רוני מאנה: "הצרפתים ברחו משוק הנדל"ן בישראל"

מאנה, העוסק בתיווך דירות יוקרה בת"א, מספר על מכה קשה לשוק זה ועל קיפאון מאשקלון עד נתניה ■ מתווך אחר: "אין כרגע עסקאות ואם המצב יימשך, הצרפתים יתחילו למכור. פרשת הדריסה של לי זייתוני השפיעה על כולם לרעה"

בתחילה הקשר בין תאונת הפגע וברח המזעזעת שהתרחשה בספטמבר האחרון, שבה נהרגה לי זיתוני, לבין דיווחים על האטה של 84% בשוק הנדל"ן ברבעון האחרון, נשמע מופרך. אלא שבדיקה עם סוכני נדל"ן שהפכו למשועממים בחודשים האחרונים מעלה גם את הנתון הבא: הצרפתים, שהיו כוח בולט בשוק המקומי שלנו עצרו את השקעותיהם בשוק הנדל"ן הישראלי.

"שוק דירות היוקרה בתל אביב קיבל מכה קשה", מספר רוני מאנה, אחד ממתווכי הנדל"ן הבולטים: "הצרפתים פשוט הפסיקו לקנות דירות בתל אביב רבתי ולכל אורך רצועת החוף". גם דודו סגל, מתיווך אחד העם במרכז תל אביב, מחזק את דבריו של מאנה ואומר לנו היום: "אין ספק שיש כרגע קיפאון בכל השוק, כוח הקנייה הגדול שראינו בשנים האחרונות האירופאים, פשוט לא נמצא כאן יותר. הישראלים לא יכולים ולא מוכנים לשלם את הסכומים האלה ואין כרגע עסקאות".

השאלה היא האם המיתון באירופה הוא זה שגרם לצרפתים לעצור השקעות אצלנו או שמא שיתוף הפעולה בין רשויות האכיפה בישראל ובצרפת. או השמועה העקשת על שיתוף פעולה שכזה הוא שהרחיק את המשקיעים.

מה שהחל כמאמצי חקירה משותפים, בעקבות בריחתם של דורסי לי זיתוני למולדתם צרפת, הוליד משהו גדול הרבה יותר. "התפשטה שמועה שהרשויות מתחילות לבדוק את מקורות הכסף של המשקיעים הצרפתיים בישראל", מוסיף מאנה.

"הצרפתים ירדו למחתרת"

א', גורם בכיר נוסף בענף, העוסק במכירת דירות ובתים לצרפתים מסביר: "בשנים האחרונות הצרפתים קנו כל דבר שקשור לים, מבת-ים ועד נתניה, ועכשיו כל הפרויקטים האלה תקועים כי הצרפתים ברחו. מתברר שהיו לא מעט קונים שהיו צריכים להלבין כספים, לקנות דירות זו דרך מעולה לעשות את זה".

"מקרה הדורס של לי זיתוני היה לא נעים לאף אחד מהצדדים", מוסיף א', במבטא צרפתי כבד. בליל התאונה, חזרו אריק רוביק וקלוד חיאט, כך על פי החשד מבילוי במועדון חשפנות. מאוחר יותר התברר כי לשניים עבר עשיר של עבירות תעבורה. למעשה, זמן קצר אחרי שנמלטו לצרפת, נתפס אחד מהם בצרפת כשהוא נוהג במהירות מופרזת. מה שלא תרם למבוכה בין הרשויות בישראל ובצרפת. "ולכן עכשיו התחילו לבדוק את העבר של האנשים האלה ואיך הם קנו את הדירות. והם בתגובה יורדים למחתרת".

גם פול, צרפתי במקור, יושב במשרדו "כותל נכסים" שברחוב בן יהודה בתל אביב ומזה שישה חודשים נהנה, איך לומר, מעודף זמן פנוי, "עכשיו שקט, לא קורה שום דבר. מנסים לעבוד עם הישראלים. כי אין יותר צרפתים" לדבריו זה קורה גם כי " אין להם יותר כסף, וגם כי הצרפתים שומעים שהממשלה שלהם רוצה לעשות להם בעיות. הרבה צרפתים מחפשים לקנות כאן דירות ולא מדווחים על זה שם לממשלה ולרשויות המס. ויש גם כמה שקונים במזומן ובאופן לא חוקי".

עו"ד איתן לירז, שמשרדו ייצג בעבר לקוחות צרפתיים שעשו עסקים בישראל מאשר קיומו של שיתוף פעולה בין ישראל לצרפת: "אני לא חושב שזה קשור בהכרח לפרשת לי זיתוני, אבל מטבע הדברים, יש היום יותר שיתוף פעולה בין הרשויות הצרפתיות והישראליות. הרשויות בצרפת מגלות מעורבות גדולה בכל מה שקורה כאן בישראל זה חד משמעית נכון. רשות ההגירה, רשויות המשטרה, רשויות המיסוי ובעצם כל רשויות המדינה הצרפתיות מתעניינות במה שקורה בישראל ומעורבות כאן, הרבה יותר מבעבר. ועדיין אני יכול לומר שרמת שיתוף הפעולה בתחום ההסגרה היא לא כל כך גבוהה".

בין אם מדובר במשבר הכלכלי באירופה ובין אם מדובר במנגנון להלבנת כספים שנחשף, יש כאן אולי בשורה מעודדת לישראלים.

"יש סיכוי לא רע שבריחת האירופאים תשפיע דרמטית על השוק", אומר דודו מתיווך אחד העם. "אם המצב יימשך הם יתחילו למכור את הדירות שלהם, אם לפני ארבע שנים צרפתי קנה כאן דירת שלושה חדרים ב200-300 אלף אירו כי לא היה לו מושג בקניה וזה מה שהמתווכים סיפרו לו, עכשיו הוא ימכור מהר כי זה מה שיגידו לו וכי הוא יצטרך עסקה מהירה. המהירות תסגור את העסקה ולא המחיר".