טיוטה: ועדת קדמי ממליצה לחייב להבליט מוצרים בפיקוח

המלצות נוספות: לאסור על הרשתות להעניק הנחה רק ברכישת סל מוצרים ולצאת בקמפיין "צרכנות נבונה", כולל הדרכות תלמידים בבתי-ספר

טיוטה נוספת של ועדת קדמי לבחינת מחירי מוצרי המזון והצריכה בישראל תובא בקרוב לאישורו של שר האוצר יובל שטייניץ ושר התמ"ת שלום שמחון. הוועדה, שטיוטות קודמות ממנה כבר פורסמו, מתייחסת בטיוטה שהופצה היום (ג') לקידום חקיקה שאמורה להיטיב עם הצרכן, הגברת האכיפה והמידע לציבור וכן הגברת שיתוף-הפעולה עם המועצה לצרכנות.

הוועדה ממליצה לאסור בחקיקה התניית רכישת מוצר במחיר מוזל ברכישת סל מוצרים, לחייב את הרשתות להבליט מוצרים בפיקוח (מוצרי יסוד כמו חלב או לחם), להרחיב את סמכויות הממונה על הגנת הצרכן ולחייב את רשתות השיווק להקצות שטחי מדף לעסקים קטנים.

בטיוטה קודמת שפרסמה הוועדה הובלט הצורך בפתיחת שוק המזון ליבוא על מנת להגביר את התחרות, ופחות דגש הושם על החזרת מוצרים לפיקוח מחירים ממשלתי.

ועדת קדמי, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, הוקמה בקיץ האחרון עם התפרצות המחאה החברתית שהחלה בחרם הקוטג'. הוועדה הבטיחה לסיים את עבודתה תוך 4 חודשים אך טרם סיימה את העבודה, והמלצותיה עדיין לא אושרו. בהמשך צפויה ועדת קדמי לפרסם טיוטה נוספת, בתחום הצרכנות.

הוועדה ממליצה גם להגביר את האכיפה על הרשתות והספקים, בין היתר על-ידי ניסוח תו תקן לעניין זכויות צרכנים אשר יסייע לעוסקים באכיפה עצמית. היא ממליצה גם להשיק פרויקטים עם המועצה לצרכנות, כמו למשל להפעיל סיירים של המועצה בשטח. אותם סיירים יעברו הכשרה מקצועית ויפעלו עם הרשות להגנת הצרכן.

עוד ממליצה הוועדה להגביר את האכיפה האזרחית בצרכנות ולצאת במסע הסברה לציבור כדי לקדם צרכנות נבונה, כולל הדרכות בבתי-ספר.

עיקרי ההמלצות ועדת קדמי
 עיקרי ההמלצות ועדת קדמי