אל תפספסו: טיפים שיחסכו לכם כסף בתשלומי ארנונה

החודש מסתיימת תקופת ההשגות הרשמית על תעריפי הארנונה העירוניים ■ קו פתוח שהפעיל "גלובס", בשיתוף מומחים מחברת "ערך", נתן תשובות שיכולות לחסוך כסף לכל אחד ■ לפניכם מקבץ ממצה

יש לי עסק שצמוד אליו מחסן. מה צריך להיות בסיס החישוב של חיוב הארנונה בגינו? (חביבה, תל-אביב)

בתחום זה ניתן לעשות תכנון מס, ועל ידי כך להפחית את עלויות הארנונה במידה בהחלט ניכרת. לפי צו הארנונה בתל אביב, למשל, מחסן הצמוד לעסק ומשמש את העסק, יחויב לפי תעריף שבו מסווג העסק - מסחר, או סיווג אחר (אם לעסק סיווג אחר). מצב זה נכון כשמדובר בנכס שבו השטח המשרת את הפעילות המסחרית גדול באופן מובהק וברור משטח המחסן. לעומת זאת - אם המחסן לא צמוד לעסק, או שהעיסוק העיקרי הוא אחסון, אז יחויב הנכס בתעריף אחסון. חשוב לזכור, עם זאת, שמחסן ששטחו עד 100 מ"ר, יחויב בתעריף מסחר.

מה שיעור ההנחה לנכים בארנונה למגורים, מה שיעורן ומי עוד זכאי? (יצחק מירושלים)

בכל הרשויות המקומיות זכאים נכים להנחות ארנונה, זאת לפי חוק ההסדרים במשק משנת 1993. ככלל, ניתן לומר שבכל מקרה שבו תושב מקבל קצבת נכות מהביטוח הלאומי, הוא זכאי להנחה גם בתשלום הארנונה. למעשה, גם מי שהוכר כנכה ולא מקבל קצבה מהביטוח הלאומי, זכאי להנחה, אולם בשיעור נמוך מתושב המקבל קצבה. יש קבוצות נוספות הזכאיות בהנחות ארנונה למגורים: עולים חדשים, עיוורים, ניצולי שואה ונפגעי פעולות איבה.

הארנונה מתייקרת כל שנה, האם ההתייקרות חוקית? (אלדד מיבנה)

יש נוסחה להתייקרות ארנונה והיא מבוססת על עליית מדד המחירים לצרכן, ועל העלאת השכר הציבורי (80% מהממוצע ביניהם). בשנת 2012 אפשרה הנוסחה העלאה בשיעור 3.1%, בשנת 2011 בשיעור 1.4%, ובשנת 2010 בשיעור 1.63%. מעבר להעלאה המותרת על פי הנוסחה, פונות הרשויות המקומיות לשר הפנים ולשר האוצר בבקשות בקשות מיוחדות, ברוב המקרים הבקשה היא להעלאה נוספת מעבר לנוסחה. בשנת 2010 הגישה עיריית ראשון לציון בקשה להפחתת הארנונה למגורים.

כבעל עסק, לאיזו הנחה אני יכול לצפות על העסק שבבעלותי? (אפרים מירושלים)

מסתבר שגם עסקים זכאים לקבל הנחות בתשלום הארנונה הנקובה בצו הארנונה של כל עיר ועיר. אלא שהנחות אלו מצומצמות ומוגבלות למדי - העיקרון המנחה בהן הוא שהעסק קטן, שפעילותו העסקית מצומצמת, ושהוא הסובל מקשיים כספיים. בירושלים, למשל, התנאי הוא ששטח הנכס יהיה קטן - לא ישתרע על יותר מ-75 מ"ר, שגיל בעלי הנכס גבוה מ-65 (אם הוא גבר) ו-60 אם הבעלים היא אישה, והמחזור העסקי בעסק קטן מ-300 אלף שקלים בכל שנה.

