מחפשים עבודה? כך תעברו את מבדקי האבחון הפולשניים

כל מי שנדרש אי-פעם לעבור מבדקים במכון אבחון כחלק מתהליך מיון למשרה, מכיר את תחושת אי-הנוחות המתלווה לתהליך הפולשני ■ מהן הנקודות הכואבות ביותר במבדקים, וכיצד ניתן למזער את חוויית הקושי?

"אחרי חצי שנה מורטת עצבים של סריקת אתרי דרושים, ריצות למכוני השמה, ראיונות ראשוניים וישיבה ממושכת בבית", סיפר לי פעם מחפש עבודה, "הגיע סוף-סוף הטלפון המיוחל שבישר על שלב מתקדם יותר בתהליך: זימון למבחני מיון במכון אבחון במרכז הארץ". אלא שהשלב הזה התברר כטראומטי: "מצאתי עצמי מתוחקר על-ידי ילדונת על מערכת היחסים שלי עם אמי, מתבקש להשיב על שאלות פסיכולוגיות לא רלבנטיות, או נדרש 'להתיילד' בשלב הדינמיקה הקבוצתית ולשחק בצעצועי ילדים, כשהמתצפתים עליי יושבים בצד ורושמים לעצמם הערות. זו הייתה חוויה משפילה כל-כך, עד שגמרתי אומר בלבי לסרב נחרצות לכל זימון עתידי שכזה".

עבור כל מי שנדרש לעבור את השלב המביך הזה בדרך אל משרת החלומות הנכספת, ממפה "גלובס" את "נקודות הכאב" המרכזיות שבדרך, וממליץ כיצד למזער את חוויית הקושי. החדשות הטובות הן, שגם למועמדים יש מרחב תמרון מסוים מול המכון או הגוף שהזמין את הבדיקה.

דיסקרטיות מקצועית

תלונות המועמדים: "אני עדיין עובד, אני לא רוצה שהארגון ידע שאני מחפש עבודה אחרת".

ספי רנן-עובדיה, פסיכולוגית תעסוקתית באדם-מילא: "מועמד יכול לבקש, בפרט במכונים הגדולים שערוכים לכך, להיבחן בדיסקרטיות מרבית: בחדר נפרד ועם בוחנת אישית שצמודה אליו לאורך כל היום. ניתן גם להמיר את הדינמיקה הקבוצתית בבחינה אישית, הכוללת סימולציות ניהוליות ומבחן מול אנשי המקצוע של המכון, ללא צורך במגע ישיר עם מועמדים אחרים. במקרים מיוחדים, קיימת גם אפשרות לבחון מועמדים מסוימים בבית מלון, בדיסקרטיות מלאה".

דליה זק-קריאף, מנכ"ל חברת באונטי המתמחה בהד-הנטינג: "מועמדים שרגישים לסוגית הסודיות יכולים לבקש לקבוע את המבחנים במכון בשעות המאופיינות בתנועה מופחתת (שעות הבוקר המוקדמות או שעות הערב המאוחרות). גם מכון האבחון וגם המעסיק הפוטנציאלי מבינים את הצורך בדיסקרטיות, והם נכונים לעתים לערוך את המבדק עם פסיכולוג (אחד-על-אחד), בבית קפה או בלובי של בית מלון".

חדירה לפרטיות

תלונות המועמדים: "למה אני צריך לספר למראיין על הבעיות האישיות שלי, ומה אני חושב על הורי?", "אני כבר בן 50, מי זוכר ומה זה חשוב מה עשיתי בצבא?".

רנן-עובדיה: "הפסיכולוגים והמראיינים הנפגשים עם המועמד מבססים את רוב השאלות שלהם על תכנים תעסוקתיים בעלי רלבנטיות ברורה ונראית לעין. לצד זאת, יש להתכונן לכך שחלק מהשאלות יהיו שונות (כמו תוכניות לעתיד, עיסוקי פנאי או שאלה כללית לגבי הבית שהמועמד גדל בו), זאת מתוך הרצון לשפוך אור על היבטים מורכבים יותר באישיותו של המועמד ולהכירו טוב יותר. אם יש תחושה שהשאלות חודרניות, פוגעניות או שהריאיון מתנהל באופן לא רלבנטי למשרה המבוקשת, מומלץ לשים גבול למראיין באופן אסרטיבי, ולציין זאת בפני הגורמים האחראים במכון המיון".

