משרד הביטחון יתכנן את הבנייה בקרקעות שיפונו מבסיסי צה"ל

על הקרקעות שיפונו מהעברת בסיסי צה"ל ייבנו כ-60 אלף יחידות דיור

פריצת דרך בתוכנית לפינוי בסיסי צה"ל במרכז הארץ: משרד הביטחון הוא הגוף שיתכנן את הבנייה על הקרקעות שיפונו מבסיסי צה"ל באזורי הביקוש, שעליהן ייבנו כ-60 אלף יחידות דיור. זאת לפי הסכם שצפוי להיחתם בימים הקרובים בין מינהל מקרקעי ישראל, משרד האוצר ומשרד הביטחון, כך נודע ל"גלובס".

תמריץ לפינוי

ההסכם, שקובע שמשרד הביטחון ישמש גוף המתכנן על הקרקעות שיפונו, כורך לראשונה את התמורות שיעברו למשרד הביטחון באבני הדרך התכנוניות. מדובר בתמריץ שאמור לקדם משמעותית את פינוי הקרקעות הנחשקות במרכז הארץ.

כידוע, הממשלה אישרה לפני כשנה הקצאה של 19 מיליארד שקל להעברת מחנות צה"ל ממרכז הארץ לנגב במסגרת קרית המודיעין וקמפוס התקשוב. פרויקט עיר הבה"דים, שבו הוכרז בתחילת החודש הזכיין - קבוצת מבט לנגב בהובלת מנרב, רד בינת ואלקטרה - לא היה מצוי במחלוקת תקציבית.

לפי החלטת הממשלה מלפני שנה, ביצוע מעבר צה"ל לנגב יימשך עד 2018 במימון של משרד האוצר (9 מיליארד שקל) ומשרד הביטחון (4 מיליארד שקל) וכן מתקבולי שיווק הקרקעות של המחנות המתפנים ממרכז הארץ (6 מיליארד שקל).

דוח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה מתח ביקורת על צה"ל, על כך שאינו ממהר להחזיר למדינה את שטחי הבסיסים שנמצאים במרכזים העירוניים וששטחם מגיע ליותר מ-50 אלף דונם. שטחים אלה כוללים בין השאר את מחנות שדה דב, תל השומר, צריפין, קסטינה, גלילות, מתחם השלישות ברמת גן ומחנה 80. בנוסף, לפי דוח זה ממשיך צה"ל להחזיק גם בבסיסים שננטשו ונושאים מפגעים, בהיקף של כ-38 אלף דונם.

מחר תערוך הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, בראשות ח"כ רוני בר-און, ישיבת מעקב בעניין פינוי קרקעות צה"ל, כהמשך לישיבה שקיימה באוגוסט האחרון, אז טענה הוועדה שהפעולות שננקטו מאז פרסום דוח המבקר לתיקון הליקויים, אינן מספקות. בר-און ציין אז שצה"ל מעכב זה שנים פינוי של עשרות אלפי דונמים, שאין מניעה לשווקם לבנייה.

"עוד אין סיכום"

משרד הביטחון מסר בתגובה: "משרד הביטחון מקיים מגעים עם משרד האוצר ומינהל מקרקעי ישראל בהקשר למכלול הכולל של יישום החלטה 3161 (מעבר צה"ל לנגב), שבמסגרתה נבחנים תחומים שונים של שיתוף פעולה וחלוקת האחריות בין שלושת הגופים. בניגוד לטענות שמעלים גופים אינטרסנטים, המגעים בין הצדדים לא הבשילו לכדי סיכום".

במשרד הביטחון הוסיפו: "אנחנו תקווה שהמינהל ימשיך לסייע במהלך שמוביל משרד הביטחון. לצערנו, בשלב זה לא נראה שיש נכונות מצד המינהל והאוצר להגיע להבנות שיאפשרו את האצת התהליך וזאת על אף שמשרד הביטחון היה מוכן לקחת על עצמו משימות שאינן מתפקידו, ובהן תכנון אזרחי למחנות שיפונו והיערכות להקדמת פינוי המחנות".