נתניהו: אגנוז כל חוק שעלול לפגוע בעצמאות בתי המשפט

רה"מ בטקס השבעתו של אשר גרוניס לנשיא העליון: "ההתקפות על מערכת המשפט לא צלחו" ■ פרס: "תקופת כהונתה של דורית ביניש היתה מהקשות בתולדות העליון"

בטקס חגיגי במשכן נשיאי ישראל הושבע היום (ג') אחר-הצהריים השופט אשר דן גרוניס לנשיאו העשירי של בית המשפט העליון. הטקס התקיים במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יעקב נאמן, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, נשיאת העליון היוצאת דורית ביניש וכלל שופטי העליון.

נשיא המדינה שמעון פרס כינה את ביניש "אחת הדמויות החשובות והאמיצות שכיהנו בראש המוסד השיפוטי הרם ביותר של ישראל".

פרס אמר לביניש כי "תקופת כהונתך היתה אחת התקופות הקשות בתולדות בית המשפט העליון. גלים סוערים של התקפות, ביקורת קשה ויוזמות חקיקה בעייתיות, חתרו לטלטל את בית המשפט העליון, לפגוע במעמדו, להגבילו, להטיל עליו מורא ולהסיגו לאחור. את עמדת בפרץ, עשויה ללא חת, צעדת בעוז-רוח, בתבונה ובנחישות. הטבעת את חותָמֵך שלך על בית המשפט ועל המערכת המשפטית כולה".

לנשיא הנכנס גרוניס אמר פרס: "בטוחני שמכוח אישיותך, חוכמתך, ניסיונך הרב, עמדותיך העקרוניות ובקיאותך ברזי המשפט, תוסיף נדבך חשוב בדמותך לביצור מעמדו של בית המשפט ולחיזוק שלטון החוק בישראל. אתה מביא עימך לכהונתך הרמה השקפה משלך.

"חלק מנשיאי העליון הוגדרו ליברלים יותר, וחלקם נחשבו שמרנים. ההגדרות הגורפות הללו לעולם אינן מדויקות. חותמם של נשיאי בית המשפט העליון ותרומתם לפסקי הדין העקרוניים והיצירתיים ביותר אינם נגזרים בהכרח מהגדרתם הפשטנית, אלא מחוכמתם".

נתניהו: "המתקפות על בית המשפט לא צלחו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס ההשבעה: "בית המשפט העליון שלנו עושה עבודה עצומה בחשיבותה ובהיקפה, וכולנו מלאי הערכה לעבודה העצומה, לתפקיד, לשליחות ולחשיבות של בית המשפט העליון ומערכת המשפט לדמוקרטיה שלנו. חברה דמוקרטית חייבת לשמור על חירויות וזכויות ההכרחיות לקיומם של חיים חופשיים, חופש המצפון, חופש הביטחון, חופש הדת, הגנה על קניין פרטי, הגנה על זכויות עובדים, הגנה על חופש החוזים. אלה נותנים משמעות לחיים חופשיים".

לדברי נתניהו, "הגוף שמגן על אותן חירויות וזכויות הוא בית המשפט. בדמוקרטיה יש מוסדות רבים החשובים לתפקודה, אבל מערכת משפט חזקה ועצמאית מאפשרת את קיומם של כל המוסדות האחרים בדמוקרטיה. בכל מקום שבו אין מערכת משפט חזקה ועצמאית, הזכויות אינן יכולות להיות מוגנות".

לביניש אמר נתניהו: "התכנסנו לומר לך תודה. עמדת בגאון בראש משמרתה של הרשות השופטת, זו היתה תקופה לא פשוטה. נהניתי להכיר את התבונה שלך, שכלתנות לצד אנושיות. בכל שיחה איתך למדתי משהו.

"מערכת המשפט ניצבה לא אחת תחת מתקפה. ההתקפות הללו לא צלחו, לא לגבייך ולא לגבי בית המשפט. בית המשפט חזק ויציב, לא נתנו לשום דבר לפגוע בו. גנזתי כל חוק שאיים לפגוע בעצמאות המערכת. בכל פעם שיגיע לשולחני חוק שעלול לפגוע בעצמאות בתי המשפט, אני אוריד אותו. הדמוקרטיה הישראלית מחויבת לשמש חומה בצורה לבית המשפט העליון שמגן עליה, זו תפיסת עולם ששימשה אותנו בעבר ותשמש אותנו גם בעתיד".

"אינני מעריך שהוויכוח על תפקיד בית המשפט בישראל ייעלם", אמר ראש הממשלה. "זה ויכוח טבעי במשטר דמוקרטי. זה קורה בכל מקום, והוויכוח הוא לגיטימי, אבל הוא חייב להיתחם בגבולות ראויים. אפשר לא להסכים לפסק הדין, אבל חייבים לציית לו. ביקורת על פסק דין לעולם איננו ערעור על הלגיטימציה של מערכת שלטון החוק".

לגרוניס אמר ראש הממשלה: "אני יודע שיש בך כל המרכיבים הדרושים להוביל את מערכת המשפט בתקופה החשובה הזו. בשמי ובשם ממשלת ישראל, אני מאחל לך הצלחה ומבטיח לך כל סיוע שיידרש, ובטוח שתחת הנהגתך בית המשפט העליון ימשיך להיראות בעולם כמגדלור של חירות, וכל מי שמקדשים את הצדק והחופש יכולים להתגאות בו".

שר המשפטים, יעקב נאמן, אמר כי "מערכת המשפט משמשת מיום הקמתה עמוד האש ההולך לפני המחנה. חובה על כולנו לעשות הכול כדי לשמור על מערכת המשפט. אנו מאחלים הצלחה רבה לנשיא הנכנס, כבוד השופט גרוניס. גם הוא יעמוד בפני סוגיות קשות ומורכבות, ואנו בטוחים שהוא יוכל להן".

ביניש וגרוניס זכו לברכות גם משגרירי ארה"ב, בריטניה וקנדה, שנשאו מסרי ברכה מטעם בתי המשפט העליונים של מדינותיהם.