כך נחזיר את המשקיעים הזרים

חרף הזעזועים הפוליטיים, חרף ההידוק הרגולטורי, קו שיווק לאחד העם

הכל יודעים שמזה תקופה ארוכה פעילות המשקיעים הזרים בשוק המניות המקומי דלילה. למעשה, נראה כי גריעת מדדי המניות המקומיים ממדד השווקים המתפתחים במאי 2010, וסיווגם כמדדי שוק מפותחים, התבררה כבומרנג עבור הבורסה התל אביבית. המחסור במשקיעים זרים בבורסה הוא קריטי בתקופה בה "אפקט המגרש הביתי" של הגופים המוסדיים ושל המשקיעים המקומיים בכלל הולך ומתפוגג, כחלק מהבשלה של תהליך - בריא כשלעצמו - של הוצאת כספים להשקעות בחו"ל.

בסיטואציה הנוכחית, ראוי לשאול כיצד ניתן לעודד באופן אקטיבי כניסה מאסיבית של משקיעים זרים לשוק המקומי. הזרים מודאגים מההתפתחויות הפוליטיות במזרח התיכון, וכמו הפעילים המקומיים גם הם עוקבים אחר הצונאמי הרגולטורי בענפי המשק השונים ומצביעים ברגליים - החוצה מישראל.

ובכל זאת, למרות החסרונות הללו, המשק הישראלי נהנה מיתרונות רבים: הוא משיג צמיחה כלכלית מואצת ביחס לשווקים מפותחים מקבילים, מדיניות פיסקאלית אמינה, דירוג חוב גבוה וכן נגיד בנק מרכזי בעל שם עולמי. יש צורך, אם כן, לקחת את העוצמות היחסיות ולמנף אותן על מנת למשוך לכאן שוב את הזרים.

השוק המקומי בולט גם במבחן התוצאה. לפי מחקר של בלומברג שפורסם באחרונה, התשואה השנתית של ת"א 25 בעשור האחרון (נכון לאמצע פברואר) עמדה על 7.6%, וזוהי התשואה הגבוהה ביותר בקרב 24 מדדי מניות בשווקים מפותחים (במונחי תשואה משוקללת סטיית תקן).

לחרוש את השווקים הגלובליים

עידוד משקיעים זרים לפעול בשוק המניות המקומי הוא אתגר ויעד אסטרטגי מהמעלה הראשונה עבור הגורמים הכלכליים הרלוונטיים במדינה. במידה שלא יתבצע תעדוף מיידי של יעד אסטרטגי זה תדעך הבורסה המקומית על כל המשמעויות הנגזרות מכך. לכן, על הבורסה, משרד האוצר ובנק ישראל להקים צוות משימה ייעודי שמשימתו תהיה להביא לגידול משמעותי בנפחי הפעילות של הזרים כאן. הצוות הייעודי צריך לרכז משאבים פיננסיים משמעותיים תוך השקת תוכנית שיווקית מקיפה.

הצוות ימפה את היתרונות וההזדמנויות הקיימים בהשקעה בשוק המקומי ביחס לשווקים אלטרנטיביים, ובמקביל יתמודד עם האתגרים והאיומים הטמונים בהשקעה כאן.

הצוות הייעודי נדרש לחרוש את השווקים הגלובליים ברוד שואו חסר תקדים, כך שבסופו חלק מרכזי מליבת המערכת הפיננסית הגלובלית תיחשף לעולם ההזדמנויות כאן, ותעודכן באופן רציף בהתפתחויות הכלכליות בזירה המקומית.

כשמדינת ישראל גייסה באחרונה אג"ח בשוקי חו"ל ההנפקה זכתה להצלחה נאה, והוכיחה שקיים ביקוש לחוב ישראלי על אף אי הבהירות הפוליטית. כך שלא ניתן לפטור את הירידה בפעילות הזרים כאן רק במצב האזורי.

האנומליה בין ביצועי הכלכלה המקומית ביחס לשווקים מרכזיים בעולם, חייבת להיסגר, וזה לא יקרה מעצמו אלא רק בעזרת שיווק חכם ואינטנסיבי.

הכותב הוא אסטרטג ראשי בקבוצת איילון