חברת החשמל: תנו 100 אלף שקל לעובד - ונתמוך ברפורמה

ההנהלה מציעה: פרישה של 2,000 עובדים מעל גיל 50 עם פיצויי פיטורים בעלות של 1.65 מיליון שקל לעובד, וכן פיצוי לעובדים הנשארים תמורת ויתור על חשמל חינם ■ ועד העובדים דורש הרבה יותר ■ הפער בין ההצעות: 3-5 מיליארד שקל

ועד עובדי חברת החשמל דורש מענק חד פעמי של 100 אלף שקל לכל עובדי החברה תמורת הסכמתם לרפורמה. הדרישה הועלתה כחלק מהצעה נגדית להצעת הנהלת החברה בדיונים על רפורמה בחברה. הפער בעלויות ההצעות נאמד ב-3-5 מיליארד שקל.

המגעים לרפורמה בחברת החשמל צפויים להתחדש בקרוב לאחר שהופסקו בתחילת השנה. עד כה הושגה הסכמה רק על השלב הראשון ברפורמה, השינוי המבני הכולל הפרטה חלקית של חלק מתחנות הכוח של החברה. בשלב הנוכחי, דנים הצדדים בתוכנית ההתייעלות, בהנהגת גמישות ניהולית ובמציאת פתרון למצב הפיננסי הקשה של החברה. במרכז המו"מ עומדת התמורה שיקבלו כ-13 אלף עובדי החברה בעבור הסכמתם לרפורמה.

בנובמבר הגיש מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן את הצעת הנהלת החברה, ללא תיאום עם האוצר והממשלה. מדובר בתוכנית פרישה המונית המיועדת ל-2,000 מעובדי החברה שעברו את גיל 50 ועבדו בחברה יותר מ-25 שנה. עובדים אלה יהיו זכאים לפי הצעת ההנהלה לפיצויי פיטורים בשיעור 150% בעלות ממוצעת של 1.65 מיליון שקל לעובד או כ-3.5 מיליארד שקל בסך הכול. בנוסף הציע גליקמן פיצוי כספי תמורת ויתור על הטבת החשמל חינם ופיצוי לעובדים הנשארים. להערכת גורמים המעורבים במו"מ העלות של ההצעה תגיע ל-5 מיליארד שקל.

עלות הצעתו של ועד עובדי חברת החשמל, בהובלת יו"ר המזכירות הארצית מיקו צרפתי, נאמדת ב-8-10 מיליארד שקל. במרכז ההצעה עומדות שלוש דרישות עיקריות שהמדינה מסרבת לקבל לפי שעה. הראשונה היא למענק חתימה בגובה של 100 אלף שקל לכל אחד מהעובדים שיישארו בחברה אחרי הפרישה ההמונית. מדובר בדרישה המבוססת על התקדים ששולם לעובדי הנמלים תמורת הסכמתם לפיצול רשות הנמלים ב-2004.

הדרישה השנייה של הוועד היא לתוספת משמעותית לפנסיה של העובדים הנשארים, במתכונת של אנונה. לפי הצעת הוועד יוקצה סכום כסף הנאמד במיליארדים ומתוכו יוכלו העובדים לקבל תוספת חודשית של כ-3,000 שקל בממוצע לקצבת הפנסיה שלהם.

הדרישה השלישית של הוועד היא להגדיל את שיעור פיצויי הפיטורים לעובדים הפורשים מ-150% ל-180%. הדרישה הזו מתבססת על כך שפיצויים בהיקף 150% שולמו כבר בעבר במסגרת הסדרי פרישה מרצון של העובדים - מבלי שהעובדים נתנו כל תמורה.

מוועד העובדים נמסר בתגובה: "ועד העובדים לא ייגרר לניהול מו"מ דרך התקשורת ועל בסיס נתונים מגמתיים ומעוותים המודלפים למטרות הסתה נגד עובדי החברה. האוצר מנסה לעשות שוב ספין על גב העובדים כדי לכסות על הטעויות שלו, אשר גרמו לעלייה הדרמטית במחירי החשמל ולמשבר החמור במשק החשמל. עדיף היה לנציגי הממשלה לזמן סוף סוף ישיבת מו"מ במקום לעסוק במרדף אחרי כותרות".

חשמל
 חשמל