קנדל: "הבת שלי שאלה אם לקנות דירה - אמרתי לה לחכות"

ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה תוקף את מבצעי הקבלנים בפסגת הנדל"ן של "גלובס": "השיפורים שהקבלנים מציעים בתוך הדירה לא שווים. הקונים רוצים דירה, לא מטבח" ■ ראש עיריית חדרה: "פסגת הנדל"ן היום היא חדרה"

"כשהבת שלי שאלה אותי לאחרונה אם לקנות דירה, אמרתי לה שכדאי לה לחכות ולא לקנות עכשיו. לפי דעתנו המחירים כיום הם לא במצב של שיווי משקל" - כך אמר היום (ב') פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, בפסגת הנדל"ן של "גלובס". קנדל הוסיף כי "הממשלה פועלת, מחויבת ותפעל להורדת מחירי הדיור. השאלה אם זה יקרה מיד או בהדרגה".

קנדל ציין כי הממשלה "תפעיל את כל הכלים שברשותה כדי להוריד את המחירים לרמת שיווי משקל", והוסיף כי "מצד המוכרים, לנסות לחכות שהמחירים יעלו זה אפשרי אבל זה לא מסתדר עם מדיניות הממשלה שפועלת להורדתם בהתאם לדרישת הציבור".

קנדל תקף את מבצעי הקבלנים ואמר: "השיפורים שהקבלנים מציעים בתוך הדירה לא שווים. הקונים רוצים דירה, הם לא רוצים מטבח". קנדל עקץ את אלה שתוקפים את משרד השיכון בגין שיווקי קרקעות באזורים שאינם אזורי ביקוש, ואמר: "באזורי הביקוש הגדולים אין עתודות קרקע בכמויות גדולות, אבל יש לנו עתודות קרקע נסתרות בתוך מתחמים שנבנו בשנות ה-30 - אנחנו יכולים לשפר את המצב בתחום הזה וקוראים לזה התחדשות עירונית".

"פסגת הנדל"ן היום היא חדרה"

בפסגה התקיים גם פאנל בהשתתפות עו"ד ליטל גינדי-מטלון, מנכ"ל ובעלים משותף של גינדי החזקות; בנצי ליברמן, מנהל מינהל מקרקעי ישראל; אבי מאור, מנכ"ל קבוצת חנן מור; חיים אביטן, ראש עיריית חדרה; מרים פיירברג, ראש עיריית נתניה; בני וקנין, ראש עיריית אשקלון; דב צור, ראש עיריית ראשון לציון.

ראשי הערים נשאלו אם הקבלנים מתייעצים איתם בשיווק ובבנייה בשטח המוניציפלי שלהם. לדברי מרים פיירברג ראש עיריית נתניה, "בנתניה אני לא רואה שיש למדינה עתודות קרקע, ואם ייצאו בעתיד הקרוב זה יהיה רק במסגרת הסכמים עם המועצות האזוריות. אני לא מאמינה שיזם יבנה משהו בעיר שלי שאני לא רוצה לבנות - זה לא יקרה".

בני וקנין, ראש עיריית אשקלון, הוסיף כי "משרד השיכון אומר שהוא משווק קרקעות, אבל נכון להיום כמעט ולא שווקו באשקלון מתחמים של המשרד. יש להגביר את הפיתוח, התכנון וגם השיווק של קרקעות כאלה. לעומת משרד השיכון, עם השוק הפתוח אנחנו עובדים הרבה יותר טוב - עד 80% מהקרקעות ששווקו באשקלון בשנים האחרונות היו מהשוק הפרטי".

חיים אביטן, ראש עיריית חדרה, אמר כי "פסגת הנדל"ן היום היא חדרה - יש שם הזדמנות אדירה. חדרה הפכה לאחת הערים המובילות בתחום הנדל"ן היום. יש 30 אלף דונם של עתודות קרקע, המרחק לת"א הוא סביר מאוד ואנחנו מציעים כיום דיור ציבורי, לזוגות צעירים ובהתאם לסיסמה של צדק חברתי. אני בחדרה בונה עיר במרכז מדינת ישראל והרכישה וההשקעה בחדרה כיום היא אטרקטיבית מאוד - תבואו ותראו".

לדברי דב צור, ראש עיריית ראשון לציון, "אני לא מכיר אף עיר שהיא רק אזור תעשיה, ברור שאני רוצה בנייה למגורים אבל אין מגורים ללא תעסוקה. כל מה שהממשלה אומרת שהיא עושה למען הורדת מחירי הדירות לא מגיע לשטח - והקבלנים מבינים את זה. אם לא תהיה הידברות של הממשלה עם ראשי הערים, כל מה שהם מתכננים לא ייצא אל הפועל".

בנצי ליברמן, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, אמר בפאנל כי "אין ספק שהחיבור בין הממשלה לרשויות המקומיות לוקה בחסר. אני מבין ומקבל את הטענות של ראשי הערים ששמענו כאן - חייבים להוביל מהלכים יחד עם הרשויות. התפיסה של המינהל היא 'יש לך קרקע - תשווק אותה'; התפיסה של ראשי הערים היא קצת אחרת וחייבים למצוא את האיזון הנכון".

ליטל גינדי-מטלון, מנכ"ל ובעלים משותף של גינדי החזקות, התייחסה לצעדים מידיים בהם ניתן לנקוט כדי להוזיל את הדירות: "מה שקרה עם ההגבלות על הבנקים בשנה האחרונה היה גול עצמי. זה הקטין את התחרות ופגעה ביזמים. כדי להוזיל את המחירים צריך משהו גדול, אקמול לא יעזור פה".