שוק קידום האתרים בישראל מגלגל 400 מ' ש' בשנה

מחקר בתחום הקידום האורגני והממומן (SEO/SEM) שנערך עבור גוגל ישראל מעלה כי ההכנסות בתחום ב-2011 זינקו ב-80%, ומספר הלקוחות קפץ ב-50%

מחקר מקיף של גוגל חושף לראשונה את תעשיית קידום האתרים בישראל. מהמחקר, שהגיע לידי "גלובס", עולה כי השוק מגלגל 400 מיליון שקל בשנה, ומועסקים בו כ-2,000 עובדים.

התפתחות התעשייה הישראלית מקבילה לזו העולמית, והזירה מתחלקת בין שני מושגים עיקריים: SEO (קידום אורגני של אתרים בתוצאות חיפוש) ו-SEM (קידום ממומן של אתרים בתוצאות החיפוש). אלה מסייעים לעצמאיים ולחברות לקדם את אתרי האינטרנט שלהם בתוצאות החיפוש של מנועים כמו גוגל, בינג ויאהו באמצעות שיטות שונות שאמורות מצד אחד להיטיב את הנראות של האתר באלגוריתמי החיפוש, ומנגד לאפשר שילוב האתרים בתוצאות ממומנות בעבור סכומי כסף.

המחקרים המקיפים נערכו על-ידי חברת שילוב Millward Brown וחברת הלוי דוויק לייעוץ כלכלי, עבור גוגל ישראל, לקראת האירוע השנתי של תוכנית Google Engage שתערוך ענקית האינטרנט מחר (ד') במתחם ה-Avenue בקריית-התעופה. המחקרים שיוצגו באירוע נערכו בקרב 300 בתי עסק ו-80 סוכנויות לקידום אתרים.

תוכנית ה-Engage הושקה בישראל ב-2008, במקביל לטורקיה ולפולין, ומטרתה לתמוך בסוכנויות שיווק לעסקים קטנים, כשכיום משתתפים בה עשרות אלפי סוכנויות מ-42 מדינות.

על-פי המחקרים, ענף קידום ושיווק האתרים בארץ מצוי בצמיחה מהירה במיוחד בעשור האחרון, כשבשנת 2011 בלבד זינק מחזור ההכנסות בענף ב-80%, ומספר הלקוחות הכפיל את עצמו לעומת 2010.

בישראל פועלות כ-300 סוכנויות שיווק וקידום אתרים שונות, שמעסיקות בין עובד אחד ל-35 עובדים, כשהממוצע עומד על כ-6.5 עובדים לסוכנות (לעומת ממוצע של 2.4 עובדים בסוף השנה הראשונה להקמת סוכנות).

מחזור ההכנסות הכולל של הסוכנויות בישראל מוערך בכ-400 מיליון שקל בשנה, כשהמחזור הממוצע לסוכנות עומד על 1.33 מיליון שקל. המחקרים מראים כי תחום ה-SEM גורף 220 מיליון שקל (55%), לעומת תחום ה-SEO עם 180 מיליון שקל (45%).

עוד עולה מהנתונים כי 28% מהחברות רשמו הכנסות של מעל חצי מיליון שקל בשנה מתחום קידום אתרים באמצעות קישורים ממומנים, לעומת 11% בלבד מהחברות שהגיעו לרמות הכנסה דומות מקידום אתרים אורגני.

באשר לצפוי בעתיד, מרבית החברות בתחום קידום האתרים מגלות אופטימיות רבה, ו-72% מתוכן מתכננות לגייס עובדים נוספים בשנה הקרובה. החברות גם רואות התרחבות בפעילות קידום האתרים אל הסלולר עם התחזקותם של מכשירי הסמארטפונים, לצד הפופולריות הרבה סביב רשתות חברתיות וצריכת וידיאו אונליין.

המחקרים גם שופכים אור על המודעות לצורך בקידום אתרים במנועי החיפוש. כך עולה כי 66% מבעלי העסקים הקטנים בעלי אתרי אינטרנט מודעים לקיומן של סוכנויות השיווק, וכי 72% מתוכם סבורים כי העבודה עם סוכנות עוזרת להביא תוצאות אפקטיביות.

לדברי יהודה קוגן, מנהל תחום שיווק לעסקים בגוגל ישראל ואחראי על תוכנית engage, "העובדה שרק 66% מבעלי העסקים הקטנים, שהם בעלי נוכחות באינטרנט, מודעים לנושא קידום האתרים - מראה כי יש הזדמנות אדירה בשוק. יש פוטנציאל צמיחה וכניסה של סוכנויות לתחום".

קידום ושיווק אתרים
 קידום ושיווק אתרים