רפורמה ברשות המסים: עוד 500 עובדים ואיחוד הדיווח המקוון

האוצר יעביר 100 מיליון שקל לתוכנית ■ מנהל הרשות דורון ארבלי החל ברפורמה, אף שייתכן כי יוחלף ע"י משה אשר ■ מקורבי אשר: לא חשוב מי גוזר את הסרט

מנהל רשות המסים בפועל, דורון ארבלי, החל ביישום רפורמה מבנית מקיפה וחסרת תקדים ברשות המסים - כך נודע ל"גלובס". בין השאר, מדובר באיחוד כל הדיווחים בדוח מקוון; שינוי במדיניות ההרתעה; תוכניות חינוך לתלמידי בית-הספר לחיזוק המודעות; שינוי מבני ושינוי מסלולי קידום.

עוד נודע כי לצורך ביצוע הרפורמה, הרשות תקבל תוספת של 500 עובדים - ב-2012 לבדה.

התוכנית, שנחשפת כאן בראשונה, גובשה ב-3 החודשים האחרונים בחדרי-חדרים וזוכה לתמיכה נלהבת ומוחלטת של שר האוצר, יובל שטייניץ, והממונה על אגף התקציבים, גל הרשקוביץ', אשר כבר הסכים לתקצב אותה בסכומי-עתק, שנאמדים ב-80-100 מיליון שקל.

במשרד האוצר בכלל וברשות המסים בפרט ניסו היום (ג') לשדר עסקים כרגיל, כאשר גורלם של שני הבכירים שעומדים מאחורי הרפורמה לוט בערפל.

נזכיר כי ביום ראשון דווח כי מבקר המדינה ימליץ לסיים את כהונתו של שטייניץ בעקבות האסון בכרמל; באותו יום הורה בג"ץ להעלות את מינוי משה אשר למנהל רשות המסים לאישור הממשלה - מהלך שעשוי לסמן את סוף הכהונה הקצרה של ארבלי כמנהל הרשות. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי הרפורמה ממשיכה בשלבי ביצוע וכבר תוקצבה.

מינימום חיכוך

"כל תוספת כוח-אדם מבורכת, וכל תוכנית מבורכת, אבל חשוב להוציא תוכניות אל הפועל, וחשוב לזכור כי קליטת עובדים נמשכת לפחות שנה וחצי. כעת לא משנה מי יגזור את הסרט", אמרו מקורביו של אשר בתגובה לתוכנית של ארבלי.

נזכיר כי ארבלי קיבל את רשות המסים בנובמבר אשתקד עם הכנסות של 4.8 מיליארד שקל - מתחת ליעד שנקבע. אחרי סדרה ארוכה של מבצעי ביקורת ואכיפה הוא צמצם את הפער לכ-2.2 מיליארד שקל.

החזון של ארבלי מבוסס על עיקרון "מקסימום גבייה-מינימום חיכוך". ביסודו עומד ביטול שלל הטפסים הידניים הקיימים - שכל נישום או בעל עסק חייבים לדווח - לדוח מקוון אחד או נקודת דיווח אחת (one-step point). נציין כי קבוצות שאינן מחויבות כיום בדיווח, לרבות שכירים, לא יחויבו לדווח.

ל"גלובס" נודע כי על-פי המודל החדש, החייב בדיווח ידווח כל מה שעליו לדווח, ובאופן מקוון, למערכת ראשית (טופס אחד), המבוססת על תוכנה שמנתחת סיכונים, מעבדת נתונים ומגלה דיווחים בעיתיים. תוכנה כזו כבר קיימת, פותחה על-ידי חברה ישראלית ונמצאת בשימוש במערכת המס הסרבית.

אחרי איתור הדיווחים הבעייתיים, המערכת תיצור קשר עם נישום תעמיד לרשותו 60 יום לתיקון הטופס. אם הנישום לא שינה או השינוי עדיין מראה סימנים מחדישים, יוקצה לו עוד 30 יום לשינוי. אם לא שינה, אז תופעל נגד הנישום הזו כל הכלים שעומדים לרשות המסים.
"הרעיון היא מינימום חיכוך עם האזרח. היום הרשות יורה לכל הכוונים ועושה ביקרות אקראית. המטרה היא לעשות ביקרות מתוחכמת. ההנחה החדשה של הרשות תהיה כי 'כולם מדווחים אמת', אלא אם יוכח אחרת. ברגע שהבנו שמשהו משקר, אז הרשות תצא נגדו עם כל התותחים: מע"מ, מס הכנסה וגם ביטוח לאומי. ככה עושים באמריקה", מספר ל"גלובס" בכיר באוצר שנחשף לתוכנית.

תוספת כוח-אדם חסרת תקדים

על מנת לבצע את התוכנית, הצליח ארבלי להשיג תוספת כוח-אדם ותוספת שכר לעובדים קיימים חסרות תקדים: ל"גלובס" נודע כי אגף התקציבים אישר כ-350 תקנים רגילים ועוד 150 תקנים של סטודנטים.

מדובר על מפקחים, מבקרי חשבונות, חוקרים, אנשי גבייה, משפטנים, אנאליסטיים, אנשי תוכנה, משרתי שירות לאומי (50 משרות) עוד 20 משרות של מתמחים (משפטנים). בנוסף, צפוה תוספת כוח-אדם של כ-3 תקנים למכס.

בנוסף, בחודשים האחרונים נסגרו 4 סכסוכי עבודה שהיו קיימים ברשות, חלקם ישנים מאוד. עובדי הרשות הקיימים יקבלו גם תוספות שכר. בעקבות ההסכם, כל ראשי הוועדים הביעו תמיכה ברפורמה.

בהסכם שנחתם בין אגף התקציבים לרשות המסים הוכנס שינוי מרענן: מתן התקנים מותנה בהשגת יעדי הגבייה; היה והיעד לא הושג - מחויב מנהל הרשות להשיב את התקנים. ב-2012 התחייב ארבלי לגביית 221 מיליארד שקל (כולל אגרות).

הרפורמה החדשה מכילה בתוכה גם היבט חינוכי. "לגלובס" נודע כ ארבלי נועד עם שר החינוך, גדעון סער, אשר הסכים להכניס כבר השנה 3 בתי-ספר לפיילוט על "חינוך לתשלום המסים" תוכנית לימודים במסגרת אזרחות המיועדת להגביר את המודעות לתשלום מס, על בסיס עיקרון דומה לזה הנחה את תוכנית "אל תקטוף פרח בר" בשנות ה-70 המקודמות, שזכה אז להצלחה גבוהה.

בהיבט הארגוני, הרפורמה כוללת גם איחוד כל מטות הרשות בבניין אחד. ל"גלובס" נודע כי מינהל הדיור הממשלתי באגף החשכ"ל כבר אישר את המעבר והקצה את הקרקע.

מרשות המסים נמסר: "הרשות נמצאת בעיצומו של תהליך מול אגף התקציבים. אנו מעדיפים לא להתייחס לפרטים בשלב זה".