רישיון ראשון בישראל לפרויקט סולארי בקהילה הבדואית

רשות החשמל העניקה אמש רישיון מותנה למתקן פוטו וולטאי הצמוד ליישוב תראבין שבמועצה האזורית אבו בסמה

רשות החשמל העניקה אמש (ב') רישיון מותנה למתקן פוטו וולטאי הצמוד לישוב תראבין שבמועצה האזורית אבו בסמה. זה הרישיון הראשון שניתן בישראל לפרויקט סולארי בקהילה הבדואית.

המתקן הוא פרי שיתוף-פעולה ממושך בין משפחת תראבין לחברת ערבה פאוור. המתקן ייבנה על קרקע בבעלות פרטית, הצמודה לתחום הישוב תראבין. עלות ההשקעה בהקמת המתקן הוא כ-30 מיליון דולר.

כחלק מתהליך הבקשה לקבלת רישיון, ממשל אובמה באמצעות ארגון OPIC (Overseas Private Investment Corporation), הציע לספק 80% מהמימון של השדה הסולארי.

חאג' מוסה תראבין אמר כי מדובר ב"הגשמת חלום עבור כל צעיר בקרב האוכלוסייה, שהיום נהפכת למציאות שתעניק מקורות פרנסה קבועים ומינוף כלכלת הבדואים בנגב. אני מקווה שבעתיד הקרוב יהיו פרויקטים נוספים בקרב האוכלוסייה". ערבה פאוור חתמה לפני כשנה וחצי על חוזה עם משפחת תראבין לבניית שדה סולארי בשטח של 150 דונם, בעל יכולת ייצור של 8 מגה וואט. החוזה היווה את הכניסה הראשונה של חברה ליצור חשמל סולארי לשטחים בבעלות פרטית של משפחות בדואיות בנגב.

מנכ"ל ערבה פאוור, ג'ון כהן, אמר כי "תעשיה סולארית מפותחת ומשגשגת בקרב הקהילה הבדואית תעניק פתרון כלכלי וחברתי לאחת האוכלוסיות המקופחות בישראל. אני מקווה שממשלת ישראל תראה בזה השקעה לטווח ארוך שתקדם את האוכלוסייה הבדואית בנגב. אני גאה בכך שערבה פאוור מביאה חלוציות ליזמות המשלבת צדק החברתי עם מיזם עסקי כלכלי".

ערבה פאוור שבבעלות תאגיד סימנס הגרמני, קק"ל, קיבוץ קטורה ומשקיעים פרטיים מישראל ומארה"ב הייתה הראשונה שיצרה שותפויות עם משפחות בדואיות. בשנה האחרונה נחתמו התקשרויות עם 5 משפחות בדואיות להקמת פרויקטים סולאריים, המגיעים לסך של 540 דונמים ועתידים לספק חשמל בהיקף ייצור של 31 מגה ואטים.

נשיא ערבה פאוור יוסף אברמוביץ אמר כי "ראשי כל היישובים הבדואיים תומכים בפיתוח של תעשיה סולארית שיביא להשקעה, מקומות עבודה, צדק כלכלי וכבוד לבדואים במדינת ישראל".