הנפט והאירו יהרסו את אירופה

דרישת ביטחונות של 50% מהספקולנטים בנפט תגרום ל"קסם" - ירידת מחירים חדה

מחיר חבית נפט טיפס בסוף השבוע ל-110 דולר לחבית. מחיר חבית מסוג ברנט המשמש את מדינות אירופה זינק ל- 125 דולר לחבית. האירו נשק בסוף השבוע ל-1.35 דולר לאירו. מי מכם מספיק נאיבי להמשיך ולהאמין כי במצב כזה יש סיכוי לכלכלת גוש האירו להתאושש?

"אין פתרון קסם" אומר אובמה ואני שואל האומנם? הרי לכל בר דעת ברור שעליית מחירי הנפט תפגע אנושות בניסיונות ההתאוששות הכלכלית בעיקר בגוש האירו. הבה נניח לרגע בצד את הפארסה לה היינו עדים בשבוע שעבר עת אושר המשך הסיוע ליוון. הידיים שחתמו על הצ'ק שהועבר ליוון כאילו מיאנו לחתום ורעדו בעת החתימה כי לחותמים היה די ברור שהכסף לא יחזור לעולם. שימו לב מה אומרת קרן המטבע העולמית. שימו לב כיצד מתבטאים ראשי ה-G20 שנאספו בסוף השבוע. "לא נזרים כספים לטיפול במשבר באירופה", הם אומרים. הבעיה הפיננסית של חלק ממדינות הגוש חמורה מאד ואת זה הבינו היטב בשווקים.

אבל מה עם הכלכלה? אירופה מאטה והתחזיות שליליות. באנגליה גם נרשמת האטה. ההתאוששות בארה"ב מתונה מאד ובהחלט אינה כזאת שמצדיקה עלייה במחירי הנפט. גם סין שרבים תולים בה את האשמה בעליית מחירי הנפט האטה משמעותית את קצב צמיחתה אז מדוע עולים המחירים כשהביקוש בירידה? איראן? שטויות. היכן מדינות אופ"ק שהבטיחו להגביר תפוקה על מנת שהמחירים לא יעלו? לארה"ב יש גם מלאי חירום שאפשר להשתמש בו בעת הצורך. רוצה פתרון קסם מר אובמה היקר? קח את ידידך הטוב ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון והודיעו לחבריכם בבנקים כי עקב תקופת החירום בפניה ניצב העולם יידרשו הבנקים בטחונות בגובה 50% מכל הסוחרים בעסקות עתידיות על הנפט. את הקסם בדמות ירידה חדה במחירי הנפט תראה מיד!

ואם אתם באמת רוצים לעזור לאירופה אולי תרחיבו את הדרישה גם לאפיקים אחרים. אירו חזק יחבל בניסיונות ההתאוששות של אירופה. אתם מכירים אדם בר דעת שיקנה עכשיו אירו? הסיוע בקושי עבר, לכולם ברור שהסכום שיידרש גבוה הרבה יותר, די סביר שהבחירות ההולכות וקרבות ביוון יביאו לשינויי שלטון ולהתנערות מההתחייבויות שנטל על עצמו השלטון הנוכחי על מנת לקבל את הסיוע ועוד לא נגענו במדינות האחרות ובהסתבכות הפיננסית שלהן. ולמרות זאת האירו שובר שיא של חודשים. למה? כי זה מה שהגולדמנים וחבריהם רוצים. עוד סיבוב על המטבע הנחשק ושתיחנק הכלכלה, העיקר שהבונוסים יחזרו.

תמשיכו לתת כסף חינם לבנקים והם ימשיכו להריץ אותו לשוקי הנגזרות במקום להעניק הלוואות שיאוששו את הכלכלה.

ואי אפשר ללא כמה מילים על התופעה המדאיגה של הבורסה הישראלית. סברתי בשבוע שעבר כי במידה והראלי העולמי יימשך בעקבות אישור הסיוע ליוון, תהנה ממנו גם הבורסה שלנו.ראלי כמובן לא היה, מהסיבות שמניתי לעיל והבורסה שלנו ממשיכה להרחיב פערים מול בורסות העולם. העובדות פשוטות להפליא. ישראל כבר איננה כל כך אטרקטיבית בעיני המשקיעים הזרים והמקומיים ממשיכים, בצדק, לגוון את תיק ההשקעות ולפזרו לשוקי חו"ל. עם כל הכבוד לביקורי הקרנות הזרות כאן, מעבר להרעפת השבחים עוד לא ראינו הרבה. הם יודעים לקנות והם יקנו בזול. שר האוצר שטייניץ ימשיך לספר לנו בגאווה על פתיחת מרכז הפיתוח של קזינו ברקליס אצלנו, אבל יעדיף לשכוח לספר באותה נשימה על סגירת מרכז נוקיה, על סגירת פרי גליל ועל פיטורים וצמצומים בחברות רבות שלא תמיד יגיעו לתקשורת.

הבורסה שלנו יורדת כי המחאה החברתית חוזרת ואף אחד אינו יכול להעריך מה תהיה עוצמתה. הבורסה יורדת כי רווחי קופות הגמל וקרנות הפנסיה יתכווצו מאוד עקב תקרת דמי הניהול החדשה. הבורסה יורדת כי ענף התקשורת נכנס לסחרור מחירים עקב הפתיחה לתחרות. הבורסה יורדת כי דרישות הלימות ההון מהבנקים עליהן עומד נגיד בנק ישראל יצמצמו את רווחיהם. הבורסה יורדת כי גם למסקנות וועדת הריכוזיות יש השפעות שליליות עליה. נותר רק לקוות לנס באירופה ולהמשך ההתאוששות בארה"ב שיפיחו רוח של חיים גם בבורסה שלנו.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.