על אדמה שלנו, עם כסף שלנו

נתניהו, אטיאס: זוהי חובתכם אך גם הזכות והיכולת לבצע! השכרה ברת השגה - דרישה שאינה למשא ומתן ‏ ‏

המחאה האזרחית-חברתית בישראל 2012 מתרחשת. לא חשוב מי יהיה ראש הממשלה שירכיב קואליציה שתשלוט בכנסת, ביבי או לבני, שלי או יאיר או ליברמן - הוא יהיה חייב להתמודד עם העתיד הקרוב של האזרחים, חילונים ודתיים, יהודים וערבים. יותר מ-60% מהאזרחים הם מוחלשים או ממעמד ביניים, שגם לו אין את הסכום הנדרש לרכוש דירה עם משכנתא, על אף שהוא עובד ונושא בעול. בעיית הדיור חונקת את התקווה לחיים בכבוד, מייצרת מתח ואגרסיביות חברתית, מקטבת את החברה ומסכנת לא רק את החברה עצמה אלא גם את נבחריה ועשיריה. פתרון בעיית הדיור ייתן תקווה, אופק, וישחרר הרבה דאגה ולחץ.

הפתרון קיים, אפשרי, והוא בידינו.

מדובר ברעיון לפרויקט לאומי לבניית דיור ציבורי להשכרה לכל ה-7 העשירונים התחתונים של החברה האזרחית. הדירות יבנו על אדמות ציבוריות הנמצאות בבעלות עירונית או ארצית, דהיינו שייכות לציבור. הדירות יהיו בבעלות העיר או המועצה על אדמות ציבוריות (שלנו) ותשמשנה את דיירי הערים, אשר יהיו זכאים לקבלת דיור הולם ובשכר דירה הוגן. האכלוס של הדירות בכל פרויקט יהיה על פי תמהיל של שוכרים: מאזרחים מוחלשים, עד 20% לזכאי דיור בר השגה עד 50%, סטודנטים עד 20% ואחרים (10%), כך שהדיור ייצור גם תמהיל משקם לאוכלוסייה המוחלשת. הפרויקט הלאומי יביא תנופה אדירה למשק, מגוון רחב של עבודה, ותקווה אדירה לאזרחים.

ראשית: על האדמות שלנו תבנה העיר דירות מגורים באמצעות קבלנים עצמאיים, אך בפיקוח גוף נאמן עבור אזרחי העיר, שיורכב מאזרחים ומומחים מקצועיים (כולל בטחונות מתאימים כפי שהבנקים מבצעים פרויקטים סגורים וכו'). השיטה הזאת קיימת ועובדת בעולם גם במדינות קפיטליסטיות. לניו-יורק יש מיליון דירות בבעלות העיר, באמסטרדם מחצית מהבתים הם בבעלות העיר, וכו'. ישנם קריטריונים ידועים מי זכאי, מתי ומה סדר העדיפויות. אדמות פרטיות ימשיכו להישכר ולהיסחר, אך אדמות ציבוריות לא יימכרו עד שנגיע לרוויה במצב הדיור.

שנית: המקורות לבניה הציבורית יהיו על ידי הנפקת אגרות חוב עירוניות ייעודיות בערבות מדינה , לתקופה של 40 שנה, נושאות ריבית קבועה של 4%, לקרנות הפנסיה והגמל שלנו. כך גם החיסכון הפנסיוני שלנו יושקע בחלקו הקטן בהשקעה סולידית וטובה, וגם ייצר לנו דיור ציבורי בר השגה. זהו מצב מנצח. אנו גם מגנים על הכסף שלנו וגם מקבלים דרכו דירות עבורנו. שכר הדירה החודשי המינימלי יאפשר את ההחזר לקרנות הפנסיה לפדיון האג"ח (זרם תקבולים בערבות מדינה לזמן ארוך).

כיום כספי החיסכון ארוכי הטווח מנוהלים על ידי חברות השקעה פרטיות הנמצאות בבעלות מעטים. כספי הפנסיה והגמל מוערכים ביותר מטריליון שקל להיום - אלף מיליארד - כאשר יותר מ-5 מיליארד ש"ח בממוצע לשבוע מכסף זה מחפש השקעות סולידיות. נכון להיום הם השקיעו את כספי החיסכון באג"ח של המדינה (40%), אגרות חוב של חברות- בעלי הון (מאות מיליארדים), מניות (עשרות רבות של מיליארדים) ופיקדונות, והניבו השנה תשואה שלילית לחוסכים לפנסיה ולגמל.

לכן עלינו לא לוותר. זה לא למשא ומתן. עלינו לסמן את הנכסים המשותפים שלנו, מקרית שמונה בצפון לאילת בדרום. פרויקט לאומי לבניית דיור להשכרה בר השגה בכל עיר ומועצה בישראל - עכשיו! 350,000 דירות ב-5 שנים לאורכה ורוחבה של המדינה. פרויקט שלא ממומן מהתקציב אלא ממקורותינו ועל אדמות שלנו. הפרויקט הלאומי ייתן תנופת עבודה ועשייה לבנאים, מסגרים, חשמלאים ושלל בעלי המלאכה. יהיו לנו דירות איכותיות עם תמהיל של שוכרים מחזק ותומך. שכר הדירה הממוצע לחודש לפי תחשיב של עלות בנייה 1,250 דולר למ"ר לדירת 3 חדרים, בסביבות 60 מ"ר, הוא בסביבות 1,200 ש"ח לחודש. דהיינו כ-400 שקל צמוד מדד לחודש לחדר.

חייבים להפסיק את התהליך אשר בו המדינה מוכרת את הקרקע הציבורית שלנו ליזמים פרטיים, שמוכרים אותה חזרה לנו במחיר מופקע, שמריץ את מחירי הקוטג' , הלחם והחיים בכלל אל עבר הייאוש.

המימון לפרויקט הדיור הלאומי לא בא מהתקציב, זה נעשה על אדמה שלנו, עם כסף שלנו המושקע בנו, בחוסן עתידנו.

הכותב הוא חבר צוות חזון, האספה הארצית: רשת קהילות המחאה - המהפכה החברתית-אזרחית בישראל 2012. ‏www.uti.org.il http://www.facebook.com/HaAsefa‏ ‏