אסתר לבנון: "מוטרדת מהמצב, אנו מחפשים פתרונות"

מנכ"לית הבורסה מאמינה שהירידה החדה במחזורי המסחר נובעת בעיקר מאובדן העניין של הזרים

אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה, מודעת היטב לירידה בפופולריות של הבורסה באחד העם. "אני מוטרדת מהמצב. אנחנו מנסים למצוא פתרונות בכל מיני דרכים", היא אומרת בראיון מיוחד ל"גלובס".

עם זאת, לבנון ממהרת להדגיש כי הידלדלות המחזורים היא בעיה בכל שוקי העולם (ראו טבלה). "לפי נתוני פדרציית הבורסות, כל הבורסות בעולם, למעט המזרח הרחוק, חוו ירידת מחזורים דרמטית. אנחנו לא יוצאי דופן".

- ממה נובעת המגמה הזו?

"המשבר באירופה והבעיות בשוק האמריקני גרמו לנדידה של כסף מאירופה וארה"ב למזרח. בשורה התחתונה, המחזור העולמי כמעט שלא השתנה, אך בעוד שמתחילת השנה המחזורים באירופה התאוששו, אצלנו בתל אביב הם נשארו נמוכים.

"עובדה נוספת שמשפיעה על המחזורים היא הגופים הזרים", מוסיפה לבנון, "אלה הקטינו את הפעילות כתוצאה מהמצב הגיאו-פוליטי שהתחיל באביב הערבי. בנוסף, גם האירוע החיובי לכאורה, של מעבר ישראל ממשק מתפתח למשק מפותח במדדי חברת MSCI, השפיע דווקא לרעה. במדדים החדשים ישראל לוקחת חלק קטן, ומתברר שיש קשר בין הרכב המדד לפעילות הזרים. אנחנו פשוט לא בפוקוס שלהם יותר. נפלנו בין הכיסאות כי אנחנו לא משק מתפתח, אבל בתור משק מפותח אנחנו קטנים מדי ולא נכללים במדדים שעל פיהם עובדים הזרים".

- מה בדבר העלייה בהיקפי הרגולציה?

"יש עודף רגולציה על יועצי ההשקעות בבנקים ועל הגופים המוסדיים שוודאי לא תורמת. זה משפיע על הגופים זרים, כיוון שלא רק שהם לא יוזמים השקעה בישראל, הברוקרים עצמם נמנעים מזה בגלל הרגולציה".

- איך אפשר בכל זאת להביא את המשקיעים הזרים לישראל?

"אם נמצא פה נפט ונעשה שלום במזה"ת הם בהחלט יחזרו. כיוון שאת שני אלה אני לא יודעת איך עושים, פנינו ליוזמות אחרות.

"התחלנו למשל בפרויקט עם בלומברג, ולדעתי הוא אחד הצעדים החשובים שנעשה, כיוון שאין לנו אנשי שיווק והמשאבים שלנו מוגבלים", היא אומרת. "לפרויקט שלושה רבדים: פרסום נתוני המסחר של בורסת תל אביב על מסכי הטלוויזיה בערוץ בלומברג; ביצוע ראיונות בערוץ של בלומברג עם דמויות מפתח בכלכלה הישראלית; וראיון חודשי של כתבי בלומברג עם אחד המנכ"לים של החברות הציבוריות בישראל. הפעולות האלה מגבירות את המודעות בחו"ל לשוק המקומי, וחברי הבורסה הזרים כבר מעידים שיש לכך השפעה טובה".

- מתוכננים צעדים נוספים, שאינם שיווקיים, כדי לשפר את המצב?

"אנו בוחנים בניית מכשירים חדשים בשוק הנגזרים. הם אולי לא יגדילו נזילות, אבל בהחלט יכולים למנוע את המשך ירידת מחזורי המסחר. מדובר במכשירים חדשים שאני מקווה שיעשו לשוק המניות מה שתעודות הסל על מדדי התל בונד עשו לשוק האג"ח הקונצרניות. בנוסף, התחלנו בסבב שיחות עם גורמים בשוק, ואני פתוחה לשמוע כל הצעה".

- מה לגבי הקלות לחברות שנסחרות בחו"ל ושרוצות להירשם למסחר בארץ?

"אני לא יכולה להכריח חברה להיסחר כאן, ואני לא יכולה לתת לה יותר הקלות מאשר לחברה ישראלית דואלית".

22
 22