הישראלי מרוויח 4,000 ד' בחודש פחות מהאוסטרלי - ומשלם פי 2 מס דלק

האמריקני מרוויח 3,916 דולר בחודש בממוצע - ומשלם רק 14% מס דלק ■ צפו בטבלה: מס דלק ושכר ממוצע - השוואה בין מדינות נבחרות ■ החדשות הטובות: מצבנו קצת יותר טוב משל הצ'כים. רק מהם

האם טענות הנהגים הישראלים על מס מופרז שהם משלמים על הדלק מוצדקות? בדיקת שיעור המס הכולל על הדלק בישראל בהשוואה למדינות נבחרות בעולם המערבי מגלה שהישראלי אכן משלם שיעורי מס גבוהים בהשוואה לארה"ב, אוסטרליה וקנדה, אך שיעור מס דומה בהשוואה למדינות רבות באירופה. עם זאת, השכר הממוצע במדינות מערב אירופה גבוה מבישראל, כלומר כוח הקנייה של האירופי גדול מזה של הישראלי.

בישראל, לאחר התייקרות הדלק הלילה, יעמוד שיעור המס על 51.5% מהמחיר הכולל, בעוד שהשכר הממוצע הינו 2,386 דולר בחודש. ההשוואה לארה"ב היא אולי המקוממת ביותר, שכן השכר הממוצע שם הינו כמעט 4,000 דולר ושיעור מס הדלק עומד על 14% בלבד (מדובר בנתון ממוצע ארצי כיוון שמחירי הדלק ושיעורי המס בארה"ב משתנים בין מדינה למדינה).

באוסטרליה וקנדה משלמים קצת יות מ-30% מס על הדלק, וגם שם השכר הממוצע גבוה בהרבה מאשר בישראל. במערב אירופה שיעורי מס הדלק גבוהים מבישראל ומגיעים אפילו ל-60% בבריטניה, אולם השכר הממוצע גבוה יותר בהשוואה לישראל. כך, כוח הקנייה של הבריטי גדול פי 1.6 מזה של הישראלי, וכוח הקנייה של הגרמני גדול פי 2.5 מזה של הישראלי.

מי שבכל זאת מחפש נחמה יכול למצוא אותה במדינות כמו פורטוגל וצ'כיה. שיעורי מס הדלק שם גבוהים מבישראל והשכר הממוצע גבוה רק במעט במקרה של פורטוגל, ואפילו נמוך מהשכר הממוצע בישראל במקרה של צ'כיה.

שיעור מס הדלק במדינות שונות
 שיעור מס הדלק במדינות שונות