לא צריך לתת להם רובים

למרות ביטול חוק טל בבג"ץ, ממש לא צפויות חטיבות חי"ר חדשות על טהרת החרדים

שחורה ככל שתהיה התמונה שמציירים לנו כאן כבר שנים בעניין אי-גיוס חרדים לצבא, דבר אחד צריך להיות ברור: צה"ל לא סובל ממחסור בלוחמים. הביקוש ליחידות השדה בשיא והמוטיבציה לשרת בשמיים. על כל תפקיד של לוחם בחטיבת חי"ר קופצים כמה נערים להוטים, שהקדימו, מתחו וניפחו שרירים כדי לשפר ביצועים וסיכויים למען הזכות לשאת על הכתף את העץ של גולני.

על בסיס החלטת בג"ץ לבטל את חוק טל, הרמטכ"ל בני גנץ לא ירוץ להקים מחר בבוקר שתי חטיבות חי"ר חדשות על טהרת הנוער החרדי שיבוא בהמוניו לבקו"ם כדי למלא את השורות. אפשר להקיץ מהסרט הזה, של גדודי חרדים שיכתרו את בינת ג'בל של מלחמת לבנון השלישית, של הכוח החרדי המיוחד שיפשוט על המטה הכללי בדמשק, ושל סיירת יתברך שמו לעד, שתכבוש לנו את עזה. שוב. והפעם לעד.

הנתונים מספרים על כ-8,500 בני נוער חרדים שדחו ב-2011 את שירותם הצבאי. כ-7,000 בשם מה שמכונה "תורתו אומנותו" ועוד כ-1,500 באמצעות פטורים שונים. מי שדחה שירות בנימוק שהוא לומד בישיבה, נאסר עליו לעבוד ולקבל תלוש שכר. בעלי פטור נפשי, או כל פטור מסוג אחר, לא חייבים דבר לאיש, גם לא לרבי. הם לא חייבים להסתגר בין קירות הישיבה ולהעמיק בלימודי גמרא. הם חופשיים לעבוד ולנהל את חייהם על-פי צו מצפונם, איש לא עוקב ומפקח עליהם, איש גם לא אמור לעשות כן. גם אצל חילונים רבים זה כך.

תגידו לצה"ל לקלוט בעוד חצי שנה את ההמונים האלה, שמספרם מזנק מעלה מדי שנתון, וטובי הגנרלים מאבדים את הצפון. תראו מה קרה לצבא עם שניים-שלושה מקרים של הדרת נשים, וזה עוד לפני שהחיילות עלו על הבמה והתחילו לשיר. רק באחרונה התבשרנו שחטיבת גולני מנסה לשכנע בני קיבוצים לבוא אליה, כי היא נעשית "דתית מדי".

מספיק צרות לכולם

אם הצבא יקבל רק חצי מכמות החרדים שלא משרתים בזכות חוק טל, הוא יגיד תודה ומפקדיו יצדיעו עד שכרון חושים. למען הגשמת ערך השירות וערך השוויון, הוא ימליץ לשגר את כל השאר למד"א, לבתי חולים, לבתי אבות ולהוספיסים של חולים סופניים, להפנות אותם לארגונים שעוזרים לנוער במצוקה. יש כאן מספיק צרות לכולם. בצבא ישמחו אם חלק מקהל המתגייסים החדש ישוגר למשטרת ישראל, שיולבשו במדים כחולים ויאפשרו לו לשמור בשורותיו את החיילות ואת החיילים שהוא מקצה לה מדי שנה.

אלה מהחרדים שבכל זאת יגויסו לצבא, יתרמו במקומות שבהם הוא חווה מחסור חריף בכוח אדם: יחידות טכנולוגיות, מנהלה ויחידות לוגיסטיות. יש עוד תפקידים תומכי לחימה שבמערכת הצבאית משוכנעים שחרדים יוכלו למלא לעילא ולעילא: בצה"ל מכירים ביכולות של בני המגזר, כפי שמשתקפות בשורה של מיזמים שהושקו בשנים האחרונות למען שילובם במסגרות צבאיות.

ישרת את כלל המשק

אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים הוא פרויקט שח"ר (שילוב חרדים), המשלב חרדים במקצועות טכניים בחיל האוויר ובזרועות נוספות. קצינים בכירים מדווחים על כוח אדם איכותי, קשוב, בעל יכולות למידה גבוהות וכישורים אנליטיים שיכולים לעקוף בסיבוב את כל אלה שחרשו לאורך כל נעוריהם את הליב"ה של יולי תמיר וגדעון סער גם יחד. כל זה, בלי לדבר על המסירות ועל המשמעת.

ההצלחה של פרויקט שח"ר מבטאת דבר רחב יותר שמתרחש בשנים האחרונות בחברה החרדית: בלי בג"ץ, בלי חוקים, בלי תופים ומחולות. צבא הוא כבר לא מילה גסה שהס מלהזכיר בחוצות בני ברק וירושלים. התהליך עוד איטי ומספר המשתלבים בשירות זניח, לעומת השיטפון של המשתמטים שמדירים את עצמם מהחברה הישראלית, מתבדלים ומעמיקים את התהום. ועדיין, יותר ויותר בני נוער חרדים שמסתכלים ימינה ורואים עוני, מביטים שמאלה ורואים בורות ונחשלות - לעומת השפע, השגשוג היחסי והקדמה שנשקפים לעיניהם במרחק כמה מאות מטרים, בצד ה"חילוני" של הרחוב, מתחילים להבין שהצבא הוא כרטיס הכניסה שלהם לעתיד עם תקווה, למקצוע, למקום עבודה, לפרנסה בכבוד.

עכשיו, זאת ההזדמנות להיות אזרחים הגונים, אבל באמת. מהבחינה הזאת, ביטול חוק טל משרת אותם וישרת את כלל המשק הישראלי - הרבה יותר מהאופן שבו הוא ישרת את צה"ל.