שטייניץ: "אנו עושים היום תיקון היסטורי; מגיע קרדיט לעיני"

כך אמר שר האוצר יובל שטייניץ במסיבת העיתונאים לרגל סיום השביתה ■ יו"ר ההסתדרות עופר עיני: "הצמיחה נתנה לנו את הלגיטימציה לצאת למאבק"

"מגיע קרדיט גדול ליו"ר ההסתדרות שהעלה נושא חשוב כל כך: העובדים החלשים ביותר - עובדי השמירה והניקיון. אנו עושים היום תיקון היסטורי", כך אמר שר האוצר יובל שטייניץ, במסיבת עיתונאים מיוחדת לרגל סיום השביתה שהתקיימה היום (א') במשרד האוצר.

ההסתדרות הכללית והאוצר הודיעו הבוקר (א') על סיוםנ השביתה הכללית במשק בעניין עובדי הקבלן, כשעתיים וחצי לאחר שנכנסה אל יומה הרביעי. ההסתדרות רושמת ניצחון על האוצר לאחר שלא התקבלה דרישתו להכניס להסכם סעיף בדבר "שקט תעשייתי", שימנע מההסתדרות ומהוועדים השונים במגזר הציבורי לדרוש במשך 4 שנים את קליטתם של עובדי הקבלן והעברתם להעסקה ישירה. לבסוף התקבל עיקרון ההסתדרות, שלפיו שקט תעשייתי יכול לחול רק על דרישות שכר, לתקופה של 3 שנים. יו"ר ההסתדרות עופר עיני הבהיר ביום שישי האחרון כי "המאבק על קליטת עובדי הקבלן לא הסתיים, הוא רק התחיל".

בפתח ישיבת הממשלה היום (א'), אמר רה"מ בנימין נתניהו: "הבוקר נתבשרנו על סיום השביתה בעניין שהוזנח במשך שנים. אני מברך את שטייניץ ואת עיני על שהגיעו להסכם חשוב שמשפר עד מאוד את תנאי העסקתם של עובדי הקבלן. זהו הישג חשוב שמתקן עוולות של עשרות שנים".

"כדאי לעבוד"

גם המחלוקת הנוספת שעלתה ביום חמישי בבוקר, הנוגעת למה שמכונה "עובדים כתף אל כתף", הגיעה לכדי פתרון: הצדדים הסכימו כי במקרה של עובדי קבלן שלא יוכרו כעובדים "כתף אל כתף" לאחר בחינת מעמדם ע"י ועדה פריטטית, לא ניתן יהיה להעסיק במקומם עובדי קבלן אחרים אם יפוטרו. ההסתדרות והמדינה ימנעו את שיטת הדלת המסתובבת, שבה מפטרים עובדי כוח אדם כל 9 חודשים כדי למנוע את העברתם להעסקה ישירה. שתי המחלוקות האלה "צצו" ביום חמישי, לאחר שהצדדים כבר עמדו לחתום על ההסכם. הפתרון הושג לאחר מו"מ מרתוני שהתקיים כל הלילה בין עיני לשטייניץ.

לפי שטייניץ, ההסכם שנחתם היום "נכון, צודק ומעודד יציאה לעבודה. אנו אומרים לעובדים החלשים: מי שעובד ומתאמץ, מקבל. כדאי לצאת לעבוד".

שר האוצר הדגיש כי הוא "גאה שישראל היא המדינה הראשונה במערב שיכולה לעשות את התיקון הזה. תיקון כזה לא מתאפשר לא באמריקה ולא באירופה וביוון רק מורידים את שכר מינימום במגזר הציבורי".

גם באוצר יכולים לדבר על הישג הבוקר: המשרד עמד בתוקף על עקרונותיו בעניין מניעת קליטתם של רוב עובדי הקבלן במגזר הציבורי, כשהעיקרון של "שיפור תנאים במקום קליטה" התקבל במובנים רבים. העובדים "כתף אל כתף" הם ממילא עובדי כוח אדם שאמורים היו לעבור להעסקה ישירה אחרי 9חודשים עוד לפי חוק חברות כוח אדם שעבר בכנסת לפני כמה שנים.

"זה היה מו"מ מהקשים ביותר", אמר עיני, "לא טיפלנו בעובדים החזקים אלא בחלשים ביותר". עיני הוסיף כי "אלמלא הייתה צמיחה בישראל, לא היינו יכולים להתחיל במאבק הזה. כשתהיה צמיחה גדולה יותר, נבוא עם מאבק אחר".

