לקוחות האינטרנט הוותיקים משלמים פי 2 מלקוחות חדשים

לקוח נאמן הוא לקוח פראייר: ההכנסות של בזק, 012 והוט תופחות הודות לצרכנים שדבקים במסלולים הקיימים ולא די ערניים למבצעים

רק כשס' עבר דירה, ולפיכך צלצל לעדכן את ספקית האינטרנט שאצלה הוא מנוי שנים ארוכות, הוא הבין שנאמנותו לחברה עלתה לו מאות שקלים בשנה: התעריף ששילם מדי חודש היה גבוה פי 5 ויותר מזה שקיבלו לקוחות חדשים שהצטרפו לחברה. התעריף ששילם היה כה ישן ולא מעודכן, עד שגם נציגת השירות הופתעה. דרישתו להחזר רטרואקטיבי נענתה כצפוי בשלילה, אך החברה ניאותה לעדכן את המחיר לאחר ההתקנה המחודשת.

כלל האצבע הוא שבענף התקשורת הנאמנות לא משתלמת. להפך, היא עולה ביוקר. החברות מכריזות על מבצעים אטרקטיביים ללקוחות חדשים בלבד.

עדכון תעריפים ללקוחות יהיה תמיד לכיוון אחד: מעלה. חברה שמייקרת את תעריפיה לא תפסח על אף לקוח קיים. לעומת זאת, בכיוון ההפוך לא יהיה כל עדכון: חברה שמוזילה תעריפים או יוצא במבצעים, לא תעדכן את תעריפי הלקוחות הקיימים.

בזמן שישנתם

רק לאחרונה דיווחנו על עשרות מיליוני השקלים שתשלשל הוט לכיסה עקב התייקרות התעריפים. חלק ניכר מהסכום מתייחס ללקוחות המנויים על מסלולי טריפל לא מעודכנים - כשבשיחת טלפון אחת ומעבר לתוכנית מעודכנת, יוכלו הלקוחות הוותיקים לחסוך מאות שקלים בשנה.

גם מבצעים שבזק מפרסמת על תעריפים מפתים צריכים להדליק נורה אדומה. למעשה, בכל מבצע מתוקשר כזה מומלץ להרים טלפון ולרענן את התעריף, משום שככל הנראה הוא יקר מהתעריף המתוקשר.

אם קיוויתם למהלך אצילי לפיו החברות יעדכנו את תעריפי הלקוחות הוותיקים - כדאי להתעורר מהאשליה. החברות מודעות היטב להכנסות התופחות מצרכנים שלא מעדכנים את מסלוליהם היקרים.

פעמים רבות, הלקוח הוותיק משלם יותר רק כי לא עבר למסלול החדש, אף שהוא רשאי לכך.

מדיניות הוט קובעת, למשל, כי אין אפליה בין לקוחות חדשים ובין לקוחות קיימים בהיבט של זכאות למבצעים ולמסלולים - כך שכל אחד זכאי לממש את המחיר המוזל בהתאם למבצע עדכני.

בבזק דווקא יש אפליה, וללקוחות הוותיקים אין את זכויות החדשים. יתרה מכך, המבצעים מוגדרים כמיועדים ללקוחות חדשים, אלא שבהיעדר מסלולי ההתחייבות, ההגדרה "לקוח חדש" נתונה לפרשנות החברה ולא מתירה ללקוח לעזוב ולשוב מיידית אלא תוחמת פרק זמן של כחודש וחצי.

לקוחה ותיקה של בזק שילמה עד כה 82 שקל בחודש עבור תשתית אינטרנט למהירות 2.5 מגה. המחיר הזה שיקף מבצע כלשהו שהיה תקף לפני כשנה. לקוחות חדשים כיום משלמים 45 שקל עבור אותה מהירות, ולאחר שיחת טלפון המחיר עודכן ל-60 שקל לחודש, שיחת טלפון זו הניבה חסכון של 264 שקל בשנה.

במקרה אחר, לקוחה ששילמה 100 שקל למהירות 10 מגה, לא בכדי הרגישה פראיירית לנוכח התעריפים של הלקוחות החדשים העומדים על 59 שקל לחודש. שיחת טלפון ומשא-ומתן הוזילו את המחיר ל-69 שקל לחודש: חיסכון שנתי של 372 שקל.

