בדיקת "גלובס": אילו שירותים דיגיטיליים מציעות קופות-החולים?

רובנו עדיין לא חברים של הרופאים שלנו בפייסבוק, אך הדרך לשם הולכת ומתקצרת

על אף - או בגלל - הניידות הדלה בין קופות-החולים, מתנהלת מלחמת תודעה תמידית ביניהן. מקומם של השירותים הדיגיטליים אינו נפקד מהזירה - והקופות משקיעות מאמצים בהתממשקות עם הטכנולוגיה. לפעמים, יש להודות, באיחור ניכר - אבל הכיוון מעודד.

כל הקופות מציעות היום את אותה פלטפורמה בסיסית באתר האינטרנט: מידע מפורט על רופאים, מרפאות ושירותים רפואיים, ידע בנושאים רפואיים שונים ואפשרות לזימון תורים דרך האתר. רובן מאפשרות לעקוב אחר התיק הרפואי ואחר תוצאות בדיקות.

מפתיע ששירותים החוסכים זמן ופרוצדורה, כמו הפקת התחייבויות, הגיעו רק בשנה החולפת לשירותי הקופות (כללית ומכבי). גם עולם האפליקציות הסלולריות נפתח רק לאחרונה.

בולטים לטובה שירותים כמו המרשם הדיגיטלי של מכבי, שמאפשר העברה מיידית של המרשם למחשב של בתי-המרקחת בקופה והזמנת התרופות לאיסוף מהיר מאחד הסניפים לבחירת הלקוח.

בכללית ישיקו בקרוב שירות דומה; שירותי הייעוץ הרפואי מרחוק בכללית (וגם במכבי ובלאומית, בווריאציות שונות), איתור תרופות במלאי באפליקציה של המאוחדת וחידוש אוטומטי של מרשמים קבועים בלאומית. יש לקוות שהמגמה תהיה לא רק מידע - אלא חיסכון אמיתי בזמן.

עמודי פייסבוק פעילים כיום רק באופן חלקי - וחלקם מאפשרים הפניית שאלות למומחים. האם האחרות חוששות שהלקוחות ינצלו את הבמה כדי להתלונן? לא ברור.

אתרים של קופות החולים / מתוך: האתרים
 אתרים של קופות החולים / מתוך: האתרים

קופת-חולים כללית

אתר אינטרנט

צפייה בתיק רפואי, הפניית בקשות למרפאה, זימון תורים, בדיקות מעבדה, היסטוריית תרופות, קבלת המלצות רפואיות אישיות, הצגת טופסי התחייבות, צפייה בדוח חיובים חודשי ובסטטוס תביעות, ושירותי ייעוץ און ליין: רופא כללי, ילדים ויועצת הנקה.

SMS/מייל

סטטוס בקשה להחזר כספי או טיפול בפנייה תפעולית, תזכורות על מועד תור לרופא, הודעה על תרופה שהגיעה לבית מרקחת.

פייסבוק

עמוד פעיל סביב קהילות שונות.

אפליקציה

למכשירי אייפון - זימון תורים, צפייה בתוצאות בדיקות מעבדה ובתרופות שהלקוח נוטל, התייעצות עם רופא מומחה על תוצאות בדיקות הדם ועוד. במארס 2012 תעלה גם גירסה למכשירי אנדרואיד.

מה עוד?

בשנה הקרובה: הרחבת המידע הרפואי שהמטופל יכול לצפות בו, הוספת פעולות לביצוע מרחוק ומידע בתחומים נוספים, ומעבדה עד הבית - הזמנת אחות לביצוע בדיקות מעבדה אצל המבוטח.

קופת-חולים לאומית

אתר אינטרנט

מעבר למידע הטריוויאלי (חיפוש רופאים ומרפאות) ניתן לזמן תורים לרופאים, לצפות בתוצאות בדיקות מעבדה ולהשוות לבדיקות קודמות, לצפות בפענוח צילומי רנטגן ואולטרה-סאונד, לעיין בהיסטוריית מרשמי תרופות, לקבל סטטוס אישורי תרופות, לצפות בתיק הרפואי האישי, להדפיס טפסי התחייבות (טופס 17) או לקבל במייל/פקס וגם לחדש מרשם קבוע ללא ביקור אצל רופא.

SMS

תזכורת על מועד ביקור אצל רופא מקצועי 48 שעות לפני מועד הביקור. הודעות על אישור מרשם או הזמנה חלופית לקביעת תור. הודעה כאשר טופס התחייבות מוכן.

פייסבוק

בדף פייסבוק ניתן ליצור קשר עם גורמים מוסמכים ולהפנות אליהם שאלות.

אפליקציה

מאפשרת לחפש רופאים, בתי-מרקחת, מרכזים רפואיים ומוקדי חירום ולצפות בתוצאות בדיקות מעבדה נוכחיים וקודמים.

מה עוד?

בלילה ניתן להתייעץ טלפונית עם רופא מומחה בעל גישה לתיק הרפואי של הפונה היכול להנפיק התחייבויות והפניות לבית-חולים.

קופת-חולים מאוחדת

אתר אינטרנט

מציע זימון תורים, היסטוריית ביקורים, תוצאות בדיקות מעבדה ומכונים, תיעוד תרופות שנרכשו או נרשמו, מידע על החשבון בקופה, הצגה והדפסה של התחייבויות.

SMS/מיילים

תוצאות מעבדה ומכונים, תזכורת לתור או שינויים, דחייה, אישור או בקשה לתרופה, זימון לממוגרפיה / הודעה על התחייבויות.

פייסבוק

עמוד מנומנם ולא לגמרי פעיל.

אפליקציה

לכל סוגי הסמארטפון. מאפשרת גישה לתיק הרפואי ולתוצאות בדיקות, איתור שירותים, זימון תורים, איתור תרופות במלאי בבתי-המרקחת של הקופה, הזמנת טפסים ושירותים. בקרוב: חנות וירטואלית, אישור אספקת תרופות ב"אל תור" או באמצעות שליח ואפליקציות מדידה (לחץ דם, BMI).

מה עוד?

בית-מרקחת און-ליין, גלישה אלחוטית חינם במרפאות. בקרוב: זיהוי ביומטרי של המבוטח, הפקת מרשמים, הפניות ואישורים ללא צורך בהגעה לרופא, אספקת תרופות "אל תור" ובאמצעות שליח, חנות וירטואלית, התכתבות במייל עם רופאים.

קופת-חולים מכבי

אתר אינטרנט

גישה לתיק רפואי, הנפקת התחייבויות מרחוק, זימון תורים, הזמנת מרשם לתרופות כרוניות דרך האתר ללא צורך בהגעה לרופא.

SMS

התראות רפואיות ומנהליות על-פי בחירה, קבלת אישור לתרופה או להתחייבות, תזכורות והתרעות רפואיות שונות מותאמות גיל ומצב בריאותי.

אפליקציה

באייפון ובאנדרואיד - תוצאות בדיקות, תרופות שנרכשו, איתור רופא וזימון תורים. בנוסף אפליקציה למעקב הריון אישי על-פי נתוניה האישיים של המבוטחת.

פייסבוק

עמוד פעיל עם גישה לשאלות מומחים.

מה עוד?

מכבי הייתה חלוצה, כבר לפני עשור, בהפעלת מרשם אלקטרוני המועבר לבית-המרקחת מראש לאיסוף מהיר. עוד מציעה הקופה למבוטחים המתגוררים ביישובים מרוחקים ייעוץ רפואי וירטואלי עם מומחים בטלפון, תוך גישה לתיקו האישי של הפציינט. בנוסף: פורטל סלולרי לרופאים.