אתה לא ימני, אתה סתם עבריין

מתנחלי מגרון יכלו להשתלט גם על גן פרטי או ציבורי, ברעננה או אשדוד ולעשות בו כבשלהם

א.המתנחלים ניצחו, וזה בסדר גמור. חייבים להודות שלא רק מרבית העם בצד שלהם, אלא גם חלק לא קטן ממה שנקרא "המציאות". המצב בסוריה, כמו גם ברשות ובעזה, מוכיח את זה. אפשר לטעון, במידה גדולה של צדק, שבחלק מהמקרים המציאות הזו יוצרה אצלנו, שישראל דחפה את הפלסטינים אל מצבם העגום, שהיא לא נתנה לאף הנהגה פלסטינית לצמוח, שהמצור על עזה הוא אחד הגורמים להקצנה שם וכולי.

מרבית הטענות האלה נכונות, זה ברור, אבל כרגע אין הרבה מה לעשות. שמאלן ככל שאהיה, פינוי התנחלויות הוא כרגע לא לעניין. באשר לרמת הגולן, תמיד הייתי נגד נסיגה משם. אני שמאלן מוזר משהו, רוצה לחלק את ירושלים אבל להחזיק ברמת הגולן. ובכל מקרה, כמו שמאלנים רבים הפניתי את המבט, כמו גם את תשומת הלב, מהשטחים פנימה, אל המדינה.

זה אולי לא הכי מוסרי ונקי בעולם, אבל כרגע אכפת לי יותר מעובדי הקבלן ומהפערים בחברה מאשר ממה שמתרחש מעבר לקו הירוק. אני בכלל לא גאה בזה, שיהיה ברור. יכול להיות שכשתתגבש אצלנו חברת מופת, או לפחות חברה צודקת קצת יותר, נוכל לחזור ולהפנות מבט אל השכנים שלנו. גם יכול להיות שלא. יכול להיות שגם אם כן, כבר יהיה מאוחר מדי.

בכל מקרה, המתנחלים ניצחו. העניין הוא שהם מנצחים די עלובים. צריך לדעת להפסיד, כידוע, אבל לא פחות מכך צריך לדעת לנצח. היחס שלהם כלפי הפלסטינים, כמו גם כלפי החיילים וכלפי הממשלה, וכמובן כלפי השמאל, מעיד על כך כאלף עדים. המנצח הטוב ילחץ את ידי המפסיד; המנצח העלוב יחגוג את ניצחונו בהשפלת המפסיד. וזה בדיוק מה שהמתנחלים עושים למדינה, כשכל מה שזו עשתה זה לדאוג להם ולשמור עליהם.

כשכל זה נאמר, בואו נדבר על מגרון.

ב.

גם אם נקבל את הטענה שהארץ כולה שלנו, עם מאחז מגרון אסור להשלים. את המאחז הזה יש לפנות עד סוף מרץ, כמו שקבע בג"ץ.

הסיפור ידוע. המאחז החל את דרכו ב-2001 כאנטנה סלולרית שהוקמה עקב בעיות קליטה, אבל מהר מאוד הוקפה האנטנה בקרוואנים, ללא אישור, ואחר כך הוקמו מבני קבע, גם הם ללא אישור כמובן. כבר לפני כעשר שנים הוציאה המדינה צווי הריסה לכל המבנים במאחז, וקבעה כי הם הוקמו בניגוד לחוק על אדמה פלסטינית פרטית, השייכת לתושבי הכפרים דיר דבוואן ובורקא.

כל ההוכחות הוגשו ואומתו. לעומת זאת, המתנחלים לא הצליחו להגיש ולו אימות אחד לטענה ההפוכה (הטענות שיש בידיהם מסמכי רכישה על חלק מהקרקעות נדחו הן על-ידי המינהל האזרחי והן על-ידי בג"ץ). בשנים האחרונות חזרה המדינה והוציאה צווי הריסה שוב ושוב. הפינוי היה על השולחן מההתחלה.

אבל דבר מזה לא קרה, כמובן. אם כבר, קרה ההפך: המאחז המשיך לגדול והצבא הציב במקום כוח קבוע. כיום חיות שם כחמישים משפחות. במהלך השנים קבעו שוב ושוב המינהל האזרחי, פרקליטות המדינה, משרד הביטחון, ובעצם כל גוף רשמי, כולל כל הממשלות שכיהנו מאז, שמדובר במאחז לא חוקי שחייב להתפנות. זה לא קרה.

על מה מדברים כשאומרים "לא חוקי"? הרי לפי חלק מהחוקים הבינלאומיים כל התנחלות בעצם אינה חוקית. אך לא זה העניין. פה מדובר בהשתלטות עוינת, חד וחלק. זה גם לא קשור לעובדה שזה נמצא בשטח שבכל הסדר עתידי לא יישאר בריבונות ישראלית. זה עניין פשוט של צדק. באותה המידה יכלו מתנחלי מגרון להשתלט על גינה פרטית או ציבורית ברעננה או באשדוד ולעשות בה כבשלהם.

