שטראוס: לא אחראים לבעיית יוקר המחיה

(עדכון) - מנכ"ל שטראוס ישראל בדיון על יוקר המחיה בוועדת הכלכלה של הכנסת: "אנחנו עשינו את שלנו - ביצענו צעדים חסרי תקדים של הוזלות בעשרות מוצרים" ■ "אנחנו היינו הראשונים שאמרנו שבישראל החיים יקרים - וכן, גם בעולם המזון"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, התכנסה היום (ב') לדיון בעניין פערי המחירים בין מוצרים ישראליים הנמכרים בארץ ובחו"ל. בדיון השתתף מנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס, שניסה לספק תשובות לסערה שמתחוללת בימים האחרונים באשר למחירי השוקולד של שטראוס בישראל.

בפתח הדיון תהה יו"ר הוועדה שאמה-הכהן, בעודו מחזיק "פסק זמן" בידו, האם מחירי השוקולד של שטראוס בישראל הם ניצול שממחיש היעדר תחרות בשוק, והאם הצרכנים באמת צריכים "לשבור את הכלים".

בלס אמר בתגובה: "שטראוס מתעסקים כבר כמה חודשים בניסיונות לתת את התרומה הקטנה שלנו לזעקה שנשמעת בישראל בנוגע למחירים. ביצענו צעדים חסרי תקדים של הוזלות בעשרות מוצרים. היינו הראשונים שאמרנו שבישראל החיים יקרים - כל דבר שקורה כאן הוא יקר יותר, וכך גם עולם המזון".

לדברי בלס, "נתנו טיעונים משמעותיים איך הדברים נראים בעיניים שלנו, מבחינת המיסוי של השוק בישראל. המיסוי כאן גבוה במיוחד, ולא ראיתי שמישהו מקדם משהו בעניין זה. נדרש טיפול מבני ומערכתי ולא רק בנוגע למוצר אחד".

בלס הוסיף: "עשינו את שלנו ונמשיך לעשות. לא כל יוקר המחיה בישראל מתגלגל לפתחה של חברת שטראוס. יש תחרות מלאה על ליבו של הצרכן, יש בסופרים את כל מגוון המוצרים, וזו תחרות. לעניין ה'פסק זמן', אנחנו מייצאים 180 מוצרים מישראל, ו-170 מהם נמכרים במחיר יקר יותר בחו"ל בהשוואה בישראל.

"שטראוס תשקול מחדש את תמחור המוצרים שלה בארה"ב והאם התמחור משרת את המטרות שלנו. אין בעניין ה'פסק זמן' שום העלבת אינטיליגנציה של הצרכן בישראל. הסיבה שהוא יותר זול בחו"ל היא כי אנחנו מנסים לבצע חדירה לשוק בחו"ל".

לפי בלס, "ה'פסק זמן' נכנס לארה"ב כבר לפני כשנתיים. כל מכירות ה'פסק זמן' בחו"ל מסתכמות ב-3-4 מיליון שקל בלבד מהמכירות של שטראוס בשנה - סכום בטל בשישים במונחים של שטראוס.

"בואו ניכנס לפרופורציות: המחזור שלנו גדול יותר מ-3 מיליארד שקל. שיעור הרווח הנקי שלנו על ה'פסק זמן' וקטגוריית הממתקים הוא 7%. השוק בישראל פתוח לכל המוצרים ולכל המותגים, ואנחנו מזמינים אותם להתחרות בנו".

"ישראל יקרה לנו": חרם על כלל מוצרי שטראוס-עלית

לקראת הדיון, פרסמה תנועת "ישראל יקרה לנו" נייר עמדה ובה הציגה את דרישותיה מהוועדה ומהכנסת. בתנועה טוענים כי מחירי המזון בישראל גבוהים בעשרות אחוזים לעומת המחירים בשווקים בעולם, וכי מחירי המזון בישראל עלו בעשרות אחוזים מהעלייה שנרשמה במחירי המזון בעולם. בעקבות כך, תנועת "ישראל יקרה לנו" דורשת מהכנסת להוריד את מחירי המזון לרמתם משנת 2006.

לאחר הדיון מסרה התנועה: "לאחר שיו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, נתן לתאגיד שטראוס הזדמנות להציג פתרונות, ואילו שטראוס נמנעה מלשנות את מדיניות התמחור המונופוליסטית אשר נחשפה בדיון; ולאחר שיו"ר הוועדה הסיר את ידו מהניסיון להגיע לפיתרון מוסכם, הוא אמר: 'עכשיו זה בין החברה לצרכנים'. לפיכך מודיעה תנועת 'ישראל יקרה לנו' על שביתת קונים לגבי כלל מוצרי תאגיד שטראוס-עלית, וזאת עד ששטראוס תשנה את כללי המשחק אשר נחשפו בוועדה.

"'ישראל יקרה לנו' מבהירה כי תעקוב אחר התנהלות חברת שטראוס בשיתוף עם ארגון 'אמון הציבור' ולא תרפה עד לשינוי במדיניות".

בדיון הסבירו נציגי ישראל יקרה לנו כי "עכשיו זו כבר לא מחאת שוקולד, וכי מדובר בבעיה מתמשכת של 7 שנים בכלל מוצרי המזון בישראל".