מבחן דרכים: קרייזלר גראנד וויאג'ר - סלון על גלגלים

קרייזלר גראנד וויאג'ר פונה לבעלי משפחות גדולות או בינוניות-אך-פעילות, שזקוקות למקסימום מרווח פנים על גלגלים ■ במחיר בו הוא מוצע, הוא גם חותך את המחיר של רכבי כביש-שטח רבים עם שבעה מקומות

פתגם עממי ידוע קובע ש"ילדים זה שמחה". פתגם אחר טוען ש"גם דברים טובים צריכים לבוא במינון נכון". בשבת האחרונה התנגשו שני הפתגמים הללו חזיתית בעלייה לאתר החרמון, כשעשרות אלפי משפחות, על טפם ומגלשי הסקי/הניילונים שלהם, נתקעו שעות בדרך אל השלג הנכסף.

רבים מהאומללים, שיצאו לדרך באישון בוקר ממרכז הארץ ומדרומה, זחלו שעתיים - רק כדי לגלות שאין יותר מקומות חניה באתר ושעליהם לחזור כלעומת שבאו.

סיטואציות כאלו, שמתרחשות בתוך קופסת פח מתנייעת ודחוקה, נוטות לאתגר את לכידות התא המשפחתי. האמריקנים, שנוסעים לעתים מאות ק"מ בדרך לאתרי החופשות הפקוקים שלהם, הבינו זאת מזמן, ובתגובה הם המציאו את המיניוואן: קופסת פח בממדי קינג-סייז, עם מספיק מרחב מחייה, תנועה ואופציות בידור עבור משפחה גדולה, על מיטלטליה.

בארה"ב זהו פלח אסטרטגי, אך בישראל הוא נדחק בשנים האחרונות לטובת פתרונות קומפקטיים יותר כמו מיני-מיניוואנים, או סתם שתי מכוניות "נורמליות" לכל משפחה.

אחד הנציגים האחרונים של הפלח בישראל הוא גראנד וויאג'ר של קרייזלר, שעבר באחרונה מתיחת פנים ושדרוג מקיף.

קורבן קוביסטי

חיצונית גראנד וויאג'ר הוא תוצר קלאסי של טרנד העיצוב הקוביסטי, שפקד את קרייזלר לפני כמה שנים. הוא לא מנסה להחניף לעיניים עם קווים עגלגלים או אווירודינמיים, אלא מציג עמודי צד זקופים ומשטחים ישרים ורחבים, שמביאים למקסימום את ניצולת החלל הפנימי, למרות שלעתים הם מזכירים תיבת דואר על גלגלים.

הממדים העצומים, המשובצים כרום וניקל, מעניקים לו סטטוס משודרג על הכביש הישראלי, וגורמים לנהגים מסביב לשמור ממנו מרחק ביטחון מכובד. בעיר הצפופה, לעומת זאת, צריך הנהג לפתח אינסטינקטים של נהג מיניבוס. עם אורך של כ-5.2 מ' ורוחב של 2 מ' - כל כניסה לחניון תת קרקעי, או מציאת מקום חניה ברחוב, היא משימה שדורשת עצבי ברזל והרבה מזל.

בתוך תא הנוסעים התמקד השדרוג בעמדת הפיקוד. את מקום העיצוב הכאוטי של הדגם היוצא מחליף כעת מראה אירופי מאורגן, מתוחכם ואיכותי למראה ולמגע. לוח המחוונים, המשלב צגים אלקטרוניים ואנלוגיים, לא היה מבייש רכב של קבוצת פולקסווגן, פתחי האוורור ממוקמים בצורה אופטימלית, ההגה מכיל עליו את רוב בקרי השליטה החיוניים, משטחי הפלסטיק הנוקשים הוחלפו בדיפונים רכים, ומוט ההילוכים הקצר, שמזדקר ממרכז הקונסול המרכזי, מאפשר החלפות הילוכים בשתי אצבעות, מבלי להוריד את הידיים מההגה. גם האבזור בדגם המפואר הוא בסטנדרטים אמריקניים: ריפוד עור איכותי, מושבים חשמליים מחוממים, מערכת מולטימדיה מתקדמת, שליטה חשמלית על הדלתות והמזגן האחורי, וכמעט כל גדג'ט שנמצא ברשימת האופציות של היצרן.