אלא שאז, כמו שמלמד אותנו הניסיון, כבר היו מפנים אותם משם באלימות. אבל משום שזה קורה מעבר לקו הירוק, יש כאלה שמאיימים לפרק את הקואליציה אם יפורק שם ולו מבנה אחד. הם אף סירבו לקבל כל הצעה לפשרה: המדינה הציעה להם לעבור להתנחלות סמוכה - לא הסכימו; המדינה הציעה ששום בית לא ייהרס, כאילו יש איזו קדושה בקראוון כזה או אחר, ורק האנשים יעברו - לא הסכימו.

הם לא מסכימים לכלום. וכולם מתקפלים בפניהם. המקסימום שראש הממשלה עושה זה "להפציר" בהם. ו"להפציר", במקרה הזה, הוא לא יותר מניסוח מנומס ל"להתחנן". אבל גם זה לא עוזר.

ג.יש הבדל - והוא חשוב ועקרוני מאין כמותו - בין הרצון להתיישב בכל ארץ ישראל לבין השתלטות לא חוקית ולא צודקת על אדמה פרטית. זה ההבדל בין אידיאל לבין פשע פשוט. אני לא אומר, חלילה, שכל מאות האנשים שיושבים שם הם פושעים. אני בטוח שרובם המוחלט אנשים טובים ומוסריים לעילא. אבל עצם ישיבתם שם אינו צודק.

אתה יכול להיות הכי ימני בעולם, אין לי בעיה עם זה, אבל ברגע שאתה עומד מאחורי שוד קרקעות אתה כבר לא ימני, אתה סתם עבריין. ופה אני מסכים עם חברת הכנסת חוטובלי, שכתבה השבוע במאמר שהתפרסם במעריב כי "על דבר אחד יש הסכמה רחבה בסוגיית מגרון: גם תומכי ההתיישבות במקום וגם המתנגדים לה מסכימים שמדובר כאן בסיפור שחורג הרבה מעבר לגבולות היישוב".

צודקת. אבל הסיפור הוא לא על זכותנו (הנתונה לוויכוח) להתיישב בכל חלקי ארץ ישראל, כפי שהיא טוענת, הוא גם לא סיפור של "התנכלות להתיישבות" כדבריה. אדרבא, מה יותר "התנכלות להתיישבות" מאשר צעדים כמו זה? מה מושך יותר את השטיח מתחת לרגלי המצדדים בהתנחלות בשטחים מאשר צעדים כמו זה? האם הכרזת מלחמה מצד קיצוני המתנחלים על המדינה בגלל מאחז שהוקם סביב אנטנה על קרקע פרטית לא יכולה להיחשב להתנכלות הגדולה מכולן להתיישבות?

אם מדינת ישראל היא אכן ראשית צמיחת גאולתנו, לשיטתם, איך זה שחוקיה והחלטותיה נתונים למרמס בקלות שכזאת? איך המתנחלים יכולים לחזור ולהצביע על תרומתם למדינה, שעליה אין חולק, ובאותו הזמן לנסר את הענף שכולנו יושבים עליו ולעשות צחוק מצבאה, מחוקיה וממוסדותיה? מי שאומר שדין מגרון כדין אלקנה או אריאל חושב שהוא מיטיב עם מגרון, אבל מה שהוא באמת עושה זה לפגוע באלקנה או באריאל. כי אלה לגיטימיות, ומגרון לא. עד כדי כך פשוט.

ד.

הטענה היא כי אם מגרון יישאר במקומו והחלטת בג"ץ לא תכובד, הדבר יאפשר לקיצונים שבמתנחלים להמשיך ולהקים מאחזים ללא אישור. נו. כאילו הם זקוקים לזה או אכפת להם. למעשה, הטענה צריכה להיות בדיוק הפוכה: כיבוד החלטת בג"ץ זה בדיוק מה שרוב המתנחלים צריכים לשאוף אליו.

הפינוי של מגרון צריך להיות בדיוק הפוך מהפינוי של גוש קטיף, שממרחק הזמן נראה לי כמו צעד אסטרטגי מאין כמותו. מהלך שח מט. ההתנתקות הייתה בדיוק כמו שחקן שמקריב רץ בשביל להציל את המלכה. לוקחים מתנחלים - מיעוט מהם - מפנים אותם מבתיהם, מקפידים לעשות את זה בצורה הכי גרועה, אכזרית וצינית שאפשר לדמיין, מזלזלים בהם ובמפעל חייהם, ולקינוח זורקים אותם בקראווילות ודופקים אותם עם הפיצויים.

סליחה אם אני נשמע קונספירטיבי, אבל לדעתי כל זה נעשה כמו שזה נעשה בדיוק כדי לסכל מראש כל סיכוי לפינוי עתידי, גם אם מוצדק מאין כמותו, כמו זה של מגרון. גוש קטיף היה רץ, יו"ש זה המלכה.

אני האחרון שיכול (או רוצה) לתת עצות למתנחלים (בטח לשחקני השחמט שבהם), אבל אולי זה הזמן לשחק חכם יותר וצודק יותר: לפנות את מגרון למקום אחר, ועכשיו. לעשות את זה טוב, בלי אלימות ובלי הזנחה. זה לא יחליש את מפעל ההתנחלויות. להפך, זה יחזק אותו. זו כבר בעיה אחרת, אבל גם איתה נתמודד בבוא הזמן.

דרור פויר
 דרור פויר

הרהור

אתה יכול להיות הימני הכי אידיאולוג, אבל ברגע שאתה תומך בשוד קרקעות אתה כבר לא ימני, אתה סתם עבריין