צפו: המפות הרשמיות של מצלמות המהירות החדשות - צפון, מרכז, דרום; המשטרה תסתפק בדוחות אזהרה בלבד בחודש פברואר; מחודש מארס - חור עמוק בכיס

המשרד לביטחון פנים מפרסם בצעד תקדימי את המיקומים המדויקים שלהן ■ חשש: מצלמות המהירות יגבו מאות עד אלפי שקלים בשנה גם מנהגים נורמטיביים ■ המשטרה: "עדיף להפסיד רגע בחיים מאשר את החיים ברגע!"

עכשיו זה רשמי: המשרד לבטחון פנים פרסם היום (ה') הודעה על התחלת ההפעלה של מערכת האכיפה האוטומטית "א-3" בכבישי הארץ. בשלב הראשוני יותקנו בכבישי הארץ 28 עמדות בכבישים שהוגדרו על ידי אגף התנועה כ"אדומים", שבהם מספר התאונות וההרוגים הוא הגבוה ביותר. מתוך ה-28 העמדות, יוצבו 19 מצלמות רמזור ו-9 מצלמות מהירות. עם זאת, רק כ-12 מהמצלמות יהיו מבצעיות כבר ביום א' הקרוב. השר אהרונוביץ' הנחה את גורמי המקצוע במשרד לבט"פ ובמשטרת ישראל לפרסם את מיקומי המצלמות ומקטעי האכיפה "מתוך שקיפות ושירות לציבור".

מנכ"ל המשרד יעקב גנות הנחה כי המצלמות יוצבו באופן בולט ונראה לעין במטרה להרתיע, להזהיר ולהשפיע על הורדת המהירות.

בישיבה סוכם כי התוכנית לאכיפת נהיגה מסוכנת תוטמע באופן הדרגתי כך שבחודש הראשון יופקו לנהגים שיעברו על חוקי התנועה, דוחות אזהרה בלבד. לביתם של נהגים אלו יישלח מכתב אישי מראש אגף התנועה, ניצב ברונו שטיין, ובו פניה לנהג בלשון: "מצאתי לנכון לפנות אליך באופן אישי ולבקשך לציית לחוקי התנועה וזאת מבלי לרשום כנגדך דו"ח תנועה בגין העבירה הנוכחית. עדיף לאבד רגע בחיים מאשר את החיים ברגע!". כמו כן, ישנו הסבר על העבירה שביצעו בצירוף תמונה המתעדת אותה. לאחר תהליך ההטמעה שימשך כחודש ימים, יחל תהליך הפקת דוחות התנועה לציבור.

מכתב מצלמות
 מכתב מצלמות

המכתב שפרסמה משטרת ישראל היום

פריסת 28 המצלמות הינה חלק מהפעימה הראשונה בשלב א' של הפרויקט. בפעימה זו יפרסו 180 עמדות הפעלה ויופעלו 60 מצלמות, מתוכן כשני שליש מצלמות מהירות וכשליש מצלמות רמזור. יש לציין כי המפות אותן פרסם המשרד לביטחון פנים מציגות את המצלמות שייכנסו לשימוש ביום א' הקרוב. בכבישים אחרים ישנם עמודי מצלמות שכבר הוצבו, אך הפעלת המצלמות תהיה רק בשלב ב' של התוכנית.

מפת מצלמות - צפון:

מפה מצלמות צפון
 מפה מצלמות צפון

מפת מצלמות - מרכז:

מפה מצלמות מרכז
 מפה מצלמות מרכז

מפת מצלמות - דרום:

מפה מצלמות דרום
 מפה מצלמות דרום

"המטרה - להגביר את ההרתעה"

המשנה למנכ"ל המשרד לביטחון פנים, אליעזר רוזנבאום, ציין כי "מטרת התכנית היא להוביל לשינוי בתרבות הנהיגה של הנהגים בישראל, לצמצם באופן מהותי את מספר תאונות הדרכים ומספר ההרוגים והנפגעים בכבישים, להגביר את ההרתעה מביצוע עבירות תנועה ולבלום תופעות של בריונות בכביש".

לדברי רוזנבאום, במדינות שבהן פועל הפרויקט כגון צרפת, אוסטרליה ואנגליה ירד מספר ההרוגים בתאונות ב-30%-50%. בקנדה, הובילו המצלמות לירידה של 25% במספר התאונות, 11% במספר הנפגעים, ו-17% במספר ההרוגים.

מערכת א-3 מורכבת ממערכת מצלמות דיגיטליות המותקנות בכבישים ובצמתים שנבחרו לצורך צילום עבירות מהירות מופרזת או מעבר באור אדום. התצלום מועבר באופן אוטומטי למרכז השליטה ובקרה, ולאחר מכן התמונה עוברת בקרה אנושית על ידי שוטר, ולאחר אישורו מופק הדו"ח. התהליך כולו אורך 96 שעות עד למשלוח לבית הנהג של דו"ח תנועה הכולל תצלום העבירה.

לטענת המשרד לבטחון פנים, מנתוני אגף התנועה של משטרת ישראל עולה כי מספר קטעי הכביש שנבחרו מהווים רק 11.2% מסך אורך הכבישים בישראל. עם זאת, בקטעים אלו התרחשו 27% מסך התאונות הכולל, 30% מסך התאונות החמורות ו-24% מהתאונות הקטלניות שאירעו בין השנים 2006-2010 בתחום הבינעירוני.