לפי ההסכם, עובדי הניקיון והשמירה במגזר הציבורי יזכו לשכר של 4,500 שקל ברוטו, ובראשונה הם יוצמדו לתוספות השכר הניתנות לכלל עובדי המגזר הציבורי. מדובר בשיפור תנאים משמעותי יותר מזה שהציעה המדינה, שכלל תוספת של כ-25% על פני כמה שנים אך ללא הצמדה להסכמי השכר במגזר הציבורי. שיפור תנאיהם יכלול גם קרן השתלמות וקרן פנסיה עם הפרשות מוגדלות כבר מהיום הראשון לעבודה.

ההסתדרות והמעסיקים גיבשו הסכם נפרד למגזר הפרטי הכולל לא רק קליטה של עובדי "כתף אל כתף", אלא גם קליטה של עובדי ניקיון כעובדים מן המניין, כל עוד הם מועסקים ב-90% משרה לפחות וצברו 9חודשי העסקה. כמו כן, נקבע כי יתר עובדי הקבלן, למשל עובדי שמירה, יזכו להשוואת תנאים לעובדים המקבילים להם ביותר במקום העבודה, כשברירת המחדל היא השוואה לבעל המשכורת הנמוכה ביותר המועסק מן המניין. בהסתדרות משוכנעים כי השוואת התנאים תתמרץ רבים מהמעסיקים הפרטיים לוותר על הקבלנים ולהעסיק את העובדים באופן ישיר, שכן יחד עם עמלת התיווך לקבלן צורת ההעסקה הזו כבר לא תשתלם.

כיוון שההודעה על ההסכם התקבלה רק לאחר 8:00, המסחר בבורסה החל היום בעיכוב וננעל ב-17:00. גם הבנקים, משרדי הממשלה ויחידות הסמך השונות במגזר הציבורי החלו את יום העבודה באיחור. לעומתם, רכבת ישראל ונמלי הים והאוויר לא שבתו הבוקר ממילא.

"החרגת עובדי ההיי-טק מההסכם מקעקעת עוולות של יותר מעשור"/צחי הופמן

"החרגת עובדי המיחשוב מההסכם המזדמן בין ההסתדרות לבין האוצר הינו קעקוע העוולות הנמשכות כבר יותר מעשור לעובדי ההיי-טק", כך אמר בצלאל גרינברג, יו"ר התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל, בכנס "חוזרים לעבודה שפויה" שנערך הבוקר (א') על ידי "הפורום לפיתוח המשולש". גרינברג אמר את הדברים בהתייחסו לכך, כי ההסכם בין ההסתדרות לאוצר לא יכלול את עובדי המיחשוב כעובדי הקבלן הזכאים לתנאים שעליהם יוסכם בין הצדדים.

"תופעת בתי התוכנה צריכה להימחק ממפת שוק העבודה בישראל כמו גם תופעת חברות כוח האדם למיניהן. בשוק העבודה צריכות להישאר רק חברות השמה, שבמקצועיותן ייעזרו מעסיקים כדי לאתר את העובדים הדרושים להם", אומר גרינברג. עובדים בוחרים ללכת לעבוד בבתי תוכנה, כי אלו מציעים ביקוש גבוה יותר מחברות ההיי-טק עצמן. "לא ייתכן כי בשוק עבודה של המאה ה-21 במדינה החברה בארגון ה-OECD ימחקו את זכויות העובדים ואת התחייבות המעבידים לעובדים, וישאירו רק את חובות ומחויבויות העובדים למעסיקים".

גילאי העובדים המועסקים בבתי התוכנה, נכון לסוף 2011, עומד בממוצע על 30-40, כשמדובר על כ-100 אלף עובדים, שהם אחוז ניכר מכוח העבודה בענפי תעשיות העילית. עובדים אלו אינם בעלי זכויות ומשמשים עובדי קבלן לכל דבר ועניין, כשבתי התוכנה מגלגלים יחד כ-10 מיליארד דולר בשנה. העובדים עבור בתי התוכנה עובדים בדרך כלל ע"פ פרויקטים, כשיותר מכ-70% מהם מחליפים מקום עבודה או פרויקט בתוך פחות משנה. עובדי הקבלן בתחומי ההיי-טק ניזוקים בצורה הקשה ביותר בשל היעדר זכויות בסיסיות כעובדים, ניצולם עד שחיקתם ופיטוריהם לקראת גיל 40, אז הם נאלצים לחפש לעצמם משרה אחרת, ולרוב, לפי נתוני התאחדות עובדי תעשיות העילית, לא בעולם ההיי-טק.

פתרון המחלוקות שהביא לסיום השביתה
 פתרון המחלוקות שהביא לסיום השביתה

הישגי השביתה / צלם: Nataliya Hora/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
 הישגי השביתה / צלם: Nataliya Hora/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב