קיצוצים בחברות החדשות: אודי סגל נשלח לחו"ל לבד וצילם את עצמו

בחדשות 2 ו-10 מהדקים את החגורה: נסיעות לחו"ל מבוטלות, אירועים בערב מסוקרים בקצרה כדי שלא ישולמו שעות נוספות, ועובדי פרילנס כמעט ולא מועסקים

כשיעקב אילון ישב שלשום (ב') מול מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי ומ"מ מנהל החדשות של הערוץ, אורי רוזן, ושאל מתי יהיה המעבר לאולפני JCS המחודשים בנווה-אילן, לא הייתה להם תשובה. מעבר לתחושה האישית המלווה את אילון, אי-אפשר להתעלם מהחלק שהמשבר הכלכלי הנוכחי מילא בהחלטתו לעזוב. אנחנו לא הרגשנו זאת ולא מרגישים זאת בחודשים האחרונים, אבל בכל ערב אנחנו מקבלים - מערוץ 10 או מערוץ 2, חדשות פחות טובות ממה שיכולנו לקבל ואפילו קיבלנו רק לפני מספר חודשים.

אילון, כמו אחרים בתחומו, יודע היטב עד כמה המוצר שהוא אמון עליו חסר. הוא הגיע מדי ערב לאולפן שהוא אינו אלא חדרון, מאחוריו מסך כחול שעליו שודרה הדמיה של דסק חדשות שוקק, והקשר היחיד שלו עם המערכת העיתונאית שעושה את החדשות הוא רק באוזניה שהוא מרכיב ובביקורים שמדי פעם קיבל מבכירי ועובדי המערכת, כדי לתת לו תחושת גיבוי.

מפאת חוסר המקום באולפנון, המרואיינים שאירח, בעיקר צביקה יחזקאלי המתגורר באזור ירושלים, ישבו מולו וצולמו באופן שידמה שיחה ב"חלונות". ללא פרשנים באולפן, ללא יכולת לראיין דמויות בכירות בשידור ישיר.

"גם אם הצופים לא לגמרי מבינים שאת תמונת האולפן מקרינים מאחוריי בצורה אלקטרונית, הם שמים לב למשל שאין יותר ראיונות באולפן החדשות, ושלאחרונה חווינו רצף תקלות טכניות שלא היו כבר שנים. שלא לדבר על שורה של טעויות תוכן שנובעות משיבושים בתיאום", כתב אילון שלשום לעובדי חדשות 10.

אילון מתייחס לתקלה שאירעה באחרונה ובה בגלל שיטת השידור הנחותה, הוא נעלם מעיני הצופים למספר שניות, ורק קולו נשמע. "המצב הכלכלי מקרב אותנו לתקלות של ערוץ 1", אמר בכיר בחברת החדשות של 10 על התקלה ההיא, שכנראה שברה את אילון.

מבטלים תקנים

אמנם, המעבר החפוז של ערוץ 10 לירושלים הוא הגורם המרכזי לתלאות אילון, אבל אילו לערוץ 10 היו היום את 600 אלף השקלים שביקשו בנווה-אילן כמקדמה להשלמת האולפנים עד סוף החודש, הבעיה הזו הייתה נפתרת.

המשבר הכלכלי הנוכחי הוביל גם את חדשות 2 וחדשות 10 לשורה של מהלכים, שאמנם נדמה שמשפיעים בעיקר על תנאי ההעסקה של עובדיהם, אבל בראש ובראשונה משפיעים על המסך שלנו.

בשיחה עם עובדי מערכת חדשות 2, אמר מנכ"ל החברה, אבי וייס, כי מדובר במשבר הגדול ביותר בטלוויזיה המסחרית "ב-18 השנים האחרונות". מאז המחאה החברתית בקיץ האחרון, צלל שוק הפרסום בטלוויזיה ומאז לא התאושש, כבר יותר מחצי שנה.

מבין 40 דקות הפרסומות שמותר לשדר בין השעות 20:00 בערב ל-23:00 בלילה, מצליחות הזכייניות למלא רק חצי וגם זה בקושי. גם 40% הרייטינג שמשיגות רשת וקשת בתוכניות הדגל שלהן לא מנפקים הכנסות ראויות, ומרבית המפרסמים מצליחים לשלם רק על 20% הרייטינג הראשונים. אחרי שקיצצו בתוך זכייניות 2, הקיצוץ התגלגל גם לחברת החדשות.

