דליה איציק: שלי יחימוביץ' מתנשאת, מלאת פוזה, משתפת פעולה עם הליכוד; מי שמצפה ממנה יתאכזב

הצצה ראשונה למגזין ליידי שיחולק הערב למנויי "גלובס" ■ חברות הכנסת מדברות: האם תיתכן סולידריות נשית בפוליטיקה? ■ רונית תירוש: "יחימוביץ' תמיד תעשה ההפך מכולם כי היא יודעת שזה יביא לה כותרות"

בחודשים האחרונים נדמה היה שהבעתה מהדרת הנשים הצליחה לחבר בין חברות כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית. כמעט כולן השמיעו את קולן, לראשונה נוצר הרושם שמתהווה אחוות נשים חסרת תקדים. אבל דווקא בקדנציה שבה נרשם מספר חברות הכנסת הגדול ביותר מאז קום המדינה, 24, לכאורה הזדמנות ראשונה ויוצאת דופן לשיתוף פעולה אמיתי, הנציגות הפרלמנטריות מתקשות לעבוד יחד.

ניסינו לבדוק האם תיתכן סולידריות נשית בפוליטיקה, וגילינו כי השיוך המגדרי לא מצליח להאפיל על ההשתייכות המפלגתית. ח"כית דליה איציק, לשעבר יו"ר הכנסת ומי שחותרת לתפקיד נשיאת המדינה, טוענת שדווקא מי שנחשבת למקדמת נשים, ח"כית שלי יחימוביץ', עושה בפועל את ההפך.

"שלי תמיד מתהדרת שהיא בעד נשים, אבל בהצבעה על הנשיאות היא הצביעה נגד חברת המפלגה שלה, קולט אביטל. היא אישה מאוד מתנשאת, ויש דברים שאני לא מצליחה להבין למה היא עושה אותם. יש לי יחסים טובים כמעט עם כל חברות הכנסת, אבל איתה אין שום סולידריות.

"בחיים הפוליטיים אפשר להיות יריבים ואחר כך להסתדר אחת עם השנייה ולאהוב זו את זו, אבל לא עם שלי. אני לא מעריכה אותה, הרבה ממה שהיא עושה זה פוזה. התקשורת בנתה סביבה עולם של דימויים, והיא יודעת להשתמש במדיום התקשורתי היטב, אבל היא בורחת בהצבעות אי אמון, היא משתפת פעולה עם הליכוד, ומי שמצפה ממנה למשהו בגלל שהיא אישה, רק יתאכזב".

שרת החקלאות אורית נוקד (סיעת העצמאות), עד לאחרונה חברתה של יחימוביץ' למפלגה ושותפתה לכמה מהלכים, מנסחת בדיפלומטיות: "היא נבחרה לראשות העבודה בזכות מי שהיא, ואני לא בטוחה שזה הנושא הנשי". ח"כית רונית תירוש (קדימה) מספרת על חוק למען נשים שהיה אמור לעבור בכנסת, "וכולן הצביעו בעדו חוץ ממנה. אחרי ההצבעה ניגשתי אליה ושאלתי, 'למה לא הצבעת? למה לא תמכת?', והיא ענתה לי בצורה לא יפה, 'אני לא צריכה לתת לך דין וחשבון'. היא סוליסטית, ולא מעניין אותה אף אחד. בכל נושא, בכל הצעת חוק, היא תמיד תעשה ההפך מכולם, כי היא יודעת שזה יביא לה כותרות".

יחימוביץ' היא היחידה שסירבה לקחת חלק בכתבה רבת משתתפות. עופר קורנפלד, ראש המטה שלה, מסר בשמה: "יחימוביץ' מסורה זה שנים למאבק לשוויון נשים, והיא פמיניסטית מוצהרת ועקבית בלי קשר לאופנות ולטרנדים. אחת התכונות הבולטות שלה היא היכולת הנדירה ליצור בריתות, חברויות ושיתופי פעולה, אשר הפכו אותה ליו"ר העבודה ולמחוקקת מס' 1 (היא חוקקה עד כה 39 חוקים). את הבריתות האלה מקיימת יחימוביץ' עם שותפים ראויים מכל קצוות הקשת הפוליטית".

*** הכתבה המלאה - במגזין ליידי שיחולק הערב (ג') למנויי "גלובס"