זק-קריאף: "מוטב להתייחס לשאלות הללו בצורה קונקרטית ותוך נטרול האמוציות שהן מעלותה. אבל, אם אתם ממש מרגישים חוסר נוחות להשיב על שאלה פולשנית, שתפו את המראיין בהרגשתכם ('אשמח לענות על כל שאלה מקצועית, לא על מערכות יחסים אישיות'). אצל מרבית המראיינים גישה כזו, שנעשית בדרך נעימה, ממצבת אתכם כאנשים אסרטיביים בעלי ביטחון עצמי, אנשים שלא חוששים לשים גבולות".

דינמיקה קבוצתית

תלונות המועמדים: "מה בדיוק אפשר ללמוד עליי כשמבקשים ממני לבנות איזשהו מבנה מקשי שתיה?".

רנן-עובדיה: "הדינמיקה עוזרת לפסיכולוג לאפיין את הסגנון הבין-אישי של המועמד, את האופן שבו הוא ממצב את עצמו בקבוצה חדשה, את סגנון ההתקשרות שלו, את היכולת שלו לתפקד מול משימות חדשות ולהתארגן מולן בזמן אמת. לצורך כך, פחות חשוב ה'מה' (אם זו משימה של בנייה בקשים או תכנון ישיבה), אלא ה'איך' (איך אדם פונה לאנשים, האופן בו הוא מציג עמדותיו, יכולת השכנוע שלו וכו'). הבנה מוקדמת של מטרת הדינמיקה תעזור לכם להביא את עצמכם באופן פתוח ולא מתגונן".

זק-קריאף: "איך צריך לפעול? תלוי מאוד בחברה ששלחה אותך. יש מעסיקים שמיירטים מועמד שמסרב למשחקי דינמיקה קבוצתית ומסמנים אותו כבעל אגו. מול אלו ההמלצה היא לבלוע את האגו ולשחק את המשחק, אם המשרה חשובה לכם. לעומתם, יש מעסיקים קשובים שמודעים לתחושת הביזוי ומולם ההמלצה היא לנקוט בגישה פרואקטיבית ולהציע מהלכים חלופיים, למשל, 'אני מבין את הצורך לדייק באיתור המועמד המתאים ביותר, ואשמח להיפגש אחד-על-אחד עם המאבחן הראשי של המכון".

שמירת סודיות

תלונות המועמדים: "מה המכון עושה עם המבחנים שלי? האם הוא יכול למסור אותם לכל גורם מבלי לקבל את הסכמתי?".

רנן-עובדיה: "חד-משמעית - מכון אבחון לא יכול להשתמש בנתונים ללא אישור הנבדק. כדאי לדעת, שכל המידע וההערכה של המועמד נשמרים בסודיות, תוך הקפדה על קודים אתיים מחמירים. מכוני המיון מחויבים לבקש את אישורו של הנבדק לשימוש נוסף במבחנים".

מה התוצאות

תלונות המועמדים: "אני רוצה לדעת איך התרשמו ממני הפסיכולוגים", "חשוב לי לראות מה הנקודות החזקות שלי ומה אני צריך לשפר כדי להגיע לתפקיד שאני מעוניין בו".

רנן-עובדיה: "לצורך כך ניתן לפנות למכון המיון ולתאם שיחת משוב עם פסיכולוג (בתשלום). בשיחה זו יעלו בפני המועמדים ויוסברו להם נקודות התורפה והחוזק שלהם, וכן יינתנו להם המלצות לפיתוח הקריירה האישית שלהם".

זק-קריאף: "ניתן גם לפנות ישירות לחברה ששיגרה אתכם אל המכון ולבקש ממנה לקבל פידבק. מניסיוננו, מרבית החברות מעניקות את השירות הזה ברמה כללית מאוד (למשל, מידע על נקודות החוזק המרכזיות), שלא מספקת ברמה הפרטנית המעמיקה".