נציב תלונות הציבור על שופטים קיבל תלונת אומ"ץ נגד פינקלשטיין

‎‎השופט המחוזי מנחם פינקלשטיין שיגר "מכתב נזיפה" לשר הביטחון, לאחר שברק לא מינה לפצ"ר את מומלצו, אל"מ שרון אפק ■ הנציב אליעזר גולדברג מצא כמוצדקת תלונה נגד השופט, אך קבע כי הוא לא הפר את כללי האתיקה לשופטים

‏שופט בית המשפט המחוזי מרכז, מנחם פינקלשטיין, ששימש בעבר כפרקליט הצבאי הראשי, שיגר לשר הביטחון אהוד ברק מכתב, לאחר שזה החליט למנות לתפקיד הפצ"ר את תא"ל דני עפרוני, ובו הביע את "תמיהתו ואכזבתו" נוכח החלטת השר שלא למנות לתפקיד את אל"מ שרון אפק, שעליו המליץ פינקלשטיין עצמו בשיחות ובמכתבים לברק - כך עולה מהחלטת נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, שהחליט לקבל את התלונה שהוגשה בעניין על-ידי תנועת אומ"ץ.

‏יו"ר אומ"ץ, אריה אבנרי, פנה בתלונה לנציב, לאחר שהתברר כי השופט פינקלשטיין היה מעורב בהליכי מינוי הפצ"ר בשנה האחרונה, לקראת סיום כהונתו של הפצ"ר היוצא, אביחי מנדלבליט.

לטענת אבנרי, "פינקלשטיין התערב ויזם באופן בוטה מהלכים בלתי ראויים, שנועדו לסכל את המהלך התקין של מינוי הפצ"ר. פינקלשטיין חצה באופן גס את הגבולות ונטל חלק פעיל כדי לקדם את מינויו של אדם שהיה חפץ ביקרו, במסגרת מעין קמפיין של ממש שניהל למטרה זו".

‏הליך שגרתי

‏בתגובתו לתלונה דחה פינקלשטיין בתוקף את הטענות כי התערב באופן בלתי ראוי בהליכי מינוי הפצ"ר. לדבריו, מדובר בהליך שגרתי שבו שר הביטחון והרמטכ"ל מתייעצים עם הפצ"ר היוצא ועם מי שכיהנו בתפקיד בעבר, לקראת ההחלטה על מינוי פצ"ר חדש.

יצוין כי במערכת בתי המשפט מכהנים 3 שופטים שכיהנו בעבר בתפקיד הפצ"ר - אילן שיף, אורי שהם, שמונה באחרונה לבית המשפט העליון, ופינקלשטיין.

‏פינקלשטיין אישר כי נפגש עם שר ברק ואף דירג באוזניו את המועמדים לפי עמדתו, ואולם הוא דחה בתוקף את הטענה כי דיבר בגנותם של המועמדים האחרים שעליהם לא המליץ, וטען כי דיבר רק דברי שבח על אודותיהם.

"לא דיברתי בגנותם של המועמדים האחרים, לא השמצתי ולא אמרתי אמירות בלתי מחמיאות", אמר ‏פינקלשטיין. "חיוויתי את דעתי, לפי מיטב הכרתי ומצפוני, כי מן הראוי שהפצ"ר הבא יהיה שרון אפק, וכי הדבר יהיה לתועלת צה"ל, משרד הביטחון ומדינת ישראל".

‏נזיפה לברק

‏‏דברים אלה התקבלו על דעתו של הנציב גולדברג. אלא שהנציב החליט לראות את התלונה כמוצדקת נוכח העובדה כי לאחר ששר הביטחון החליט למנות לתפקיד מועמד אחר, שלא עליו המליץ פינקלשטיין, בחר השופט לשגר לשר מכתב ובו הביע תמיהה ואכזבה נוכח הבחירה. הוא אף דרש "לקבל הסבר" מברק על הבחירה, בטענה כי גם הגורמים האחרים שעמם התייעץ השר לא המליצו על המועמד שנבחר.

‏לדברי הנציב, השופט פינקלשטיין לא הפר את כללי האתיקה לשופטים, מאחר שבשיחותיו עם שר הביטחון לא הייתה כל רלבנטיות לעובדה שהוא מכהן כיום כשופט, אלא רק העובדה שבעבר שימש בתפקיד הפרקליט הצבאי הראשי. "הוא לא עשה כל שימוש במעמדו כשופט, ואין לראות את פעולותיו כחורגות מהתנהגות הולמת של שופט".

‏עם זאת, הנציב מתח ביקורת על "מכתב הנזיפה" ששיגר השופט לשר ברק לאחר ההחלטה על המינוי. "אכן טובת המערכת השיפוטית הצבאית היא בלבד שעמדה לנגד עיניו של השופט", כתב הנציב בהחלטתו, "אולם היה עליו להעדיף את האיפוק על פני הגשת 'ערעור' על המינוי, לאחר שמילא את חובתו, והפור על המינוי נפל".