האדרנלין. תחת לחץ לא-מתון, מאיצה המכונית בתזזיתיות של חייל קרבי במסיבת טראנס, מייצרת עקיפות מרשימות מאוד וגורסת מתחת לגלגליה עליות תלולות. גם נתוני הביצועים מעידים על היכולת: תאוצה מאפס ל-100 בפחות מ-7 שניות, בהחלט אינה טיפוסית לרכבי פנאי-שטח מגונדרים.

המנוע רב-האון, משודך לשלדה אתלטית והצמד מייצר לא מעט שאר רוח. אחיזת הכביש גבוהה, ההגה כבד ומדויק, והממדים הקומפקטיים ומרכז הכובד הנמוך יחסית - מעניקים תחושה של ספורטיבית-קומפקטית ולא של כביש-שטח במשקל 1.6 טון. נוחות הנסיעה פחות רכה ומפנקת מאשר ב-Q5, אם כי ספיגת הזעזועים עדיין ברמה גבוהה. צריכת הדלק המוצהרת, 13 ק"מ לליטר, תיאורטית לגמרי. תחת עומס אפשר לצפות לצריכה גבוהה יותר ב-30%.

מישהו אמר "שטח"? לא ממש. מי שרוכש כלים כאלה, רוצה בעיקר לצלוח שלוליות גדולות ולטפס על מדרכות, ואולי לפעמים לצלוח את השביל המאתגר וההרפתקני, שמוביל לאירוע כזה או אחר של העשירון העליון בחוות רונית. את כל זה מספק הכלי ללא קושי, אך לא הרבה יותר מזה.

אאודי Q3 מאובזרת בנדיבות ועולה 276 אלף שקל. הגרסה המקבילה של Q5, עם אותו מנוע, עולה 328 אלף שקל, לפני מבצעים. פולקסווגן טיגואן, שניצב על אותה שלדה ומסופק עם מנוע 180 כ"ס, עולה 200 אלף שקל. בין לבין ניתן למצוא ארמדה של כלים גדולים יותר מבית מותגים נוצצים פחות, שמחירם אינו רחוק. אאודי Q3 הוא כלי מהנה, שימושי למשפחות בגודל סביר ועתיר סטטוס; אבל נראה שעיקר לקוחותיו בארץ יגיעו מתוך "משפחת אאודי".

המתחרות

ב.מ.וו X1

X1 עודכן בשנה שעברה בדור חדש של מנועים, כולל 2 ליטר טורבו-בנזין עם הספק של 245 כ"ס ותיבה אוטומטית. השנה הוא יעבור גם מתיחה קוסמטית. הוא מרווח יותר מ-Q3 וגרסת הדיזל שלו מתחילה ב-235 אלף שקל.

פולקסווגן טיגואן

ב-70 וכמה אלף שקל פחות, מוצע טיגואן, שעבר מתיחת פנים ושדרוג מקיף. יש לו גרסה רגועה יותר של מנוע 2 ליטר טורבו עם 180 כ"ס, אך המומנט עדיין גבוה ומסוגל להאיץ ל-100 בפחות מ-8 שניות. מרחב הפנים מקביל ל-Q3 וכך גם יכולות הכביש.

מיני קאונטרי מן

קאנטרי מן פונה לאותו פלח לקוחות של Q3. ב-280 אלף שקל מקבלים את גרסת קופר S עם 180 כ"ס, והאצה מאפס ל-100 בפחות מ-8 שניות. כדי לקבל הנעה כפולה צריכים להוסיף עוד 20 אלף שקל.