כץ מאמץ מסקנות ועדת זליכה; "מקווה שהתקשורת תסייע"

(עדכון) - שר התחבורה ישראל כץ אימץ כצפוי עקרונות דוח הוועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב, בראשות פרופ' ירון זליכה, והכריז על הקמת צוות ליישום מסקנות הוועדה

"מדובר בהמלצות שיובילו לתחרותיות יתר בענף הרכב. זהו אחד התחומים שמלווים חיי אזרח ישראלי ומשפחה ישראלית במשך כל תקופת חייו. מציינת הוועדה ובצדק שמבחינת היקף ההוצאה - ההוצאה על רכב היא ההוצאה השנייה בהיקפה של אזרח, בישראל".

כך פתח את דבריו שר התחבורה ישראל כץ שאימץ היום (ה') את עקרונות דוח הוועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב, בראשות פרופ' ירון זליכה. כץ כינס הבוקר מסיבת עיתונאים שהועברה בשידור חי באתר "גלובס".

"מרגע כניסתי לתפקיד חשבתי שצריך להגדיל את התחרותיות בענף הרכב", דברי כץ. שר התחבורה התייחס לוועדה בראשותו של זליכה, והבהיר כי העניק לו מנדט מלא לגבש מסקנות בנושא.

"ככל שקראתי את הטיוטות שהיו ואת הדוח הסופי, התרשמתי שנעשתה עבודה מאד מעמיקה עם המלצות מאד משמעותיות", דברי כץ, שהודיע כי הוא מאמץ את עקרונות דוח הוועדה. "אני מאמין שהמסקנות יובילו למפנה", הסביר.

כץ הוסיף כי "אני בוחן את האפשרות לשתף פעולה עם כל חלקי הממשלה בנושא הוועדה", וסיפר כי פנה למשרד האוצר כדי לוודא אם עיקרי הדוח מקובלים עליהם. "קיבלתי תשובה אצל הגורמים המוסמכים ביותר - שעיקרי הדוח מקובלים, כאשר בסעיפים כאלה או אחרים יש מחלוקות קלות".

צוות בינמשרדי ליישום ההמלצות

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", השר כץ הודיע כי החליט על הקמת צוות בינמשרדי ליישום המלצות הדוח, שבראשו יעמוד סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, עוזי יצחקי, ואמורים להיות שותפים בו נציגים בכירים של משרד התחבורה, אגף התקציבים במשרד האוצר והרשות להגבלים עסקיים.

לצוות יצורף גם נציג של רשות המסים, במטרה לאפשר הרחבה של ההמלצות ולגבש אמצעי פעולה משלימים להגברת התחרות בענף. הצוות גיבש תכנית עבודה מפורטת ליישום ההמלצות ואמרו היה להציגה לשר התחבורה בתוך 60 יום.

שר התחבורה ציין, כי יישום ההמלצה "יאפשר להפחית את מחירי הרכב ולהגדיל את מגוון דגמי הרכב שניתן יהיה לייבא לישראל". אולם, עוד לפני הקמת הצוות ועוד לפני החתימה על הדוח כבר הזדרז אתמול משרד התחבורה לחלק מתנה גדולה לעשירונים העליונים ולאפשר מיידית יבוא אישי בארה"ב של כלי רכב בתקינה אמריקנית, שאינם מיוצרים בארה"ב.

"הציבור זכאי למהלך הזה"

"אני חושב שהסיכוי לאשר כאן שינוי הוא גבוה. אני נחוש לעשות זאת", הבהיר כץ. "הציבור דורש וזכאי למהלך הזה ולשינוי הזה. יבואני הרכב עושים עבודה טובה מאד - מספקים רכבים, מטפלים בהם, וכיוצ"ב".

"איפה שאין תחרות - אזרחי המדינה מפסידים", המשיך כץ. "כמו בענף הסלולר - כך גם בענף הרכב. אני יודע שתהיה התנגדות - אנחנו עומדים מול גורמים עתירי כוח ועתירי הון, שפרוסים על עוד אנשים במשק. יש להם השפעה, אבל כמו שזה נכון לתחומים אחרים - הדבר הזה לא יתריע אותי. כמו שגיביתי את הוועדה, אני מתכוון לגבות את הצוות".

"התוצאה הזו היא חשובה מדי מכדי להתפשר עליה", סיכם כץ.

זליכה: "זו בושה וכלימה"

"לא נתקלתי שוק כל-כך לא תחרותי, שבמסגרתו נערמו עשרות רבות של הגדלים עסקיים שכבלו את השוק וניצלו את הצרכן", פתח את דבריו זליכה. "כתוצאה מכך, שולי הרווח של היבואנים והיצרנים היו שערורייתיים. זו בושה וכלימה שהשוק נותר ללא תיקון".

זליכה הוסיף: "אני רוצה לקוות שאמצעי התקשורת הפרטיים יצליחו להתגבר על היקף הפרסום של אותם יבואנים, בכדי שיוכלו להביע דעה אובייקטיבית ולתמוך במאמץ החשוב הזה. לכלי התקשורת בישראל יש תפקיד מרכזי ושלילי, בכך שמדינת ישראל במקום ה-81 בעולם מבחינת התחרותיות, ומהווה המדינה הענייה במערב".

זליכה ציין כי ימשיך לסייע ככל שיתבקש בכדי להעביר את המלצות הוועדה, ושיבח את הצוות שעבד עימו.

מקבוצת שלמה Sixt, נמסר בתגובה: "300 אלף בעלי רכב ליסינג בישראל, הנמנים ברובם על מעמד הביניים העובד קשה לפרנסתו, הם ההוכחה הטובה ביותר לחשיבות האדירה של ענף הליסינג עבור צרכן הישראלי.

חברות הליסינג הן היחידות שהצליחו להוריד לאורך השנים את מחירי הרכב ולקבל הנחות עבור לקוחותיהן הרבים, תודות לכוח המיקוח שלהן מול היבואנים. בענף הליסינג שוררת תחרות עזה, המובילה לכך שהנחות אלה עוברות בפועל לצרכן. בזכות ענף הליסינג נהנה מעמד הביניים בישראל מגישה למכוניות חדשות, בטוחות וחסכוניות".

מוני בר, יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג: "הנחיית שר התחבורה לאימוץ היבוא בתקינה האמריקאית היא הנחיה נכונה, שתועיל לשוק ולצרכן הישראלי. יחד עם זאת, ההמלצה להגבלת ההנחה הניתנת לחברות הליסינג ל 5% מעל ההנחה הניתנת לצרכן הפרטי, היא שגויה מן היסוד ותפגע בראש ובראשונה דווקא בצרכן הפרטי".

עיקרי ההמלצות שהוגשו לשר התחבורה
 עיקרי ההמלצות שהוגשו לשר התחבורה