אשר גרוניס נבחר לנשיא הבא של בית המשפט העליון

גרוניס יושבע לתפקידו ב-28 בפברואר, בטקס השבעה במשכן נשיאי ישראל, באותו יום שבו יתקיים טקס פרישתה של הנשיאה היוצאת, דורית ביניש

יום חג למערכת המשפט: שופט בית המשפט העליון ד"ר אשר דן גרוניס נבחר הבוקר (ו') לנשיא הבא של בית המשפט העליון. הוועדה לבחירת שופטים התכנסה בלשכתו של שר המשפטים יעקב נאמן במשרד המשפטים בירושלים ובחרה את גרוניס פה-אחד, לתפקיד הנשיא. בבחירתו של גרוניס, שהיה המועמד היחיד לתפקיד, תמכו שבעה מחברי הוועדה. ח"כ דוד רותם נמנע בהצבעה, ואילו גרוניס עצמו, המשמש חבר הוועדה, לא השתתף בדיון ובהצבעה.

נשיאת העליון היוצאת, דורית ביניש, והשר נאמן, בירכו את גרוניס עם בחירתו. הוא יושבע לתפקידו ב-28 בפברואר, בטקס השבעה במשכן נשיאי ישראל, באותו יום שבו יתקיים טקס פרישתה של ביניש בבית המשפט העליון.

בחירתו של גרוניס לנשיא העליון מסמנת את המשכה של שיטת ה"סניוריטי" בבחירת נשיא לבית המשפט העליון, שכן גרוניס הוא הבא בתור מבחינת ותק כהונתו בבית המשפט העליון אחרי ביניש הפורשת בסוף החודש. אמנם, המשנה-לנשיאה אליעזר ריבלין, הוותיק מגרוניס, ימשיך לכהן שלושה חודשים נוספים אחרי פרישתה של הנשיאה ביניש, עד לפרישתו שלו, ואולם ריבלין כבר הודיע בעבר כי אינו חפץ בתפקיד נשיא העליון לתקופה קצרה כל-כך. גרוניס מונה לעליון ביחד עם השופטת מרים נאור, ואולם בשל היותו מבוגר ממנה בכשנתיים וחצי, הוא נחשב לוותיק מביניהם. נאור אמורה להתמנות לנשיאת העליון, על-פי שיטת הסניוריטי, עם פרישתו של גרוניס בינואר 2015.

גרוניס נבחר לתפקיד הודות לשינוי שחוקקה הכנסת בחוק בתי המשפט, ובו בוטל סעיף שנחקק ב-2007, בימיו של דניאל פרידמן כשר המשפטים. על-פי סעיף זה לא ניתן היה למנות נשיא לבית המשפט העליון או לבית הדין הארצי לעבודה אם נותרו לו פחות משלוש שנות כהונה עד לפרישתו. אלמלא בוטל הסעיף, לא ניתן היה למנות את גרוניס, שכן ביום פרישתה של ביניש, יישארו לגרוניס שנתיים, 10 חודשים ו-19 ימים עד לפרישתו - וזה פרק הזמן שבו הוא יכהן כנשיא העליון.

ה"פורום המשפטי" למען ארץ ישראל, המזוהה עם הימין הפוליטי, בירך על מינויו של השופט גרוניס לנשיא העליון. נחי אייל, מנכ"ל הפורום המשפטי, אמר כי "משימתו החשובה ביותר של הנשיא החדש היא להשיב את אמון הציבור בבית המשפט העליון. על בית המשפט לזכור כי עליו לחזק את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולא להפוך לבמה למבקשים לחתור תחת קיומה של המדינה. לגרוניס יש הזדמנות פז להחזיר את בית המשפט לתלם ולעצור את הפיחות המדאיג במעמדו".