"מחיר השוקולד בישראל - פי 2 מארה"ב"

ארגוני הצרכנים מגיבים לטענות מנכ"ל שטראוס ציון בלס בבדיקה מקיפה שמוכיחה כי השוקולד בישראל יקר מאוד בהשוואה למדינות מערביות ■ תוקפים גם את יוניליוור: מעלה מחירי שוקולד "ורד הגליל" בעקבות שטראוס - 13% מאז אוקטובר

ארגוני צרכנים מאחדים כוחות במאבק נגד קבוצת שטראוס ודורשים כי החברה תוזיל את מוצריה. לטענתם, העובדה שמחירי השוקולד בישראל גבוהים בעשרות אחוזים ממחירי השוקולד במדינות מערביות מעידה על היעדר תחרות בקטגוריית טבלאות השוקולד הנשלטת על-ידי קבוצת שטראוס.

בתוך כך, עלה מספר הלייקים בדף החרם נגד שטראוס תחת הכותרת "שטראוס - עלית לנו ביוקר", ל-20 אלף.

במכתב שהפנו ארגון "אמון הציבור", הסתדרות הגמלאים ותנועת "ישראל יקרה לנו" למנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס, הם טוענים כי על קבוצת שטראוס חלה החובה לתת מענה לזכות הצרכנים בישראל "לשלם מחירים הגיוניים עבור מוצרים בסיסיים". הפונים לא מבארים האם לדעתם שוקולד הוא "מוצר בסיסי".

הפנייה המחודשת לקבוצת שטראוס נסמכת על בדיקה שערך ארגון "אמון הציבור", במסגרתה הוא השווה את מחירי שוקולד פרה של שטראוס למחירי שוקולדים ממותגים אחרים בעולם.

בבדיקה נמצא כי מחיר השוקולד בישראל גבוה פי 2 ממחיר השוקולד בארה"ב, וכי בהשוואה למדינות אחרות הפערים המגיעים לעשרות אחוזים. לדברי "אמון הציבור", הבדיקה הסתכמה על נתוני מחירי השוקולדים בחו"ל הלקוחים מהאתר מיי-סופרמרקט וכן על המחיר הממוצע של שוקולד פרה בשבוע הראשון של פברואר 2012, וזאת לפי נתוני נילסן (המשקפים נתוני מכר בפועל בקופות).

הפרש מהמחיר בישראל מרשתות מוזלות הפרש מהמחיר בישראל מכלל השוק בש"ח מותאם PPP מחיר ל- 100 גר' המוצר מדינה
18.00% 32.80% ₪ 4.21 $ 1.70 Cadbury Milk Chocolate Block Dairy Milk 350g אוסטרליה
13.70% ₪ 4.91 € 0.86 Cadbury Dairy Milk Chocolate Fairtrade (230g) בריטניה
22.10% ₪ 4.58 € 0.80 Galaxy Milk Chocolate Bar(125g) בריטניה
85.60% ₪ 2.68 $ 0.72 Cadbury: Dairy Fine Milk Bar Chocolate, 3.5 Oz ארה"ב
155.50% ₪ 1.94 $ 0.52 Hershey's: Symphony Creamy Milk Chocolate, 6.8 Oz ארה"ב
21.70% 37.00% ₪ 4.08 € 0.89 Milka Schokolade Alpenmilch גרמניה

"הפערים שנמצאו, אחר התאמה לכוח הקנייה של המטבעות השונים, מגיעים ליותר מ- 150%, כשהפער המינימלי הוא 13.7% בבריטניה", הם כותבים לבלס, ומוסיפים כי פערים אלה "מעלים חשש לקיומם של כשלי תחרות המאפשרים לחברה גביית מחיר לא תחרותי מבלי לחשוש לאובדן נתח שוק מהותי. חשש זה מטריד במיוחד על רקע היות החברה מונופול מוכרז בקטגוריה ויכולתה להפעיל כוח שוק למניעת תחרות".

שוקולד
 שוקולד

הפונים אינם חוסכים ביקורת מחברת יוניליוור, בעלת מותג השוקולד "ורד הגליל", וטוענים כי זו "מיישרת קו" כלפי מעלה למחירים של שטראוס. לדבריהם, בזמן שמאוקטובר 2011 מחירי השוקולד של שטראוס ירד ב-5.5%, מחיר שוקולד "ורד הגליל" עלה ב-13%.

מיוניליוור נמסר בתגובה: "בניגוד גמור לנטען בדוח, יוניליוור לא העלתה כלל את מחירי השוקולד של ורד הגליל בתקופה המצוינת בדוח. מפתיע שלא נעשתה פנייה מוקדמת לחברתנו על-ידי מחברי הדוח טרם פרסומו, דבר שהיה מונע פרסום של עובדה אשר פשוט אינה נכונה. כעובדה, על-פי דוח נילסן, המחיר הממוצע בתקופה המצוינת של שוקולד ורד הגליל הינו הנמוך בקטגוריה (אפילו בהשוואה למותגים פרטיים) ועומד על 3.7 ששקלים ל-100 גרם, לעומת מחיר ממוצע של 4.9 שקלים ל-100 גרם בכל קטגורית השוקולד".

שוקולד
 שוקולד

על התנהלותה של שטראוס מפרוץ החרם הם אומרים: "שטראוס-עלית מנסה למסמס כל טענה נגדה במקום לנסות להתמודד עם הדברים ולהביא לשינוי אמיתי. מטרתנו להביא לרמת המחירים של מוצרי צריכה בישראל התואמת את המקובל במדינות בעלות מבנה שוק תחרותי".

שוקולד
 שוקולד