מאחור לא בוצעו שינויים רבים, וגם לא היה בהם צורך. חלל הפנים משקף 30 שנות ניסיון של קרייזלר בפלח זה, ומציע שפע של מרחב שימושי לכל הנוסעים, כולל אלה שבשורה השלישית, וגמישות בארגון המושבים. מרחב כזה אמנם מעלה את הסיכון שהחלק האחורי יהפוך למגרש משחקים היפר-אקטיבי לבני הדור הרך, אך בשביל זה המציאו האמריקנים את מסכי המולטימדיה שיורדים מהתקרה.

אפילו נעימה לאוזן

השינוי העיקרי בגראנד וויאג'ר אינו גלוי לעין. הראשון הוא נטישת שלל המנועים המיושנים לטובת מנוע V6 ה"אחיד" של קבוצת קרייזלר, שמייצר 287 כ"ס ו-35 קג"מ מנפח של 3.6 ליטר, המשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. זוהי טכנולוגיה אמריקנית במיטבה: ערימות של כוח זמין, בכל מצב, שמסופק בצורה חלקה, נמרצת, ואפילו נעימה לאוזן. הכלי, ששוקל 2 טון לפני נוסעים ומטען, מאיץ במישור כמו מכונית סאלון חזקה, וגם בעליות תלולות וארוכות הוא לא מאבד תנופה. המחיר, כצפוי, הוא בצריכת דלק של יאכטה ממוצעת. בנהיגה עם רגל כבדה קשה להוציא ממנו יותר מ-7 ק"מ לליטר.

השדרוג שבוצע בשלדה מרשים לא פחות מהמנוע השרירי. החל מהשנה נמכר הרכב באירופה תחת שם המותג המחייב "לנצ'יה". מהנדסי קבוצת פיאט הבינו, ככל הנראה, שאי-אפשר לשווק לאירופים רכב - משפחתי ותכליתי ככל שיהיה - מבלי להעניק לו התנהגות ראויה. גם האח האמריקני נהנה מהשדרוג, ומציג היגוי מדויק ונעים יותר, עם נטיית גוף מרוסנת יחסית בפניות הדוקות ותחושה זורמת על כבישים מפותלים.

גם תנועות המתלים מרוסנות יותר על כבישים משובשים וגליים, מבלי להקריב את ספיגת הזעזועים - סימן ההיכר של רכב כזה. מי שזוכר את הבלמים הספוגיים של הדורות הקודמים של הכלי - שדרשו רגל החלטית - ישמח לדעת, שגם הבלמים הם כעת חדים והחלטיים יותר. כמובן, שאף אחד לא ייקח רכב כזה לנהיגת FUN דינמית, אבל לפחות הוא ידידותי ונעים כלפי הנהג התורן שנגזר עליו להוביל את העדר.

גרנד וויאג'ר המחודש אינו מיועד לכל אחד. הוא פונה לבעלי משפחות גדולות או בינוניות-אך-פעילות, שזקוקות למקסימום מרווח פנים על גלגלים. הוא יכול לבלוע ללא קושי אופניים, גלשנים וכל מטען חורג אחר, מבלי להרגיש מסחרי ומבלי לפגום בחוויית ה"סלון על גלגלים". ב-245 אלף שקל הוא גם חותך את המחיר של רכבי כביש-שטח רבים עם שבעה מקומות, שמשמשים בפועל לאותה תכלית אך מציעים פחות מרווח פנים. בקיצור, אמריקה על גלגלים עם מחירי דלק אירופים.

המתחרות

קיה קרניבל

קרניבל נמתח לאורך 4.81 מ' ולרוחב של כ-2 מ', ובסיוע בסיס גלגלים מכובד מציע שפע מרחב פנימי ל-7. תא המטען מסתפק ב-135 ל'. כיום מיובא רק עם מנוע 3 ליטר דיזל בהספק 185 כ"ס ונמכר במחיר אטרקטיבי של 199 אלף שקל.

שברולט טראוורס

עם אורך של 5 מ' ורבע ובסיס גלגלים באורך 3 מ', טראוורס מציע חלל מחייה משפחתי מרווח ותא מטען רציני. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 281 כ"ס וטווח המחירים נע בין 250 ל-350 אלף שקל.

פורד גאלאקסי

גאלקסי מעט קומפקטי אך מציע מרחב משפחתי מלא בזכות בסיס גלגלים נדיב של 2.85 מ' ותכנון פנים חכם. מודל 2012 מצויד במנוע 2 ליטר טורבו, שמייצר 203 כ"ס ו-30 קג"מ, שמאיץ אותו למאה ב-8.8 שניות. מחירו עומד על 205 אלף שקל.