אטיאס בלה-בלה-בלה

חרדים מנצלים הטבת מדינה לספסור במאות אלפי שקלים בדירות למשתכן במודיעין - ושר השיכון?

בוועידת ישראל לעסקים, שהתקיימה בדצמבר 2011, היה לשר השיכון אריאל אטיאס רגע לא פשוט. באמצע עוד נאום נלהב לקהל חילוני על מחירי הדירות וכל זה, התפרצה במחאות אישה מהקהל, אחת מכמה פעילים מכפר שלם, שמחו על מדיניות הפינוי של חברת חלמיש והשר אטיאס, כמו גם על חוסר היכולת המייאש של האזרח הפשוט בישראל להגיע לדירה בבעלותו.

לאטיאס הייתה הפעם תשובה מוחצת. "בדקנו עלייך", הוא אמר לאשה מעל הבמה, מול אולם מלא במאות אנשי עסקים ופעילי נדל"ן. "בדקנו, ואת בכלל לא גרה בכפר שלם, את לא משם". ובמלים פשוטות: מי את, מה את צועקת? את רק טרמפיסטית על מאבק לא לך. השפלה מוחלטת, פומבית, שמבצע שר בכיר באזרח מן השורה.

נזכרתי במקרה הזה אתמול, כאשר שודר בערוץ 2 אחד התחקירים המקוממים שראיתי לאחרונה. לפי התחקיר, עשרות חרדים, העומדים בקריטריונים של דיור למשתכן, רכשו דירות שלושה חדרים בעיר מודיעין במחירי ריצפה, כ-600 אלף שקל לדירה - והעמידו אותן מיד למכירה כדירות יד שנייה במחיר של יותר מ-1.1 מיליון שקל. כלומר, סיבוב חלומי על חשבון המדינה של יותר מחצי מיליון שקל רווח, נטו לכיס, בלי בושה.

לרוב (אם לא לכל) החרדים שקנו את הדירות הללו היו כמה וכמה ילדים, כך שממילא לא היו יכולים לעבור לגור בדירת שלושה חדרים, שלא לדבר על דירה כזו בלב שכונה חילונית במודיעין. היה כאן תרגיל נדל"ני פשוט, ניצול ציני של הטבה שנויה במחלוקת ממילא מהמדינה.

ואיך מגיב על זה שר השיכון המכהן? "זה לא קרה בקדנציה שלי, נכניס סעיף שלא יאפשר מכירת הדירות 10 שנים מיום קנייתן, זה לא יקרה יותר", בלה-בלה-בלה.

לא, לא, מצטער. זה פשוט לא מספיק הפעם. אטיאס מאוד רוצה להסתכל על עצמו כשר שאהוב גם על חילונים, וכן - הוא מקפיד לומר תחת כל מיקרופון שהוא באמת דואג לכ-ו-ל-ם. אם זה המצב, כבוד השר, נסה לומר בפומבי את הטקסט המתבקש הבא: "מה שקרה כאן חמור ביותר, זה ניצול מכוער של הטבת מדינה, שניתנת דווקא לאנשים שאינם עובדים ברובם ואינם משרתים בצבא. מאיפה יש להם החוצפה לעשות 'סיבוב' כספי על דירות, שהיו יכולות לשנות חיים לאלפי זוגות צעירים, שבחיים לא יגיעו לדירה? אי לכך, אני, כשר השיכון, אחראי שתיפתח כאן חקירת משטרה - ושכל מי שהיה שותף בתרמית המבחילה הזו ימצא עצמו בקרוב מול כתב אישום".

מאחר שאטיאס לא יאמר את הדברים לעיל גם אם ויטני יוסטון תתחנן, הוא נחשף כאן במלוא עליבותו. האיש שמדבר אליכם יפה, דואג בעצם בעיקר לצאן מרעתו, למקרה שעדיין לא הפנמתם. מבחינתו, זוגות צעירים יקרים, תעבדו קצת, מה יש. מהן 120 משכורות נטו לחיסכון בין חברים?

אם אטיאס מחליק - וכך זה נראה כרגע - את שערוריית הדירות למשתכן במודיעין, הוא אינו ראוי לתפקידו. אבל בישראל 2012, כולם, עדיין - למרות הפגנות הענק בקיץ - בונים על השתיקה שלכם. על ההנחה שתתרגזו, תקללו, תטקבקו - ותמשיכו הלאה; על זה שצירוף המילים "עד כאן!" פשוט לא קיים באוצר המילים שלכם.