"כללי הלשכה בעניין פרסום עו"ד ברשת הם אנכרוניסטיים"

כך טוען עו"ד חיים רביה ■ הוועדה לענייני פרסומת בלשכה קבעה כי לעו"ד שהופיע בטלוויזיה אסור להעלות את הכתבה באתר המשרד ■ הלשכה: הכללים יעודכנו

האם לשכת עורכי הדין מצנזרת את הקידמה? ועדת הייעוץ לענייני פרסומת של לשכת עורכי הדין קבעה החודש כי לעורך דין שהופיע בטלוויזיה אסור להעלות את הכתבה בה השתתף באתר האינטרנט של המשרד.

בשל הרצון לשמור על כבוד המקצוע מוטלים על עורכי דין כללים נוקשים ומגבלות בנושא פרסום עצמי. בין היתר מטילים כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין מגבלות של גודל וצבע של פרסומות בעיתונות הכתובה, חל איסור לכלול תמונות ואיורים במודעות, וכן מוטלות מגבלות על פרסום באתרי אינטרנט, בהם מותר לעורך הדין לפרסם את תמונתו אך לא תמונות של לקוחותיו, וכן מותר לכלול קישורים לאתרים של עורכי דין אחרים או לאתרים משפטיים, אולם אסור שהפרסומת תהיה בליווי קולי או בתוספת פרסומת מסחרית אחרת.

בקובץ ההנחיות האחרון שפרסמה ועדת הייעוץ לענייני פרסומת החודש, בראשות עו"ד דרור ארד-איילון, יו"ר ועדת האתיקה הארצית, מובהר כי גם קטעי וידיאו מראיונות של עורך הדין עצמו מהווים פרסומת אסורה.

בהנחיה בעניין צוין כי "אתר אינטרנט של משרד עורכי דין לא יכלול קטעי וידיאו של כתבות טלוויזיה בהן הופיע עורך הדין, הן בליווי מלל קולי והן ללא מלל קולי".

עורכי דין שקראו את ההנחיה הביעו פליאה בפני "גלובס" על תוכנה. לטענתם, לא ייתכן שבעידן המידע, המודרני-טכנולוגי, יחולו על עורכי דין מגבלות מהסוג המיושן ביותר. חלקם אף מציינים כי אין בכוונתם להישמע לכללים.

לדברי עו"ד חיים רביה, מומחה לאינטרנט ומשפט, "האיסורים האלה הם אנכרוניסטיים. הם מתעלמים מהעובדה שאנשים צורכים יותר ויותר מידע באמצעות וידיאו דרך האינטרנט. הדרך שבה מידע נצרך משתנה באופן הרבה יותר מהיר מאשר כללי האתיקה. כללים אלה משתכרים מאחור, והפער בינם לבין המציאות הולך וגדל.

"בעולם שהוא כל-כולו מידע, לא ניתן להגביל את המידע שעורכי הדין מוסרים לאופן הטקסטואלי בלבד שוועדת האתיקה מבקשת לאכוף. ברור לי שהם עושים את זה מתוך דאגה למקצוע, לרמתו ולתדמיתו, אבל בפער כל-כך גדול, שרק הולך וגדל כל הזמן, התוצאה תהיה הפוכה ממה שהם מתכוונים להשיג, ולכן לא תהיה ברירה אלא להתעלם מההוראות שלהם".

עו"ד דרור ארד-איילון מסר בתגובה כי "כך מורה לשון הכללים היום, האוסרת פרסום של וידיאו מכל סוג שהוא, ותפקידה של ועדת הפרסומת הוא לאכוף את הכללים הקיימים".

עם זאת, ארד-איילון מוסיף כי "באופן כללי, הכללים מיושנים ונמצאים בתהליך של הערכה מחדש בגלל ההתפתחויות הטכנולוגיות העצומות שחלו, בעיקר ברשת. הדברים נבחנים ממש בימים אלה, ואני מניח שהכללים יעברו עדכון בשנה הקרובה. כל עוד הכללים לא שונו - עורכי הדין הם שומרי חוק, ועלינו לפעול רק בגבולות שמתיר החוק".