מחיר דירת 4 חדרים בת"א ירד ברבעון ב-4% ל-2.3 מ' שקל

השמאי הממשלתי: המחיר הממוצע של דירות 4 חדרים ירד ב-1% ברבעון הרביעי של 2011 ■ עליות מחירים קלות של 1% נרשמו בנתניה, חולון ופתח-תקווה

נמשכת ההאטה בנדל"ן: ברבעון האחרון של 2011 ירדו מחירי הדירות באחוז, לאחר ירידה בשיעור דומה שנרשמה ברבעון השלישי של 2011, הרבעון שבו חל המהפך בנדל"ן למגורים, אחרי שנתיים וחצי של עליות מחירים. בהשוואה לרבעון הרביעי של 2010, עלו מחירי הדירות ב-3% ברבעון האחרון. כך על פי נתונים חדשים שמפרסם היום (ג') השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, שמבסס את סקירתו על מחירי דירות 4 חדרים, המוצר השכיח ביותר בשוק המגורים בישראל, ב-16 ערים.

להערכת טל אלדרוטי, השמאי הממשלתי, "גל המחאה החברתית שנוצר בקיץ האחרון, לצד אי יציבות וחוסר ודאות בכלכלה העולמית, בד בבד עם הצעדים וההצהרות שננקטו על ידי הממשלה ובנק ישראל, הם הגורמים המשפיעים ביותר אשר הביאו למיעוט עסקאות בדירות מגורים בעת הזו".

מנתוני השמאי הממשלתי עולה כי הערים שהובילו את הירידות במחירי הדירות הן בת ים ותל אביב, שבהן נרשמה ירידה בשיעור נומינלי של 4% במחירי הדירות. עדיין, תל אביב היא העיר היקרה ביותר בארץ, עם מחיר ממוצע של כ-2.3 מיליון שקל לדירת ארבעה חדרים. תל אביב היא גם העיר היחידה שבה דירה בגודל זה עולה יותר מ-2 מיליון שקל בממוצע.

עם זאת, יצוין כי רוב הדירות הללו הן דירות יחסית חדשות, כפי שהדגיש לאחרונה אלדרוטי בראיון ל"גלובס": "הגיוני שפרויקטים חדשים ודירות יקרות יחסית נפגעו ראשונים מההאטה. אם נדגום דירות שני חדרים, נראה אולי שדרום תל אביב פורחת, משום שאנשים ברחו לדירות זולות. יכול להיות שהמספרים היו הפוכים לגמרי". כך אמר אלדרוטי בהתייחסו לנתוני הרבעון השלישי של 2011, שהצביעו על ירידה של 6% במחירי הדירות בתל אביב.

עוד עולה מנתוני השמאי הממשלתי כי חיפה, ראשון לציון ורחובות ספגו כל אחת ירידת מחירים בשיעור נומינלי של 2%; בערים באר שבע, הרצליה, ירושלים, כפר סבא ומודיעין נרשמו ירידות של אחוז אחד; והנדל"ן באילת ובאשקלון שמר על יציבות.

מעניין לציין כי בהשוואה לרבעון הרביעי ב-2010, רוב הערים נהנו מעליות מחירים: אשקלון זינקה ב-10%, חיפה ב-8%, אשדוד ב-6% וירושלים רשמה עלייה של 5% במחירי דירות 4 חדרים.

הזולה ביותר: באר שבע

היכן ניתן לרכוש דירת 4 חדרים בפחות ממיליון שקל? באילת, באשקלון ובבאר שבע, שבה המחיר הוא הנמוך ביותר מכל 16 הערים שנסקרו, והוא עומד על 716 אלף שקל בממוצע.

על אף שהשלימו עליית מחירים של אחוז בתוך רבעון, הערים נתניה, פתח תקוה וחולון מספקות למעוניינים במגורים במרכז דירות ארבעה חדרים בפחות מ-1.4 מיליון שקל.

חשוב לציין כי המחקר של השמאי הממשלתי מבוסס על 3,300 עסקאות ב-16 ערים, כאשר בחלקן "נצפתה רמת שונות שמבטאת את ההבדלים הקיימים ברמות הביקוש באזורים השונים שבעיר ואת רמת ההבדלים במאפיינים הפיזיים בין הדירות בעיר", כותב אלדרוטי, "בולט במיוחד נתון השונות של מחירי הדירות בתל אביב, ירושלים, חיפה ובת ים, שמצביע על הפער שבין אזורי יוקרה לבין אזורים נחותים באותה העיר. שונות נמוכה יחסית נצפתה בכפר סבא ובמודיעין, ונובעת ככל הנראה ממאפיינים הומוגניים יחסית של האוכלוסייה בערים אלה".

אטיאס: "מדיניות השיווקים תימשך"

בתגובה לנתונים מסר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס כי "נתוני משרד הבינוי והשיכון מלמדים על מגמה ברורה של ירידה במחירי דירות חדשות ויד שנייה כאחד מאז הרבעון השני של 2011". הוא הוסיף כי "בתוך שלוש שנים שווקו קרקעות ליותר מ-100 אלף יחידות דיור" וכי "ההיצע מנצח את הביקושים ומוריד מחירים. הגדלת היצע הקרקעות משפיעה יותר מכל התוכניות והצעדים האחרים על מצב שוק הדיור והיא תורמת בראש ובראשונה לזוגות הצעירים ולחסרי הדירה. מדיניות השיווקים האגרסיבית תימשך גם ב-2012".

מחירי דירות ברבעון הרביעי של 2011
 מחירי דירות ברבעון הרביעי של 2011