מאז ראשית השנה בוטלו בחדשות 2 כ-20 תקנים, וכיום מעסיקה החברה פחות מ-400 עובדים. עובדי פרילנס כמעט לא מועסקים כלל, וקוצצו מאות משמרות עבודה בחודש. משכורות הבכירים קוצצו ב-15%, ואילו עובדים אחרים התבקשו (בהתנדבות) לוותר על ימי חופשה. בחדשות 10 בוטלו 15 תקנים, והעובדים הבכירים נתבקשו לקצץ 10% משכרם, בהוראת הדירקטוריון. הקיצוץ המתבקש, עם זאת, משפיע כל ערב על המהדורה המרכזית.

דוגמה לכך היא נסיעתו האחרונה של ראש הממשלה לקפריסין - מדינה סמוכה שנסיעה אליה עולה מאות דולרים בודדים. ובכל זאת, בחדשות 2 שלחו את הכתב המדיני אודי סגל לבדו, עם מצלמה אישית ולפטופ, וויתרו על צלם או מקליט. בחדשות 10 החליטו לא לשלוח כתב כלל והשתמשו בצילומי לשכת העיתונות הממשלתית.

גם לנסיעה החשובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא פרס לוועידת אייפאק הקרובה לא יישלחו הכתבים המדיניים משתי חברות החדשות, וייעשה שימוש בכתבים בוושינגטון בלבד, זאת בניגוד להתנהלות קבועה.

אך זה לא נגמר רק בנסיעות המסובכות. כך למשל, במקרה הרצח בראשון-לציון שלשום, צוותי חדשות 2 עזבו את הזירה מיד לאחר סיום מהדורת החדשות המקומית, על מנת שלא יהיה צריך לשלם להם שעות נוספות.

בחדשות 10 סיקרו את הסופה בסוף השבוע האחרון משני מוקדים, במקום מ-8 מוקדים כפי שתוכנן, כי העסקת עובדים בשבתות יקרה מאוד. באותה חברה גם פיטרו את הצלם בעזה, שהיה כמעט הקשר הישיר של החברה ברשות הפלסטינית, לאור העובדה שלישראלים אין גישה למקום.

בנוסף, מאז פיטוריו של אילן גורן, לחדשות 10 אין כתב באירופה, וגם במקרה הזה נעשה שימוש תכוף בעובדי פרילנס. על נסיעה לטקס האוסקר בהוליווד אין מה לדבר, למרות המועמדות הישראלית, ושתי חברות החדשות יעשו שימוש בישראלים זמינים המתגוררים באזור, ולא ישלחו את כתבי התחום.

הקורבנות העיקריים של המהלך הם תחומי התרבות, הצבע והמגזין, שעליהם קל לכאורה לוותר. בחדשות 10, צוות שמצלם בעבור מהדורת החדשות המרכזית יעביר לשימוש את החומרים גם למהדורות סוף השבוע הצבעוניות, במקום שימוש בשני צוותים שונים שיחפשו זוויות אחרות. בכך הנטל על הכתבים והעובדים הטכניים גדל הרבה יותר.

בחדשות 2 לא ישלחו צוותי צילום להצגות ולמופעים הנערכים בערב, על מנת לא לשלם שעות נוספות. כל שקל נספר, ואם יש צורך להקפיץ באמצע הלילה צוות או ניידות - לרוב זה כבר לא יקרה. גם הסעות האורחים לנווה-אילן נספרות ונמדדות, ואיתן גם הסעות העובדים מצטמצמות.

גם בחו"ל מקצצים

הקמצנות הכפויה הזו מובילה את המערכות לפתרונות טכנולוגיים. הצופים ראו יותר ויותר כתבים שמצלמים את הדיווח של עצמם, כמו סגל מקפריסין, ליאור פרידמן מבריטניה ואפילו כתבים בארץ כמו דורון הרמן מחדשות 10, שמיומן בהפיכתו לצוות של איש אחד. כמו כן, נעשה יותר שימוש בשיתוף הצופים ובצילומים ממכשירים סלולריים מתקדמים, מה שמקדם אמנם את האינטראקטיביות אך די פוגם באיכות הצפייה.

לצד ההשתכללות היצירתית בתחום הניו-מדיה, מוצאות עצמן המערכות משלבות ידיים אחת עם השנייה יותר לצורך השלמת חומרים ומהדקות גם קשרים עם גופי האינטרנט כמו וואלה ו-ynet, שלמרבה האירוניה רק מחדדים את הימצאותם בכל אירוע חדשותי ומגבים בתכנים את חברות הטלוויזיה הוותיקות.

