עברה עיקור, נכנסה להריון - ותפוצה ב-130 אלף שקל

לאחר לידת ילדה התשיעי, האישה עברה ניתוח לקשירת חצוצרות בבי"ח רמב"ם - ובכל זאת נכנסה להיריון לאחר מספר שבועות ■ המדינה, ביה"ח וקופ"ח כללית יפצו

ילדים זה שמחה? בני-זוג מאזור הצפון, להם 9 ילדים, תבעו את בית-החולים רמב"ם בחיפה בשל ניתוח לקשירת חצוצרות שכשל - ובעקבותיו נולד ילדם העשירי. בית משפט השלום בחיפה החליט היום (ד') כי טענתם מוצדקת, וכי על המדינה, האחראית על בית-החולים רמב"ם, ועל קופת-חולים כללית לפצותם בכ-130 אלף שקל.

לאחר לידת ילדם התשיעי פנו בני-הזוג לבית-החולים על מנת למצוא פתרון שימנע באופן סופי הריונות נוספים. לאישה הוצע על-ידי רופאי קופת-החולים לעבור ניתוח לעיקור על-ידי קשירת חצוצרות. האישה עברה את הניתוח בבית-החולים רמב"ם, וזאת - לפי פסיקת בית המשפט - מבלי שהוסבר לה כי קיים סיכוי נמוך שבכל זאת תוכל להיכנס להריון.

השבועות חלפו, ובני-הזוג החלו לקיים יחסי מין לא מוגנים מתוך ידיעה ומחשבה שאין באפשרותם להיכנס להיריון נוסף. לאחר מספר חודשים פנתה האישה לקופת-החולים, משום שחשה בתחושות שהיו מוכרות לה מההריונות הקודמים. הרופאה במקום הבהירה לה כי אין סיכוי שהיא בהיריון ורשמה לה מספר תרופות שעליה לקחת.

רק לאחר מספר שבועות נוספים, ולאחר שבעלה התעקש כי תעבור בדיקות דם, התגלה כי האישה נושאת ברחמה את ילדם העשירי. ההורים ההמומים החליטו לפנות לבית המשפט, משום שלטענתם לא קיבלו את ההסבר הנדרש, לפיו קיים סיכוי תיאורטי שקשירת החצוצרות לא תצלח.

למרות הניתוח: סיכוי של 0.13%-1.3% להיכנס להיריון

מומחה שבדק את המקרה מטעם בית המשפט הצהיר כי עיקור על-ידי חסימת החצוצרות הוא פעולה כירורגית, וכי ידועות פרוצדורות שונות. כמו כן, המומחה הבהיר כי העקרות בעקבות הניתוח אינה מוחלטת, וכי שכיחות הכישלונות - משמע ההריונות הלא רצויים לאחר הליך שכזה - נעה בין 0.13%-1.3% ממהמקרים.

"לא נאמר לי דבר על סיכונים של כניסה אפשרית נוספת להריון", אמרה האם המופתעת לבית המשפט. "הייתי בטוחה שלא אוכל להרות שוב. לא קיבלתי שום הנחיה לנקוט בזהירות כלשהי. אם הייתי יודעת שזה כך - כלל לא הייתי עושה את הניתוח לעיקור. בשביל מה?".

הפיצוי שנקבע על-ידי בית המשפט מסתכם בסך כ-130 אלף שקל. מדובר בפסק דין תקדימי בגין פגיעה באוטונומיה של בני-זוג, וזאת במקרה שבו נולד ילד ללא מום או בעיה רפואית כלשהי. למרבה המזל, ילדם העשירי של בני-הזוג נולד בריא ושלם במשקל של 3.600 ק"ג.