מסקנה: פרסומי מבצע צריכים לעורר כל לקוח לבדוק ולרענן את התעריף שהוא משלם.

אין מבצע? סגלו לכם מנהג לחייג מדי חודש-חודשיים לעדכון התעריף. חשוב לזכור כי אין מסלולי התחייבות, כך שלפי חוקי התחרות, כל שיחה כזו עשויה להניב חיסכון נוסף. במקרה הגרוע תיוותרו עם המחיר הקיים.

השיחה וההנחה

ספקיות האינטרנט, שמחירי השירותים שלהן נמצאים במגמת ירידה מתמדת, נהנות מלקוחות מנומנמים שמשלמים לפי תעריפים בלתי מעודכנים.

לקוחה ותיקה של 012 המנויה בחברה זה עשור שדרגה לפני זמן מה את מהירות הגלישה ל-10 מגה בעבור 50 שקל לחודש. עד אז היא שילמה 35 שקל למהירות 2 מגה - מחיר גבוה יחסית. כך או כך, שיחת טלפון נוספת בימים אלה הוזילה את המחיר החודשי מ-50 שקל ל-40 שקל - חיסכון מיידי של 120 שקל בשנה. הצעת המחיר לאותה מהירות שקיבל לקוח חדש היא 33 שקל לחודש.

במקרה אחר התברר ללקוחה ותיקה של בזק בינלאומי כי בעוד שהיא משלמת 40 שקל עבור מהירות של 2.5 מגה, לקוחות חדשים משלמים 20 שקל בלבד. בשיחת טלפון המחיר עודכן ל-20 שקל - חיסכון שנתי של 240 שקל.

לא רק תעריפים מוזלים מעניקות החברות ללקוחות החדשים - אלא גם מבצעים שמוזילים את המחיר אף יותר. באתר "כמהזה" מרוכזים כל מבצעי הספקיות. למשל, חודש ראשון וחודש 12 ללא תשלום ב-013 נטוויז'ן (שיטה מעניינת לשמור על התחייבות לשנה), 3 חודשים חינם למצטרפים לבזק בינלאומי, והכפלת המהירות ב-012 ללא תוספת במחיר המשולם לספקית כיום.

בדיקת תעריפיהם של לקוחות ותיקים לשירותים שונים בהוט העלתה כי מחירי הבסיס שהם משלמים נמוכים ממחירי הבסיס של החבילות כיום. מכיוון שמחירי השירותים הנוספים, בהם VOD, מעודכנים אוטומטית - הלקוחות הוותיקים לא זכאים לשמור על התעריף שלפיו הצטרפו. כך, לקוח המנוי בחברה זה 5 שנים משלם על תשתית אינטרנט במהירות 5 מגה מחיר של 75 שקל בחודש - בעוד שהתעריף המוצהר הוא 69 שקל.

בזק
 בזק

לבדוק גם חברות גז

ענף שבו בולטת השונות בין תעריפי הלקוחות, לא הכרח בשל נאמנותם, הוא הגז הביתי. מדובר בהבדלים של מאות אחוזים בין הלקוחות - הן בתוך אותה חברה והן בין החברות. כאן לא רק מדובר רק בנאמנות אלא בערנות לכך שקיימת תחרות בין הספקיות והיא אינה מנוצלת כמעט בכלל.

באתר gaz.org.il שהקים עו"ד אבינועם מגן, הנלחם בתעריפי הגז שנים ארוכות, נמצאים חשבונות גז אותנטיים של לקוחות מאזורים שונים בארץ, המהווים בסיס להשוואה ולמשא-ומתן.

חשבון לדוגמה של לקוחות אמישרגז בתל-אביב כלל תעריפים גבוהים יחסית של 36.80 לקוב ו-29 שקל תשלום קבוע. הצעת המחיר מהמתחרה סופרגז הוזילה את התשלום הקבוע בחצי, ל-14 שקל בחודש. התשלום הקבוע בהצעה החדשה עמד על 35 שקל. מדובר על חיסכון של 180 שקל לפחות לכל דייר בשנה.