המהפכן החינני אריאל אטיאס

הוא אשף, מסובב את כולם על האצבע הקטנה ויש לו נימוקים, מובאות ותשובה לכל שאלה

לאחר שרשם הישגים מרשימים בקדנציה הקודמת במשרד התקשורת, נשלח השר אריאל אטיאס, אחרי בחירות 2009, למשרד השיכון, ולא במקרה. הנחת העבודה בסביבתו של יו"ר ש"ס, אלי ישי, הייתה ששם אי-אפשר להצליח; שאת המהפכות הסלולריות ואת המהלכים הצרכניים שעשה במשרד התקשורת לא יוכל אטיאס להעתיק למשרד הבינוי והשיכון. הכול במטרה לשבור את תדמית המצליחן ממשרד התקשורת.

אבל בפועל, בשקט בשקט, בחיוך השובה שלו, הוכיח אטיאס שגם במשרד הבינוי והשיכון אפשר להצליח, ובגדול, בעיקר אם קהל היעד שלך הוא חרדי וממעמד הביניים.

השבוע רשם אטיאס שיא בתפקודו כשר לשיכון חרדי. אחרי שבמשך שנים הקצה דירות בהיקפים אדירים לחרדים והקפיד שהרוב המכריע של מכרזי המחיר למשתכן יהיו באזורים חרדיים (שהרי זו הדרך העיקרית להיטיב עמם), הוא בא וקבע, למרות כל המחאה והצדק החברתי של הקיץ האחרון, קריטריונים המבטיחים שגם בעתיד ימשיכו החרדים להיות היחידים שייהנו ממכרזי מחיר למשתכן, תוך שהוא מדלג בקלילות מעל המלצות ועדת טרכטנברג, שביקשו לקבוע קריטריון של מיצוי כושר השתכרות, וגם מעל הביקורת שניתכה עליו מכל עבר.

אטיאס הוא אשף. הוא יודע כיצד לסובב את כולם בחינניות על האצבע הקטנה. יש לו נימוקים ומובאות להצדקת טענותיו. לכל שאלה יש לו תשובה מוכנה, וגם בעבודת השכנוע הוא לא רע בכלל, אבל בשורה התחתונה - הקריטריונים שלו הולכים לחרדים.

הניצחון של אטיאס

אטיאס הפך את משרד השיכון לצינור המעניק תקציב נוסף לאברכים באמצעות הוזלת המון דירות להמון חרדים, על ידי הענקת תקציבי פיתוח עצומים לדירות האלה (325 מיליון השקלים שהוענקו למימון הפיתוח של השכונה החרדית הר יונה בנצרת עילית, שעלות פיתוחה עומד על 400 מיליון שקל, הם רק דוגמה קטנה), ובעזרת הקפדה על כך שחרדים ייהנו ממחיר למשתכן. אם נתניהו יכריע לטובת ש"ס והקריטריונים שהציע יאושרו - זה יהיה ניצחונו הגדול של אטיאס. אם נתניהו יכריע לטובת ישראל ביתנו ואביגדור ליברמן, ויורה להכניס את הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות, כפי שהם דורשים, ההפסד יהיה רשום על אלי ישי. מבחינת אטיאס, מדובר ב"וין וין סיטואיישן". או שהוא יצליח להביא לציבור שלו את המהפכה או שייתפס כמי שהביא את המהפכה שישי לא הצליח לאשר.

נכון לעכשיו, אטיאס אינו מעוניין להיות יו"ר ש"ס. הוא מעדיף להיות האדם שיו"ר ש"ס לא יכול בלעדיו - יהיה זה אריה דרעי או ישי. הוא רוצה להיות היו"ר הפוטנציאלי, אבל לא יו"ר בפועל. בינתיים הוא מנסה לבנות לעצמו תדמית של מהפכן, כך שלסיבוב הבא על ההנהגה הוא יגיע עם נדוניה לא רעה. והוא יגיע.

כרגע הזוג המלכותי בש"ס, משה ויהודית יוסף, מפוצלים בתמיכה שלהם. יהודית, אשתו של משה וכלתו של הרב עובדיה יוסף, שהייתה ראש לשכתו של ישי, נשארה נאמנה לו, ואילו בנו של הרב, משה, העומד בראש בד"צ בית יוסף, שאטיאס היה מנכ"לו, נשאר נאמן לאטיאס.

דרך אגב, היחסים בין אטיאס לישי בתקופה האחרונה לא מי יודע כמה. כשעבר חוק המשכתנאות במושב הקודם, גנב לו ישי את הקרדיט. אטיאס לא ייתן שזה יקרה לו שוב.

lilachwe@gmail.com