הקבלנים מזהירים: מחירי הדירות בפני זינוק של כ-10%

בהתאחדות הקבלנים תוקפים את ההצעה להטיל את "היטל עיכוב הדיור" כחלק מאישור פרק הדיור בדוח טרכטנברג, ומזהירים מ"עלייה דרסטית במחירי הדיור ולעצירה כמעט מוחלטת של הבנייה בישראל"

התאחדות הקבלנים מזהירה היום (א') מפני זינוק של כ-10% במחירי הדירות בעתיד הקרוב, בשל "מחנק האשראי" במשק, כפי שמגדירים זאת הקבלנים. לדבריהם, פרק הדיור בדוח טרכטנברג, שיאושר היום בממשלה ויטיל קנסות על קבלנים ויזמים שמחזיקים בקרקעות ומעכבים בניית דירות, יביא דווקא לייקור הדירות - למרות שמטרתו הברורה היא דווקא להאיץ בניית דירות ולהוריד את המחירים.

"היטל עיכוב דיור" בדוח טרכטנברג הינו קנס של 10% מערך הדירה, אשר יוטל על יזמים שיחזיקו כאמור בקרקע ויעכבו בנייה, לשם ספקולציה טהורה בשוק הנדל"ן. הקבלנים הוציאו מכתב לשרי ממשלה בסוף השבוע, בו הזהירו מ"עלייה דרסטית במחירי הדיור ולעצירה כמעט מוחלטת של הבנייה בישראל".

במכתבם מציינים הקבלנים כי "אנו מתמודדים עם מחנק אשראי מסוים בנדל"ן ובעסקים הקטנים", וזאת על אף שבנק ישראל הגמיש בשבוע שעבר את דרישות הלימות ההון מהבנקים במטרה לספק חמצן למשק. מנכ"ל בנק מזרחי טפחות אלי יונס אמר גם החודש בוועידת הנדל"ן של "גלובס" כי אין מחנק אשראי במשק.

"תמוה כי בעוד שמשרד האוצר מודע לקשיי האשראי עימם מתמודדים הקבלנים, הוא פועל בידו השנייה להוסיף שמן למדורה ולבצע צעדים נוספים שרק יקצינו את הבעיה", כותבים הקבלנים. "הטלת המס הנוסף תוביל להגדלת ההלוואות שייאלצו הקבלנים ליטול בכדי לממן את פעילות הבנייה, צעד אשר בתורו יחריף את מחנק האשראי, מה שיוביל לעצירה נוספת של הבנייה בישראל".

הקבלנים טוענים כי הם הקורבן וכי ההיטל החדש מפלה אותם לרעה: "לו אדם פרטי יחזיק בקרקע באופן פרטי במשך שנים הוא לא יחויב בדבר, גם אם יפעל להשבחה כזו או אחרת של הקרקע. מאידך, קבלן אשר יחזיק קרקע יחויב כאמור במס החדש וזאת גם אם ההחזקה לאורך השנים תהיה שלא באשמתו (עקב הימשכות הליכי התכנון כאמור). מכאן יוצא כי אופן ההתייחסות לקרקע יקבע על פי בעליה, ולפיכך מדובר באפלייה פסולה וכזו הגורמת גם לפגיעה אנושה בחופש העיסוק".