מדוע עזבתי והלכתי לוול סטריט

בבורסת ת"א המצטמקת נותר רק מי שלא יכול לברוח, משקיעי הקרנות, אתם

מחיר המניות בעולם בנסיקה, אך מניות תל אביב בצלילה. מחזורי המסחר בחו"ל גדלים, אך בתל אביב דועכים. מציאות המסחר העגומה של בורסת אחד העם התפוצצה בפנינו רק לאחרונה כתוצאה ממשבר האג"ח אשר חשף לעין כל את תחלואי בורסת תל אביב.

העצוב הוא שגם מחזורי המסחר המגוחכים הנוכחיים נובעים ברובם מהפעילות התוך יומית של כמה מאות מקצוענים המועסקים עלי ידי כמה חברות מסחר השולטות בשוק, ועוד כמה מאות סוחרי יום שאינם מסוגלים להתקיים מבלי להזריק לוורידים את מנת הבורסה היומית. האם רק עליהם צריך להתבסס שוק ההון הישראלי? לאן נעלמו הקונים, מי עזב?

עזבו בעלי ההון שהתייאשו מההתקפות שלוחות הרסן של חברי כנסת בעלי אג'נדה פופוליסטית. עזבו גם המשקיעים הזרים שאינם מחוייבים בקוד הציוני, והחמור מכל, עזב גם הציבור הישראלי כאשר גילה שנותר עם שלד בורסאי חסר תקנה. אז מי נותר?

כרגיל, נותר רק מי שלא יכול היה לברוח, כלומר משקיעי הקרנות, אנחנו. במציאות הנוכחית הקרנות מחזיקות במניות שעל הנייר שוות מיליארדים, אולם במחזורים הנוכחיים, בהיעדר הקונים, אינן שוות את מחירן הנקוב במחשבי הבורסה. גן עדן של שוטים ובורסה של פראיירים. אני לא יודע איך אתם מרגישים, אבל אני מרגיש כמו אידיוט.

כאשר פרש לאחר 17 שנות כהונה מתפקידו ככלכלן הראשי של הרשות לניירות ערך, טען פרופ' שמואל האוזר, במאמרו הבלתי נשכח לגלובס, בשם: "מניות מתות בסתר" כי 90% מהמניפולציות שנחקרו ברשות התרחשו במניות דלות מחזור, בהן "האפשרות לבצע מניפולציות היא קלה יחסית". כבר בשנת 2005 הכתיר פרופ' האוזר יותר מ - 80% מהחברות הציבוריות בתל אביב כחברות דלות סחירות שאינן ראויות להיסחר בבורסה. מציאות משבר האג"ח הנוכחית הוכיחה את צדקתו. אז למה עובדים עלינו? למה לא מספרים לנו את האמת?

האמת העצובה היא שלבורסה ללא מחזור - אין זכות קיום. למסקנה העגומה הזו הגיעו בשנים האחרונות עשרות אלפי סוחרים ישראלים אשר בחרו להדיר את רגלם מבורסת תל אביב לטובת וול סטריט.

אני בעצמי מעודד ממקומי את התהליך.

הנה כמה סיבות בגינן אני סוחר בוול סטריט ולא בתל אביב: אני לא מוכן לשלם עמלה גבוהה פי כמה עשרות, אני לא מוכן לשלם דמי שימוש חודשיים גבוהים אותן דורשת הנהלת הבורסה עבור אספקת נתוני מסחר בזמן אמת, אני לא מוכן ליפול טרף לציפורניהם של מספר חברות מסחר ששולטות ברוב מחזורי השוק ומזיזות אותו כרצונן, אני לא מוכן לקנות מניות אותן אם אני מראש יודע שלא תמיד אוכל למכור אותן בגין חוסר נזילות, ועוד ועוד.

האם יש פתרון? לפי דעתי - כן: להפריט את הבורסה, לבטל את מונופול חברי הבורסה, לחתוך את עמלות המסחר ודמי השימוש בנתוני המסחר, להוסיף מכשירי השקעה מקובלים בעולם כגון אופציות על מניות ומכירה בחסר (שורטים), לבטל את עליית מס רווחי ההון, ולעודד את פעילותם של עושי שוק שיהיו אמונים על הגדלת הנזילות. האם זה אפשרי, או רק חלום?

למרבה הצער, במציאות השלטונית הנוכחית, כל עוד מפלגות השלטון עסוקות בשרידות לטווח הקצר במקום בתכנון ויישום של רפורמות ארוכות טווח, זהו רק חלום, אבל לפחות על חלומות עדיין לא הצליחו להטיל מס.

מאיר ברק, יו"ר טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ, בית ספר למסחר במניות