רשות החשמל מציעה תשלום לצרכנים שיחסכו חשמל

מציעה לצרכנים תשלום חריג של 3.15 שקלים עבור כל קוט"ש חשמל שלא יצרכו בשעות של ביקוש שיא

רשות החשמל, בראשות עו"ד אורית פרקש-הכהן, מציעה לצרכנים תשלום חריג של 3.15 שקלים עבור כל קוט"ש חשמל שלא יצרכו בשעות שיא ביקוש. מדובר בהסדר שנועד להפחית את כמות הביקושים בשעות שיא הביקוש בקיץ, על רקע החשש מפני מחסור בחשמל, שייאלץ את חברת החשמל להורות על הפסקות חשמל יזומות.

ההסדר מציע תעריף גבוה ביותר - גבוה פי 6 מהמחיר שמשלם צרכן החשמל הביתי עבור כל קוט"ש שהוא צורך מחברת החשמל. צרכנים שמצטרפים להסדר יקבלו הודעה מחברת החשמל במייל או בהודעת טקסט 4 שעות מראש על התרחשות של אירוע מחסור, ויימנעו מהפעלת מכשירים זוללי חשמל למשך 4 שעות בלבד לאירוע ולכל היותר במשך 100 שעות בשנה.

החידוש העיקרי השני בהסדר מעודד יזמים לגייס צרכנים קטנים לקבוצה אחת על מנת לזכות בהנחה. בהסדר, המכונה "ניהול צריכה עצמית בשעות עומס", יורשו להשתתף צרכני חשמל שצורכים 40 אלף קוט"ש. ואולם, גם צרכנים ביתיים שיתאגדו לקבוצה אחת שהיקף הצריכה הכוללת שלה מגיע לרף הנדרש של 40 אלף קוט"ש. היקף הצריכה הממוצעת של צרכן ביתי הוא 20 קוט"ש, כך שנדרשת קבוצה של 2000 צרכנים ביתיים קטנים על מנת להצטרף להסדר החדש.

ראש אגף ההסדרה ברשות החשמל, עודד אגמון, מסר כי הפחתת ביקושים בעת אירוע מחסור עשויה להתבטא בדחייה של הפעלת מדיח כלים, מכונת כביסה ומייבש כביסה ובהפעלה לסירוגין של המזגן.

יצוין כי הסדר זה נוסה בחברת החשמל לאחרונה בקרב הצרכנות הביתית ומצביע על תוצאות מעודדות של הפחתה המגיעה לכדי 30% מהצריכה בשעות השיא. התמורה לצרכנים ביתיים רגילים עשויה להגיע על-פי תוצאות אלה לחסכון שנתי של כ- 300 שקל בשנה.

הסדר זה מצטרף לשורה של הסדרים שקבעה רשות החשמל במטרה לצמצם את שעות השיא, ובכך ובין היתר הסדר תעו"ז פשוט לצרכני חשמל ביתיים שנקבע לאחרונה על-ידי הרשות ולהסדרי "פסגה ניידת" וגנראטורים שקבעה הרשות בעבר.

הייחוד בהסדר זה שהוא צפוי לחול גם על צרכנות ביתית. מהרשות נמסר כי היא ממשיכה לבחון הסדרי צרכנות נוספים להתמודדות עם ביקושי השיא הצפויים בקיץ הקרוב והסדרים לניהול צריכה בכלל.

הירתמות ציבור הצרכנים לסיוע בהפחתת הביקושים לחשמל בשעות השיא חיונית כיום במיוחד לאור המחסור החמור בגז טבעי והחשש ממחסור בחשמל כבר בקיץ 2012. הרשות מקווה כי להסדר זה יצטרפו צרכנים רבים המוכנים להפחית ביקושים בשיא ובכך לסייע למשק החשמל לצלוח את הקיץ הקרוב, ואף לדחות הקמתן של תחנות כוח אשר ייעודן הוא מענה לביקושים בשעות השיא.

הרשות מתעתדת לקבל החלטה בעניין זה לאחר הליך השימוע ובחינת הערות הציבור.