שכני פרויקט בארי נהרדעא בת"א יקבלו 80 חניות חינם

בית המשפט המחוזי בתל אביב נעתר לבקשת הדיירים הגרים סמוך לפרויקט היוקרה בארי נהרדעא ■ הוועדה המחוזית קבעה שבמתחם הפרויקט יוקצו 80 חניות לתושבי הרחובות הסמוכים

חנייה חינם בת"א: 80 חניות ללא תשלום יוקצו לדיירים שמתגוררים סמוך לפרויקט מגורי היוקרה בארי נהרדעא, של המשקיע היהודי-קנדי הרשי פרידמן, בצפון ת"א. כך קבע ביהמ"ש המחוזי בת"א בעתירתם של דיירים מהרחובות הסמוכים לפרויקט.

‏תוכנית בארי נהרדעא, למגדל בן 31 קומות ו-60 דירות, פורסמה להפקדה בשנת 2000 והוגשו לה התנגדויות, שטענו בין היתר שהתוכנית לא נותנת מענה למצוקת החנייה של תושבי השכונה, ושהיא תגרום לקריסת התנועה באזור, העמוס ממילא. ב-2002 נשמעו ההתנגדויות בוועדה להשלמת תוכניות של הוועדה המחוזית מחוז ת"א, שהחליטה לקבל את ההתנגדויות המתייחסות למצוקת החנייה של תושבי השכונה. היא קבעה שבתחום הפרויקט יוקצו 80 חניות עבור תושבי הסביבה, שיסומנו בנספח התנועה ויירשמו בהערת אזהרה בטאבו.

מקומות חנייה אלה יועדו לתושבים שמתגוררים ברחובות המקיפים את פרויקט בארי נהרדעא, כולל רחובות נהרדעא, פומפדיתא, בארי ובצלאל. מקומות חנייה אלה היו אמורים להיבנות בקומת החניון העליונה, סמוך לחניות האורחים.

התוכנית אושרה ביולי 2002 ובהיתר הבנייה שניתן לתוכנית צויינה הקצאת 80 מקומות החנייה עבור תושבי הסביבה.

‏בעתירתם מבקשים חלק מתושבי הסביבה ליישם את הוראות התוכנית בהתייחס ל-80 מקומות החנייה ולהצהיר שלפי התוכנית חניות אלה יוקצו בחינם, ללא תשלום. הם טוענים שהתוכנית מנוסחת כך שמקומות החנייה יוקצו להם בחינם, ואם היה מדובר בחניות בתשלום, הרי שהיה לכך איזכור בתוכנית, אולם איזכור שכזה לא קיים.

‏לעומת תושבי הסביבה, טוענות עיריית ת"א והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ת"א שכוונת מוסד התכנון שאישר את התוכנית היתה להקצות 80 חניות בתשלום, ושהכוונה לא היתה להטיל את חובת התשלום על הקופה הציבורית.

‏הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א, לפני שנמחקה כמשיבה לעתירה זו, טענה שאין מחלוקת לגבי הקצאת 80 מקומות החנייה, אלא קיימת מחלוקת האם החניות יהיו בתשלום או לא, וזאת משום שהוראות התוכנית לא מכריעות בעניין זה לכאן או לכאן.

‏יזם הפרויקט טען שתושבי הסביבה הגישו את העתירה בשיהוי אחרי ששתקו במשך שבע שנים והחליטו להתעורר לאחר שהיזם השלים את המטלות הציבוריות שהוטלו עליו בפרויקט, ולאחר שהחניות כבר הוצעו למכירה לגורם שלישי. עוד טען היזם כי הוא ביצע תחשיבים כלכליים על בסיס הקצאת החניות בתמורה היות שהסתמך על הקצאת החניות בתשלום, והשקיע זמן רב ומשאבים, ובנה מרתפי חנייה בסטנדרט גבוה, ולכן יש להתחשב באינטרס הכלכלי.

‏נציגות פרויקט בארי נהרדעא טענה שיש להקצות 80 מקומות חנייה למשתמשים מסויימים ומוגדרים, אבל לא לאפשר חנייה לטובת תושבי הרחובות הסמוכים ללא תשלום וכחניון פתוח על בסיס מקום פנוי בשיטת "כל הקודם זוכה".

‏ביהמ"ש קיבל את עתירת תושבי השכונה וקבע שהם זכאים להקצאה של 80 חניות ללא תשלום.