התנובה של מעריכי השווי

תנובה שווה 5 מיליארד? אל תתרגשו. הערכות שווי גמישות הן דבר גמיש

"יש חברת מעריכי שווי בארץ, אני לא רוצה להגיד את השם שלה בקול רם, אבל אם תשלם לה, תקבל כל מספר שאתה רוצה" (זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך דאז, פברואר 2010).

הערכות שווי ידועות באלסטיות שלהן. לעיתים קרובות מדי מתברר כי התוצאות של הערכת השווי מתאימות באופן חשוד לצרכים של מזמין ההצעה. כשעושים עסקת בעלי עניין (טיב טעם), כשיוצאים להנפקה (זוכרים את הערכת השווי לאגרקסקו שנתנה לה שווי של 109 מיליון אירו?) או כשקונים נכס (ישראייר) - איכשהו תמיד מעריכי השווי יודעים לסדר את הקוביות כמו שצריך.

עם או בלי קשר לכך, למאיר שמיר, הבעלים של מבטח שמיר, יש בעיה. בדיוק לפני שנה הוא הסביר לכל מי שרצה לשמוע שהשווי של תנובה גבוה. דירקטוריון מבטח שמיר התלבט אז לגבי העסקה למכירת מניות תנובה לבנק לאומי, כי אולי ההצעה של לאומי נמוכה מדי. שמיר דרש כי אנשים מטעמו יעשו הערכת שווי, ורשמית זו אפילו הייתה הסיבה לפיצוץ העסקה עם לאומי.

חלפו מספר חודשים, ולפתע הפוזיציה של שמיר התהפכה. "מחאת הקוטג'" באה לעולם, זהבית כהן הודחה, תנובה הפכה מבחינת אייפקס מנכס לנטל, ושמיר הפך ממוכר לקונה. קודם, כמוכר, הוא רצה למכור את תנובה ביוקר - אבל עכשיו, כקונה, יש לו כמובן אינטרס אחר: לקנות בזול.

גם מעריכי השווי קוראים עיתונים

אז מה עושים? פשוט מאוד, מזמינים הערכת שווי חדשה. שמיר לא נולד אתמול וגם לא זקוק לזוהר גושן שיסביר לו איך התחום עובד. הוא אפילו לא צריך להגיד במפורש איזה מספר הוא רוצה לקבל, הרי גם מעריכי השווי יודעים לקרוא עיתונים.

וכך, כצפוי, בדוחות מבטח שמיר שהתפרסמו אתמול (ב') מופיעה הערכת שווי חדשה לתנובה. ובאופן אובייקטיבי לחלוטין, על בסיס הנחות מנומקות ושימוש במתודולוגיות מקובלות, הגיעו מעריכי השווי מחברת גיזה-זינגר-אבן, פירמה מכובדת ובעלת מוניטין מצוין, מהשורה הראשונה של מעריכי השווי, למסקנה שלפיה שוויה של תנובה כעת הוא 5 מיליארד שקל - שווי המשקף ירידה דרמטית של עשרות אחוזים מהשווי שנקבע בעסקת לאומי. ויש לכך גם סיבה נהדרת: המחאה החברתית שפגעה בתוצאות הכספיות.

במקרה, לגמרי במקרה, זוהי בדיוק התוצאה המתאימה לשמיר, שהאינטרס המובהק שלו הוא, כאמור, הערכת שווי נמוכה ככל הניתן. בקרוב מאוד הוא יניח על שולחנו של ניקו הנסן, מנהל ועדת ההשקעות של קרן אייפקס, הצעה לרכישת השליטה בתנובה, והשווי של החברה בהערכת השווי המוזמנת של מבטח שמיר יהיה מבחינתו עמדת הפתיחה של המשא-ומתן.

כל זאת כדי לומר שלא היינו ממהרים להתרגש מכותרות לפיהן המחאה החברתית היא שחתכה את שווי תנובה. גמישותן של הערכות שווי היא סוד גלוי, וגם אם מתנוססת על הנייר חותמת יפה - צריך לקחת את המספרים הללו בעירבון מוגבל.

קרוב לוודאי שהעסקה לרכישת תנובה תיסגר בסופו של דבר על בסיס סכום גבוה יותר, ושמיר יסביר זאת בכך שהוא שילם פרמיית שליטה.