את המציאות המדאיגה הזו מלוות שתי אנומליות מתמשכות. האחת היא כאמור שזו תקופה מצוינת בכל הקשור לצפייה במשדרי החדשות - חדשות 2 וחדשות 10 רושמות שיאי צפייה בחודשים האחרונים. השנייה היא שהמינימום המחויב בחוק להשקעה בחברות החדשות הוא כ-60 מיליון שקל, וזכייניות-האם של שתי החברות משקיעות כמעט כפול ותקציבי שתי החברות נעים בין 90 ל-100 מיליון שקל.

"הייתי בסיור בניו-יורק ובפגישות בחברת החדשות של NBC, והם עוברים תהליכים דומים", מספרת יו"ר חדשות 2, עו"ד תמי רוה. "יש להם ירידה דומה בפרסום, והם נאלצים גם לקצץ. עם זאת, היד אצלם יותר מהירה על ההדק בנושא פיטורים, מתוך האולפנים הבינלאומיים הם קיצצו די הרבה וסגרו נציגויות בכ-13 מדינות. בחדשות 2 אנחנו מנסים לערוך את הקיצוץ הכי בלתי פוגע שאפשר - גם באנשים וגם בעבודה. אנחנו בשלב זה - ואני מאוד מקווה שגם בהמשך - לא מפטרים".

לדבריה, "לגבי הפגיעה בעבודה, משתדלים שהקיצוץ לא יגיע ל'בשר החי'. שולחים פחות צוותים ומנסים מאוד לקצץ בנושא התחבורה והמוניות וההסעות. זה עסק מאוד יקר, ומשתדלים לנהוג בקמצנות ומקווים לטוב".

רוה דוחה טענות על פגיעה בשירות לקהל ואומרת: "אני חושבת שמקבלים חדשות נהדרות". ואולם בכירים בשתי חברות החדשות - 10 ו-2 - אומרים ל"גלובס" בפה מלא: "הצופה אולי לא מרגיש זאת, אבל אין ספק שאנחנו יכולים להיות יותר טובים, וכבר היינו יותר טובים רק בשנה שעברה".

קץ עידן הטאלנטים

אחד הבכירים בעולם החדשות הישראלי אמר אתמול (ג') כי בכל פעם שאדם כמו יעקב אילון או יאיר לפיד עוזב בימים אלה את עבודתו - אי-שם סמנכ"ל כספים כלשהו מחייך. עזיבתו של אילון מסמלת אולי יותר מכל את קץ עידן הטאלנטים בעולם החדשות הישראלי. עידן ששיאו היה עם הקמת ערוץ 10 ב-2002-2003 וחציית הקווים המתוקשרת של אילון, מיקי חיימוביץ' ודני רופ.

עם השנים השתנתה התפיסה. מצד אחד התחרות התייצבה, והמציאות הכלכלית הפכה את מרבית האנשים שעל מסכנו לאטרקטיביים פחות לקיצוץ. במקביל, ערכו הכללי של הטאלנט והמגיש האולטימטיבי ירד.

על-פי ההערכות, עדיין, שיאני השכר המעטים בעולם החדשות הישראלי יושבים בערוץ 10, ובראשם רביב דרוקר (שמשמש גם כפרשן פעיל בחברת החדשות וגם כמגיש "המקור"), ירון לונדון ומוטי קירשנבאום. על-פי ההערכות, משכורותיהם נושקות ל-100 אלף שקל, בדומה למשכורת שהרוויח יעקב אילון.

דני רופ, שהפך בעוונותיו בעבר לסמל שכר העתק בחברות החדשות, קיצץ כ-70% ממשכורתו במהלך השנים, והוא מרוויח כיום הרבה פחות.

מרבית משכורות הפרשנים והטאלנטים, המקוצצות שוב ושוב בחברות החדשות, נעות כיום בין 40 ל-50 אלף שקל לכל היותר. ועם זאת, אסור לשכוח, כי בשתי החברות יש אוכלוסייה עיקרית שמרוויחה בין שכר מינימום ל-10,000 שקל בחודש לכל היותר, ובכלל זה גם עורכים בכירים.

מהדורות מקוצצות
 מהדורות מקוצצות