20 שנות מאסר לנער שרצח בן 13 בגלל השמצות בפייסבוק

ביהמ"ש גזר את דינו של נער בן 15 שרצח את עותמאן נאסר בן ה-13 מעראבה לפני חצי שנה, משום שהשמיץ אותו בפייסבוק על רקע ריב על ליבה של נערה

גזר דין יוצא דופן ניתן היום (ה') בבית המשפט המחוזי בחיפה לרוצח בן 15. 20 שנות מאסר נגזרו על הנער שרצח את חברו בן ה-13 בעקבות סכסוך שהתגלע ביניהם על רקע השמצות בפייסבוק.

מעשה הרצח המחריד התרחש בחודש יולי האחרון במטע זיתים סמוך לכפר בצפון. הרוצח, שהיה בעת המעשה בן 14, הצטייד בסכין והציע לעותמאן נאסר בן ה-13 מעראבה להצטרף אליו עם נער נוסף לטיול. זמן קצר לפני כן הציג הרוצח לחברו סכין שהייתה ברשותו והצהיר על כוונתו לפגוע בנאסר.

בשלב מסוים דקר הנער את נאסר, כשחברו מחזיק אותו מאחור ומעודד אותו לפגוע בו, כך קבע בית המשפט. הוא דקר אותו 5 פעמים עד שמת, והשניים השאירו אותו מוטל ללא רוח חיים על השביל. משם הלכו הרוצח וחברו לבית-הספר, שטפו את ידיהם ואת הסכין וזרקו אותה לתוך בור ניקוז מים.

הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בחיפה, בראשות אב בית הדין השופט אלרון והשופטים משה גלעד ומנחם רניאל, קבע כי רצח הנער הינו מעשה רשעות ואכזריות לשמו אותו הנער ביצע במחשבה ובכוונה תחילה, לאחר שתכנן בקור-רוח תוך אטימות לב ונפש להרוג אותו, ודחה את טיעוניו של הנער לפיהם פעל בהשפעתו המכרעת של חברו לעבירה.

"רצח הקורבן הרס את משפחתו, שהיתה קודם לכן משפחה שמחה ומאושרת", כתבו השופטים, והבהירו כי בעבירות המתה, עיקרון קדושת החיים משמש נר לרגלי בית המשפט, מה שמהווה שיקול מרכזי בענישה.

עם זאת, בית המשפט קבע כי העובדה שאביו של הנער, שחשד כי בנו מעורב ברצח והסגיר אותו לידי המשטרה, מהווה שיקול להקלה בעונש, ולכן השופטים נמנעו מהטלת מאסר עולם על הנער הרוצח.

"אין ספק כי מדובר באירוע טרגי", אמר היום סניגורו של הרוצח, עו"ד וויסאם עראף מטעם הסנגוריה הציבורית לאחר מתן גזר הדין. "בית המשפט קיבל את העמדה שלנו ולא הטיל על הנאשם עונש מאסר עולם, וזאת מתוקף חשיבות הטיעונים שהעלנו במהלך הדיון".

בבדיקה שנערכה לנער במרכז לבריאות הנפש טירת הכרמל, הוא נמצא כשיר לעמוד לדין. מהבדיקה עלה כי הוא סובל מהפרעת התנהגות (Conduct Disorder) שהינה ביטוי של הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית בגיל ההתבגרות, אך אינו סובל ממחלת נפש.

בפגישה עם קצינת המבחן הודה הנאשם במעשה המיוחס לו, אם כי התקשה "לעכל" את מעשיו וטען כי הרקע למעשה היה השמצתו על-ידי המנוח בפייסבוק.

בראיון בלעדי שהעניק דודו של אחד החשודים לחדשות 2 באינטרנט, סיפר קרוב המשפחה הנער שהורשע ברצח עותמן נסאר בן ה-13, כי מי שהסגיר את בנו למשטרה היה לא אחר מאשר אביו. לאחר הארוע ומתוך חשש מפעולת נקם, העתיקה המשפחה את מקום מגוריה, ובני המשפחה אף העידו כי פרנסת המשפחה נפגעה.

"כשאבא שלו חשד שבנו מעורב ברצח, הוא התקשר ישירות למשטרה", אמר הדוד. "אחרי זה הוא לקח אותו לתחנה, שם אמר להם שלדעתו בנו מעורב ברצח. לאחר שהסגיר את בנו יצר קשר עם קרוב משפחתו של הילד וסיפר להם על מה שאירע".

הוא הוסיף ואמר כי לדעתו הרצח התבצע לאחר שהנערים התווכחו על ליבה של נערה. "זה הכול בגלל הפייסבוק והטלפון", סיכם הדוד, "זה כל מה שהילדים מתעסקים בו היום".