רה"מ נתניהו הכריע: רכבת תחתית בתל-אביב עד 2025

הדרך לשם תדרוש עשרות מיליארדי שקלים; מעל 12 מיליארד שקל כבר הוקצו ■ צפו במפה המלאה: כיצד ייראה מטרופולין תל-אביב עוד 13 שנה?

משהו מוזר מתרחש בימים אלה מתחת לרחובות תל אביב. הכוונה אינה לשלושת הפירים הענקיים שנחפרים ברחוב הרצל וחניון גלי גיל בת"א וליד מחלף אם המושבות בבני ברק. הכוונה גם אינה לקו האדום של הרכבת הקלה שלצורך הקמתו נחפרו הפירים. הכוונה היא למשהו גדול בהרבה. בחדרי חדרים מועלים רעיונות ונידונות הצעות להרחיב את פרויקט מערכת הסעת ההמונים של גוש דן. על הפרק: החלפת קווי אוטובוס רב-קיבולת (BRT) בקווי רכבת קלה (LRT) והפיכת קווי רכבת קלה על קרקעיים - לתת קרקעיים. לא, לא מדובר עדיין ברשת רכבות תחתיות בנוסח האנדרגראונד בלונדון או הסאבווי בניו יורק, אבל יותר ויותר קווי רכבת קלה יהפכו לתת קרקעיים, לפחות בשטחה המוניציפלי של העיר תל אביב.

המשמעויות התקציביות אדירות. בנוסף ומעבר ל-11-12 מיליארד השקלים מתקציב המדינה שכבר הוקצו לצורך הקמת הקו האדום, תידרש השקעה נוספת של עשרות מיליארדי שקלים. הערכות עדכניות מדברות על יותר מ-40 מיליארד שקל שיידרשו למימוש התוכנית במתכונתה הנוכחית - והסכום עשוי לגדול אף יותר. בימים אלה נבחנת שורת פתרונות מימון יצירתיים לתקציבים הנדרשים: החל בהנפקת אג"ח וגיוסי הון בבורסה או באמצעות הנפקות פרטיות לגופים מוסדיים, עבור בהגדלה מאסיבית של זכויות הבנייה בתל אביב וכלה בהקמת מרכזי מסחר וקניונים במתחמי תחנות הרכבת החדשות וממכר שטחי פרסום בהיקפים גדולים.

עד 2025

את האות להרחבה המאסיבית של פרויקט הסעת ההמונים בתל אביב נתן ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה שעסקה באימוץ מסקנות דוח טרכטנברג בתחום התחבורה. באותה ישיבה נקבע כי הקמת מערכת הסעת ההמונים (מתע"ן) במטרופולין ת"א תושלם עד לשנת 2025 - חמש שנים לפני המועד המקורי - על פי תוכנית עבודה שיקבע מנכ"ל משרד התחבורה בתיאום עם האוצר ועם משרד ראש הממשלה. חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) מונתה לאחראית על ביצוע התוכנית. מי שיעיין בנוסח החלטת הממשלה יגלה שם שורה קטנה אך רבת משמעות: "ראש הממשלה מנחה: פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב יהיה תת קרקעי". בכך, כמעט מבלי שניתן לכך פרסום קיבל נתניהו הכרעה היסטורית במחלוקת שמתנהלת בין עיריית תל אביב לאוצר ולמשרדי הממשלה. במשך שנים דורש ראש עיריית תל אביב רון חולדאי להקים קווי רכבת תת קרקעיים בשטח העיר והאוצר מתנגד לדרישה בעיקר משיקולים תקציביים. השיקול הנסתר שהנחה את נתניהו דווקא לא היה תקציבי אלא ביטחוני. "המבין יבין", אמר נתניהו, אך הכוונה ברורה: מערכת תחנות רכבת תת קרקעיות תשמש את תושבי המטרופולין כמקלט מפני התקפות טילים על העיר.

בעקבות החלטת הממשלה הנחה שר התחבורה ישראל כץ את יו"ר נת"ע, הח"כ לשעבר מיכאל רצון, לגבש תוכניות למימון הפרויקטים המתוכננים. במתכונתה הנוכחית נאמדת עלות ההקמה של המתע"ן ב-40-43 מיליארד שקל. העלות הזו כוללת את הקמת הקו האדום, שכבר נמצא בביצוע, את הקו הירוק שהקמתו צפויה להתחיל בשנה הבאה וחמישה קווים נוספים שרובם קווי אוטובוס רב-קיבולת - BRT (ראו תרשים). אלא שכאן נבדקים כעת כמה שינויים מהותיים: הקו הסגול עשוי להפוך לקו רכבת קלה (LRT) לכל אורכו כשחלקו המרכזי של הקו - ממחלף אלוף שדה ועד לתחנת רכבת מרכז בתל אביב - יהיה תת קרקעי. הקו הצהוב, קו שתוכנן כקו BRT, עשוי להפוך לקו רכבת קלה בחלקו המערבי, מהרצליה עד לצומת חולון.

ארבעה מכרזי ענק

חלק מהשינויים נעשים כבר בשטח תוך כדי תנועה. במרוצת השנה תפרסם נת"ע, בניהולו של יצחק זוכמן, ארבעה מכרזי ענק לביצוע חלקים שונים בפרויקט, מכרזים שכל אחד מהם עולה בהיקפו על מיליארד שקל. בשבוע שעבר ערכה נת"ע כנס מציעים לחברות כרייה מהארץ והעולם, לקראת מכרז מכונות הכרייה (TBM). התכנון המקורי היה להוציא מכרז לכריית מנהרה כפולה של שמונה קילומטרים בקטע המרכזי של הקו האדום (מתוך 11 קילומטר של החלק התת קרקעי). ואולם בהסכמת האוצר הוחלט להרחיב את המכרז באופן שיכלול גם אופציה לחפירת החלק התת קרקעי של הקו הירוק, למרות שהקמתו עדיין לא אושרה סופית. מדובר בשלושה קילומטרים נוספים מתוך הקטע התת קרקעי המתוכנן באורך 4.5 קילומטרים מצומת קרליבך ועד הירקון, לאורך ציר אבן גבירול. המכרז המשולב שהיקפו מגיע כעת למיליארד שקל מעורר התעניינות רבה, ובכנס השתתפו נציגי כמה מהחברות המובילות בעולם ובהן קאטרפילר האמריקנית, וינצ'י הצרפתית, דראגאדוס הספרדית, CCECC הסינית, מטרוסטרוי הרוסית ופיצרוטי האיטלקית. מכרז מעניין לא פחות שצפוי להתפרסם בהמשך השנה יהיה המכרז לאספקה ותחזוקה של הציוד הנייד, כ-110 הקרונות של הקו האדום. גם במכרז זה ניתן כבר אישור ע קרוני לשילוב אופציות לאספקת מערכי קרונות נוספים עבור קווי הרכבת העתידיים - הירוק ואולי גם הסגול והצהוב. שני המכרזים הנותרים שיפורסמו יהיו מכרז לעבודות ההנדסה האזרחית לבניית התחנות וחלק מהמנהרות ומכרז ה-System למערכות החשמול, האיתות והבקרה. המכרז האחרון שעדיין לא נקבע מועד לפרסומו הוא לתפעול מערכת הקווים.

תחבורה
 תחבורה

רכבת קלה
 רכבת קלה