עובדי הנמלים חזרו לעבודה בתום יום אחד של שביתה

(עדכון) - בדיונים שנערכו היום בביה"ד הושגה הסכמה לפיה המדינה מתחייבת לביה"ד שכספי הפנסיה יהיו מוגנים משימושים אחרים ■ בנוסף, ייערך מו"מ במשך שבועיים בנושא הפנסיה של העובדים ■ באוצר טוענים: "לצערנו, השביתה היום היתה מיותרת"

עובדי הנמלים חוזרים הלילה לעבודה. בדיונים שנערכו היום (א') בביה"ד הושגה הסכמה לפיה המדינה מתחייבת לביה"ד שכספי הפנסיה יהיו מוגנים משימושים אחרים. כמו כן יערך מו"מ במשך שבועיים בנושא הפנסיה, איתנות פיננסית ומועצות הייצור בצוותים משותפים של ההסתדרות, ההנהלות והאוצר.

המו"מ יתקיים בפיקוח ביה"ד ובעוד שבועיים יתקיים דיון נוסף. מדובר בהסכמה משותפת שקיבלה תוקף של החלטת ביה"ד. באוצר טוענים: ההסכמה מהערב היא למעשה המתווה שהציג האוצר בדיוני הסופ״ש האחרון "ולצערנו, השביתה היום היתה מיותרת".

כאמור, התאחדות התעשיינים עתרה הבוקר לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים בבקשה להוציא צו שיורה לעובדי נמלי הים בחיפה, באשדוד ובאילת להפסיק את השביתה שבה פתחו ולחדש מיד את העבודה. הערב תקיים נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, דיון סגור בלשכתה, בהשתתפות נציגי ההסתדרות, האוצר, התעשיינים והעובדים.

אמש התפוצץ המשא ומתן בין עובדי הנמלים וההסתדרות לבין ראשי משרד האוצר, והעובדים החליטו לממש את איומיהם מהשבוע שעבר ולפתוח בשביתה שאינה מוגבלת בזמן. הם דרשו מהאוצר להבטיח את כספי הפנסיה שלהם בחשבון נאמנות ובקופה מרכזית וזאת, משום שכספים אלה מוחזקים כיום בחשבונות השוטפים של חברות הנמלים - דבר המעמיד אותם בסכנה בתרחיש שבו חברות הנמל ייקלעו למשבר כספי.

בעתירה שהגישה התאחדות התעשיינים לבית הדין לעבודה, באמצעות עו"ד עופר יוחננוף, היא טוענת כי המשך השביתה תסב נזקים כבדים לתעשייה בארץ וההפסד הכספי הישיר למגזר העסקי בעקבות שביתה של שבוע יסתכם בכ-330 מיליון שקל.

"הפסד זה חמור במיוחד נוכח השחיקה המתמשכת בכושר התחרות שאיתו נאלץ המגזר העסקי הישראלי להתמודד זה מספר שנים ונוכח ההאטה בכלכלה העולמית והייסוף המתמשך בשער החליפים", אמר היום יו"ר הוועדה לתובלה ימית בהתאחדות התעשיינים, צבי פלדה. "שביתה כזו רק תחמיר את פגיעותו של סחר החוץ הישראלי ובעידן התחרותי והשברירי שבו אנחנו נמצאים כיום, תביא להסטת לקוחותינו לשווקים איתנים ויציבים יותר".

ביקורת קשה על עובדי הנמלים ועל ההסתדרות, המגבה אותם, נשמעה היום גם באיגוד לשכות המסחר בתל אביב. נשיא האיגוד, אוריאל לין, אמר כי ריבוי השביתות בשנה האחרונה מערער באופן מסוכן את יציבותו. "היציבות של הכלכלה הישראלית מתחילה להתערער והדימוי שלה בעולם מתחיל להיפגע. אם האמון שיש במשק שלנו בכלכלות העולם ייפגע, נספוג הפסדים שאיש לא יכול לאמוד כרגע. אנחנו פוגעים בעצמנו. אי אפשר עם הנפת הדגל הדמגוגית הזאת של זכות השביתה, כשמאחוריה אין דבר זולת הרצון לשפר תנאי עבודה של אנשים. זה בלתי נסבל", אמר.

ההסתדרות: "דרישה הגיונית"

בהסתדרות אמרו היום כי המו"מ בעניין הפנסיה של עובדי הנמלים מתנהל זה יותר משנה, וכבר לפני כשלושה שבועות ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה, בשל היעדר קיפאון במגעים שהתנהלו במשך זמן רב עם האוצר. בהסתדרות הדגישו כי הדרישה להקים קופה ייעודית שתבטיח את הפנסיות של העובדים היא הגיונית, וזאת על רקע מודל דומה שהונהג לפני כשנה ברשות שדות התעופה.

"כספי הפנסיה עלולים להיות בסכנה ממשית אם חלילה חברות הנמל ייקלעו לקשיים כספיים", אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, "כל נושה יוכל לבוא להנהלות, לשים יד על החשבונות האלה והעובדים ישלמו את המחיר. אנחנו מבקשים להבטיח את מה שמגיע לעובדים ממילא".