האם יש בסיס חוקי לדרישה מהעירייה שתפחית את גובה הארנונה שאני משלם, משום שקיימת באזור המגורים שלי בעיית חניה גדולה? (שאול מחיפה)

בעיית חניה אינה מהווה עילה להפחתת ארנונה. ארנונה היא מס ולא אגרה. לפי החוק הנהוג בישראל תמורת אגרה, אזרחים מקבלים שרות - ולכן אם השירות לא ניתן להם, מותר להם שלא לשלם אותה. מס, לעומת זאת, יש לשלם ללא תלות בקבלת שרות או מוצר. לכן, שאול יכול וצריך לפנות לעיריית חיפה ולדרוש את הסדרת החניה באזור שבו הוא מתגורר. עם זאת העובדה שיש באזור מגוריו בעיית חניה, ואפילו אם קשה למצוא בו חנייה באופן חמור במיוחד, זו אינה עילה להפחתה בתשלום ארנונה.

אני בעלת עסק וחייבת לעירייה ארנונה על שנים קודמות, העירייה לא פועלת לגבות את החוב, האם אני יכולה להיות רגועה ביחס לחוב או שכדאי לי לפנות ביוזמתי להסדיר את הנושא? (צביה מרמת גן)

החובות לרשויות המקומיות צוברים הרבה יותר מהצמדה למדד - ריבית גבוהה ביותר בגובה 9% שנתי המחושב ברמה חודשית. החוב צומח ב-1% לחודש (בגלל המדד). אם אין לך טענה מיוחדת ביחס לחוב בעבר ולא התחלת לפעול לביטולו, הרי שהכדאיות בהשארת המצב כפי שהוא מוטלת בספק. חשוב להדגיש שאם תושב משלם ארנונה גבוהה מהנדרש, הכסף יושב לו צמוד למדד אולם בתוספת 6% בלבד. למותר לציין שאם החוב אינו חוקי, הרי שביטולו יגרור גם את ביטול הריבית וההצמדה.

מה כדאי לי לבדוק כתושב העיר, כאשר אני מקבל את שובר הארנונה לתשלום? (דוד מנתניה)

גובה הארנונה מושפע ממספר מרכיבים. רכיב אחד הוא שטח (ניתן להזמין מדידה על מנת לוודא אם החיוב מדויק - זה שרות שעולה כסף, אולם לעיתים התוצאה מצדיקה את ההוצאה). רכיב שני הוא האזור - כמעט בכל הרשויות מוגדרים תעריפים לפי אזורים, שההבדלים ביניהם גדולים. רכיב שלישי הוא סוג הבניין, רבים אינם מודעים לרכיב זה. בת"א, למשל, מבחין צו הארנונה בין 8 סוגי מבנים ובהם: בית צמוד קרקע, דירה בבנייה רוויה, קוטג'ים ומבנה עץ. בעיריית ירושלים יש 4 סוגי מבנים. בדיקה אם הסוג המצוין בשובר מתאימה למצב בפועל, יכולה לחסוך סכומי ארנונה ניכרים.

קיבלתי דרישה לתשלום רטרואקטיבי על בית, עד כמה אחורה מותר לעירייה לחייב אותי? (יעקב, בני-ברק)

הרשויות המקומיות רשאיות ונוהגות לחייב בארנונה רטרואקטיבית עד 7 שנים לאחור. לאחרונה צמצם ביה"מ העליון את האפשרות, דרך פסיקתו בעניין תביעה נגד חברת החשמל. העליון פסק שאם התקבל אישור לבנייה, אולם השטח לא חויב בפועל - כלומר מחלקת ההנדסה לא דיווחה למחלקת ארנונה - תתקשה הרשות המקומית להטיל חיוב רטרואקטיבי. במקרה של בנייה ללא היתר - הרשות תוכל לתבוע את הארנונה רטרואקטיבית. במקרה שהרשות המקומית משנה את סיווג הארנונה בדיעבד, ומבקשת להחיל אותו על שנים קודמות, יש סיכוי להפחית את החיוב בגין השנים הקודמות.