הממשלה אישרה את פרק הדיור בדוח טרכטנברג

(עדכון) - פרק הדיור בדוח טרכטנברג אושר פה-אחד בממשלה בעקבות ה"דיל" שנרקם עם ישראל ביתנו, אשר נחשף ב"גלובס" בסוף השבוע ■ תוספת בנייה של 4,400 דירות חדשות בשנה בלבד

הממשלה אישרה היום (א') פה-אחד בישיבתה השבועית את פרק הדיור בדוח טרכטנברג - כ-8 חודשים לאחר שהוגשו המלצות הוועדה שהוקמה עקב המחאה החברתית בקיץ. פרק הדיור הגיע לאישור הממשלה בעקבות ה"דיל" שהושג עם ישראל ביתנו אשר נחשף ב"גלובס" בסוף השבוע, במסגרתו תתמוך המפלגה בפרק הדיור בתמורה להטבות ב-1.5 מיליארד שקל. בעקבות ה"דיל", לא הובא לאישור הממשלה סעיף מיצוי כושר ההשתכרות בדיור בר-השגה. (לסיפור המלא)

פרק הדיור שאושר היום כולל שיווק 187 אלף יחידות דיור על פני 5 השנים הקרובות, 60% מתוכן באזורי הביקוש העיקריים - מחוז תל אביב, מרכז וירושלים - 40 אלף מתוכן לדיור בר השגה; עם זאת, לפי נתוני גמר הבנייה בשנתיים האחרונות, ישנו קצב בנייה של 165 אלף דירות ב-5 שנים, כך שפרק הדיור של טרכטנברג מביא עימו בשורה של 22 אלף דירות חדשות בלבד כתוספת על פני 5 שנים, או 4,400 דירות חדשות בשנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם את הדיון ואמר שההחלטה שאושרה היום היא "החלטה חשובה המהווה מהפיכה של ממש בתחום הדיור והיא נועדה להגדיל את היצע הדירות וגם לעשות חלוקה מיטבית יותר של דירות לזוגות צעירים ומשפחות ולמי שזקוקים לה". בסביבת ראש הממשלה אמרו כי החלטת הממשלה תביא להגדלה של זמינות הדירות ותביא להורדת מחירי הנדל"ן.

אחרי אישור הממשלה, שר התיירות סטס מיסז׳ניקוב (ישראל ביתנו) אמר כי "ישראל ביתנו גאה בהישג של חבילת סיוע נרחבת לאוכלוסיות המוחלשות ובראשם העולים החדשים וקשישים. עם זאת, אין שום קשר בין ההישג הזה לבין דרישתנו העקבית לאורך חודשים רבים, כי כושר ההשתכרות יהווה תנאי הכרחי לזכאות בדיור מוזל. נמשיך להתעקש על הטמעת קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות בדיור בר השגה".

עוד כולל הפרק הגדלת הסיוע המירבי בשכר דירה לזכאי דיור ציבורי ל-3,000 שקל בחודש- תוספת של 800 מיליון שקל על פני חמש שנים לסיוע בשכר דירה לזכאים; הטלת ארנונה כפולה על דירות שאינן בשימוש, צעד שיכול לשחרר לשוק למעלה מ-15 אלף יחידות דיור באזורי הביקוש; הגבלת הפטור מארנונה לדירות שאינן ראויות למגורים ל-9 חודשים בלבד ולאחר פרק זמן זה תוטל עליהן ארנונה כפולה; היטל של עד 10% ממחיר הדירה על קבלנים שאינם מוציאים אל הפועל תוכניות מאושרות; סיוע תקציבי ממשלתי להסרת חסמים בפרוייקט פינוי - בינוי בסכום של 50 מיליון שקל; הקצאת 250 מיליון שקל לתכנון ופיתוח תוכניות בניה ביישובי המיעוטים; צמצום הריכוזיות והגדלת התחרותיות בשוק הנדלן על ידי חלוקת המכרזים בים מספר זוכים.

בפתח ישיבת הממשלה השבועית אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "זהו חלק נוסף במאמץ שעושה הממשלה להפחית את יוקר המחיה. המיקוד כאן הוא הניסיון שבינתיים הולך וצובר תאוצה, של הגדלת הדירות במטרה להתמודד עם מחירי הדירות. גם זה מראה סימנים חיוביים אבל המאבק הזה, המאמץ הזה יגובה היום על ידי שורה של צעדים, חלקם מרחיקי לכת, כדי להגדיל את היצע הדירות. ככל שיהיו יותר דירות יהיה לחץ להוריד את מחירי הדירות, זה הדבר שהממשלה עסקה בו קודם הגשת הדוח הזה ואימוצו, ודאי אחריו".

בש"ס לעומת זאת, ראו באישור הצעדים היום ניצחון והישג למפלגה בכלל ולשר הבינוי והשיכון בפרט. "נאבקנו שהחלשים שנשכחו בדו"ח טרכטנברג לא יישארו בצידי הדרך והממשלה תקבל את עמדתה של ש"ס שאלפי דיירי הדיור הציבורי הממתינים בתור יקבלו שכר דירה של 3,000 שקל ללא הגבלת זמן עד שמשרד הבינוי והשיכון יאתר עבורם דירה", אמר היום שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס. "המשמעות של צדק חברתי היא לא דאגה רק למעמד הביניים וזניחת השכבות החלשות אלא דאגה לאלה שלא יכולים לגמור את החודש לצד אלה שלא יכולים להתחיל את החודש. מעמד הביניים והשכבות החלשות יכולים לדור בכפיפה אחת ולחזק אותם מול השכבות החזקות", הוסיף. עלות הסיוע לשנה נאמדת ב-80 מיליון שקל.