נוסף על הקמת קופת הפנסיה, עובדי הנמלים דורשים גם לחשב את שיעור ההפרשות לפנסיה שלהם על בסיס השכר הממוצע מהשנים האחרונות. לטענתם, חברות הנמל מחשבות את שיעור ההפרשות על בסיס שכר נומינלי שנקבע ב-2005 לאחר הרפורמה בנמלים. לטענת העובדים, כל תוספת שכר שקיבלו מאז לא נכללת בבסיס החישוב, וכך עובדים עשויים להפסיד כ-20% עם צאתם לגמלאות. מחלוקת נוספת היא בעניין מועצות הייצור, שבאמצעותן מפקח האוצר על גובה הפרמיות של העובדים בנמלים.

העובדים דורשים להסיר פיקוח זה, אך האוצר מתנגד לכך בנימוק שבלי בקרה על גובה הפרמיות, העובדים יפעלו להעלאתן באופן שאלה שמשתכרים כ-30 אלף שקל ישתכרו כ-37 אלף שקל. "זה מצב הזוי", אומר גורם בכיר באוצר ומוסיף: "הסרת הפיקוח איננה אפשרית כי איננה חוקית. אנחנו גם לא רוצים לוותר על זכות זו".

יבואן: פוגעים בציבור, לא במדינה

יבואנים רבים, ששמעו כבר בשבוע שעבר על איומי ההשבתה של עובדי הנמלים, מיהרו כבר ביום חמישי האחרון לפנות את המכולות שהחזיקו בנמלי הים, כדי למנוע מחסור. לטענת היבואן יהודה גיל, המייבא ציוד רפואי, כבר מחר ומחרתיים עתידות להגיע אוניות מסין, עמוסות בציוד רפואי נחוץ לבתי החולים. לדבריו, במכולות גם ציוד הנשמה חיוני למחלקות טיפול נמרץ. "אני מבין את הרצון של עובדי הנמלים להגן על כספי הפנסיה שלהם במקרה שהם אכן לא מוגנים, אבל מדוע מענישים את הציבור? מדוע כשעובדי הנמלים רוצים להעניש את המדינה, הם למעשה פוגעים רק בי?" תהה.

לדבריו, "אחרי 3-4 ימי שביתה, יתחיל להיווצר עומס רב. כשהשביתה תיגמר, תהיה צפיפות רבה ועליה, כל יבואן יידרש לשלם לחברות הנמל היטל צפיפות בשיעור שנע בין 100 ל-300 דולר ביום. יוצא כך שהמדינה בסופו של דבר מקבלת את כספי המסים שלה וההכנסות שלה לא נפגעות. מי שנפגע זה אני ואיתי גם הציבור כולו", אמר.

גוברים הקולות בממשלה למכור השליטה בנמלים כבר עכשיו

בשבועות האחרונים התגברו בממשלה הקולות הקוראים לזנוח את מתווה הרפורמה שסוכם ב-2005 ולעבור כבר כעת לשלב הסופי של מכירת גרעין השליטה בנמלים למשקיעים אסטרטגיים. אחד התומכים הבולטים ביוזמה הוא מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, המאמין כי ניתן כיום להשיג את הסכמת ועד העובדים של הנמל להפרטה. לטענתו, יזם פרטי שאינו מוגבל ע"י השלכות רוחב ואינו מחויב לכללי הממונה על השכר יוכל לסגור דיל עם העובדים ולהצליח במקום שבו נכשלה המדינה.

הליכי הרפורמה בנמלי אשדוד וחיפה נתקעו לפני יותר משנה, כשהמדינה עמדה להנפיק 15% ממניות החברות בבורסה. העובדים טרפדו את אישור טיוטות תשקיפי ההנפקה ברשות ני"ע לאחר שהגישו הסתייגויות לגבי הסכמי השכר. המחלוקת העיקרית בחודשים האחרונים היא על השליטה במועצות הייצור, מנגנון משותף לעובדים ולהנהלה המאפשר להעניק הטבות שכר חריגות לעובדים תוך עקיפת הממונה על השכר באוצר.

הסכם המסגרת לרפורמה בנמלים נחתם לפני שבע שנים, ב-24 בפברואר 2005, ובמסגרתו פוצלה רשות הנמלים לשלוש חברות נמל (אשדוד, חיפה ואילת) וחברת נמלי ישראל (חנ"י). במסגרת ההסכם קיבלו עובדי הנמלים תוספת שכר מיידית של 10%, מענק של 50 אלף שקל, "הלבנה" של חריגות השכר שקדמו להסכם ושורת הטבות נוספות תמורת הסכמתם לעבור לעבוד בארבע החברות החדשות.

באותו הסכם נקבע כי עד 2010 יונפקו בבורסה 15% ממניות חברות נמל אשדוד וחיפה ובשנים 2011 עד 2020 הייתה המדינה אמורה למכור החזקות נוספות ולרדת בחלקה עד ל-51%. מכירת השליטה בחברות הנמלים נקבעה לאחרי 2020.