גם החוק טועה לפעמים

החוק היבש פוסל מועמדים הזויים לתפקיד יו"ר רשות החשמל, לא מועמדים "משלנו"

תנועת אומ"ץ פנתה אתמול (א') למבקר המדינה בדרישה לבדוק את הליך מינויה של עו"ד אורית פרקש-הכהן למשרת יושבת-ראש רשות החשמל. אומ"ץ טוענת כי פרקש-הכהן אינה עומדת לכאורה בתנאי הסף שדורש החוק להצגת מועמדות לתפקיד. החוק דורש, שהמועמד יהיה בעל תואר אקדמי בהנדסה, בכלכלה או במנהל עסקים; ובעל ניסיון מצטבר של חמש שנים בניהול תאגיד או בתפקיד בכיר בשירות הציבורי, בתחום הנדסי או כלכלי.

פרקש-הכהן, היועצת המשפטית של הרשות וממלאת מקום יו"ר הרשות, נבחרה כבר על-ידי ועדת האיתור ומינויה נחתם על-ידי שרי האוצר והאנרגיה. רק הבדיקה שעורכת נציבות שירות המדינה בנושא מעכבת את כניסתה לתפקיד. עדיין לא ברור אם אומ"ץ צודקת בתלונתה, אבל קצת מפתיע שטענה לקושי כה בסיסי הצליחה לחמוק מעיני חברי ועדת האיתור והשרים שמינו את פרקש-הכהן לתפקיד.

את המונולוג המדומה הבא כתב משפטן בכיר בשירות הציבורי בתשובה לתלונת אומ"ץ.

אז אתם טוענים כי מונה אדם שאינו עומד בתנאי הסף. ביג דיל. אם הייתם אומרים מינוי פוליטי - זו כבר הייתה שערורייה. אם הייתם אומרים מקורב לטייקונים, הון ושלטון - היינו מרעידים כאן את האדמה; אבל לפסול מועמד ראוי ונקי כפיים רק בגלל אי-עמידה בתנאי הסף? איזו בדיחה.

ועדת האיתור אישרה והמליצה. השרים חתמו ורק תנועה קטנה ומעצבנת בשם אומ"ץ מנסה לקלקל. אתם לא יודעים שלא תמיד צריך להתעקש על דקויות? אתם לא יודעים שלפעמים צריך לדעת לשתוק?

אנחנו הרי אלופי העולם בלבדוק בציציות של מועמדים למשרות בכירות בשירות הציבורי. מחטטים להם בקישקעס מוציאים להם את הנשמה. כמה מועמדים עברו כאן בשנים האחרונות חקירה צולבת או נפסלו בגלל צל צלו של חשד לניגוד עניינים?.

חזקה עליה שפעלה כשורה

אבל כאן זה סיפור אחר. הרי פרקש-הכהן היא יועצת משפטית. מי כמוה מכיר את לשון החוק ואת תכלית החקיקה. אם בכל זאת היא החליטה שהיא יכולה להתמודד על התפקיד, אז איך אומרים בעגה - חזקה עליה שפעלה כשורה. אולי היא יודעת משהו שאתם לא יודעים.

לא השתכנעתם? טוב, אז עזבו את פרקש-הכהן. אם ועדת האיתור לא פסלה את המועמדות שלה - בטח הייתה לכך סיבה טובה. הרי הוועדה יודעת לדקדק בקטנות כשצריך. תשאלו את המועמד ולדימיר נמירובסקי, החבר של אביגדור ליברמן. הוועדה בדקה אצלו כל פינה, עשתה לו שימוע ועובדה שבסוף הוא לא עבר. לא השתכנעתם עדיין?

טוב, אז עזבו את ועדת האיתור. השר עוזי לנדאו. כן, ההוא שצועק בכל ראיון שצריך להחזיר את השלטון לשרים ולפוליטיקאים. ד"ר לנדאו בעצמו חתם על המינוי - מה אתם צריכים יותר מזה? האיש שהדיח את היו"ר הקודם של רשות החשמל בטענה שהוא פקיד שחורג מסמכויותיו, והכריז שיילחם בשלטון נערי האוצר והיועצים המשפטיים - מינה למשרה הכי חשובה במשק החשמל פקידה מצטיינת. החברה הכי טובה של אבי ליכט (המשנה ליועץ המשפטי לממשלה - ע' ב') ונערי האוצר. נכון, לנדאו לא כל-כך רצה את פרקש-הכהן בהתחלה, אבל בסוף הוא הבין שאין ברירה, שאלה כללי המשחק, ושהשרים צריכים לדעת להתגמש אם הם רוצים לקדם את המדיניות שלהם. לנדאו התכופף כמו עלה נידף, וחתם.

אז מה אתם באים לי עכשיו עם החוק? אז כתוב "מהנדס" או "כלכלן" והיא בכלל עורכת דין. אז מה? גם החוק טועה לפעמים. "אות מתה" קוראים לזה בשפה שלנו, המשפטנים. אבל תעזבו את כל הדקדוקים הטכניים והפלפולים המשפטיים ותגידו לי, תכל'ס, מה רע במינוי הזה? איפה כאן השחיתות הגדולה? איפה המינוי הפוליטי המסריח? איפה הקומבינה של הטייקון התורן? מה, עורך דין זה עבירה שיש עמה קלון? מה, חברות עם אבי ליכט ודרור שטרום - היא הון ושלטון? השתגעתם לגמרי. פרקש-הכהן היא חרוצה, נקיית כפיים ומוכשרת כשד. היא נגד טייקונים, נגד חברת החשמל ובעד הצרכן הקטן - וזה כל מה שאתם צריכים לדעת. תבינו, המבחנים של החוק היבש נועדו לפסול מועמדים הזויים של הפוליטיקאים המושחתים. הם לא נועדו לפסול מועמדים "משלנו" כמו פרקש-הכהן.