נתיב ההצלה של ערוץ 10

"המקור", הפה הגדול של ערוץ 10, הוא היחיד שנשאר לדבר בשמו ולספק תכנים מקוריים

"המקור", יום ג' 21:00, ערוץ 10

לדינמיקה של החיים, כך נדמה, יש חוש הומור משל עצמה: הפה הגדול של ערוץ 10, זה שלכאורה גרם לו להסתבך עם הרגולציה, הוא היחיד שנשאר לדבר בשמו, היחיד שעדיין מספק תכנים מקוריים, הרבה אחרי ששאר לוח המשדרים הפך לגבבה של שידורים חוזרים.

תכף נגיע ל"המקור" שלשמו התכנסנו הערב, אבל אי-אפשר בלי כמה הרהורים על מחלקת האקטואליה של הערוץ. היו זמנים שבהם יעקב אילון היה מעורב במכרז להקמת ערוץ חדשות.

הערוץ לא קם לבסוף, אבל ראו זה פלא: יעקב אילון הוא היום איש החדשות הבכיר בערוץ שהפך, כמעט מבלי משים, לערוץ חדשות לכל דבר: רשף ב-17:00, לונדון את קירשנבאום ב-18:00, רומי נוימארק ב"עיקרן תחילה" ב-19:00, גיא פינס מיד אחריה עם חדשות הבידור, המהדורה המרכזית של חדשות 10 מיד אחר-כך, ופעמיים בשבוע תקבלו אקטואליה-חוקרת כמו "המקור" או אקטואליה רכה בדמות "פנים אמיתיות" עם אמנון לוי.

הוסיפו לכך את "אורלי וגיא" בבקרים - ומה זה בדיוק אם לא "ערוץ חדשות"?

אז מה הבעיה? הבעיה היא שערוץ 10 עדיין לא זנח את חלומו להיות ערוץ 2. אם היה מוותר עליו, הוא היה מגלה שדי בשלד הקיים, בתוספת חיזוקים (צרכנות או ספורט למשל), כדי להגיע לערוץ שמייצר כ-15% רייטינג.

כמעט כל המחקרים על צריכת מסרים פרסומיים תומכים בכך שאלה זוכים לזכירות גבוהה יותר כשהם משולבים בתוכניות חדשות או ספורט, שבהן רמת הריכוז של הצופה גבוהה יותר.

השאלה היחידה שנותרת פתוחה היא האם ערוץ שמשדר אקטואליה ומשיג כ-15% רייטינג (החדשות של ערוץ 10 כמעט נוגעות בנתון הזה ביום טוב, שאר התוכניות משיגות כמחצית) בקרב קהל צופים צרכנים טוב יותר, הוא מטבע עובר למפרסם.

אם כן, הרי שערוץ 10 יכול למשוך את עצמו מעלה בציציות ראשו. אם לא, אפשר לסגור אותו לאלתר: הפערים בין מיזמים כמו 24/7 ל"האח הגדול" רק יילכו ויגדלו.

כדרכן של תוכניות תחקירים, לא צפיתי צפייה מוקדמת בתוכנית "המקור" של הערב (ג'). אבל כל הקדימונים שלה מסמנים את הכיוון: רביב דרוקר ומיקי רוזנטל החליטו להיכנס בשיטה, בטייקונים, בכל מי שהמחאה של הקיץ האחרון כוונה נגדו.

לכאורה מדובר בכיוון בעייתי (לטייקונים יש עורכי דין עם מזג של רוטוויילרים, כמו שרוזנטל כבר יודע) - אך למעשה מדובר בנתיב ההצלה היחיד לערוץ החשוב הזה.